IZ PERA MAJKE, NOVINARKE I SVEUČILIŠNE PROFESORICE Knjiga za snalaženje u vrtlozima virtualne zabave

Važan »vodič« za snalaženje među internetskim platformama koje nude filmove i televizijske serije odnedavno su dobili talijanski roditelji knjigom »Lo schermo dei desideri. Come le serie cambiano la nostra vita« (hrv. Ekran želja: Kako serije mijenjaju naše živote) autorice Stefanije Gerassini. Knjigu talijanske novinarke i nastavnice s Katoličkoga sveučilišta u Milanu projekt »Obitelj i mediji« zapazio je ne samo zbog njezina naslova, a možda i ne samo zbog njezina sadržaja. Naime, autorica Gerassini u svojim istupima ne krije da je njezina majčinska uloga upravo i jedna od njezinih glavnih motivacija za »opismenjavanje« današnjih roditelja za snalaženje u vrtlozima virtualne zabave.

Dobro je poznavati »aparaturu«

U fokusu njezine knjige našla se jedna naoko dobro poznata tema: velike platforme za filmove i serije, kao što su »Netflix« ili »Prime Video«, njihovi moćni algoritmi i promjene koje one donose.

Jedna od serija na temelju kojih talijanska autorica argumentira svoja stajališta jest i »Igra liganja«, koja je prije godinu-dvije »popularnost« – barem ako je vjerovati medijskim napisima – stekla i među hrvatskim gledateljima

Svojim sadržajima, često maskiranim krinkom »normalnosti« i »modernosti«, takve platforme nastoje redefinirati moral suvremenoga društva, upozorava u knjizi autorica. A da se u njihovim rukama nalazi golema moć i utjecaj na ponašanja i promišljanja suvremenih pojedinaca, osobito mladih, dobrano su svjesni i redatelji i scenaristi moderne televizijske zabave. Jedna od serija na temelju kojih talijanska autorica argumentira svoja stajališta jest i »Igra liganja«, koja je prije godinu-dvije »popularnost« – barem ako je vjerovati medijskim napisima – stekla i među hrvatskim gledateljima.

Knjiga »Ekran želja« donosi i svojevrsni pojmovnik, u kojem su pojašnjeni neki tehnički termini u filmskoj industriji, a koji pokazuju u kojoj su mjeri određeni elementi suvremenih filmova i serija »namješteni« s ciljem izazivanja točno određenih stajališta i ponašanja. »Poznavanje takve ‘aparature’ čini današnje gledatelje opreznijima i upućenijima u odvagivanju filmova i serija. Takvi nas radovi ipak čine imunijima na ‘varljive poruke’ koje su često predstavljene visokom tehničkom umješnošću«, ocjenjuju iz »Obitelji i medija«.

Od 2022. Stefanija Gerassini vodi portal »Orientaserie«, koji novije filmove i serije »odvaguje« i u skladu s kršćanskim pogledima na svijet. Još 1993. godine pokrenula je mjesečni časopis »Virtual«, prvu talijansku reviju za digitalnu kulturu.