IZ POVIJESTI ZAVJETNIH HODOČAŠĆA ZAGREBAČKIH VJERNIKA Kako je Marija Bistrica prije četiri desetljeća uzdrmala partijske »dušobrižnike«

Tri zagrebačka svećenika – Josip Ladika, Danijel Labaš i Mijo Gabrić – 1981. godine u javnost su »lansirali« logotip zavjetnoga hodočašća koji je spojio bistričku baziliku i službeni grb grada Zagreba

U subotu i nedjelju 9. i 10. rujna tisuće zagrebačkih vjernika pohodit će Mariju Bistricu da bi još jednom, po novim spoznajama 300. put, ispunile zavjet koji su prije mnogo vjekova s Majkom Božjoj Bistričkom »sklopili« njihovi praoci. Na temelju gotovo drevnih povijesnih dokumenata, iz 18. stoljeća, s velikom se pouzdanošću može govoriti da se prvo zagrebačko zavjetno hodočašće na Mariju Bistricu dogodilo 1723. godine.

Počelo je sa zadnjom stranicom Glasa Koncila

A stari dokumenti, koji čuvaju glavne povijesne epizode tijekom tri stoljeća duge tradicije zagrebačkih vjernika, od zaborava su spasili i »povijesnu anegdotu« od prije četiri desetljeća, u kojoj su tri zagrebačka svećenika – Josip Ladika, Danijel Labaš i Mijo Gabrić – s Marijom Bistricom, letkom i plakatom o zavjetnom hodočašću duboko uzdrmali ondašnje partijske »dušobrižnike«.

Krajem svibnja 1981., uoči 250. zavjetnoga hodočašća vjernika grada Zagreba na Mariju Bistricu, na zadnjoj se stranici Glasa Koncila pojavila najava hodočašća. Bio je to jednostavan raspored događanja koja su vjernici mogli pohoditi u znaku visoke obljetnice tradicionalnoga hodočašća, a najavom je dominirao lukavo osmišljen logotip hodočašća. U središtu poznatoga grba grada Zagreba (tvrđava s tri tornja, nad kojom se uzdižu šesterokraka zvijezda i polumjesec) bile su ugrađene konture glasovite bistričke bazilike. Brzo je u organizaciji Glasa Koncila otisnut i plakat s istim logotipom, koji se širio po zagrebačkim crkvama, te prigodni letak, ponovno s istim spojem zagrebačkoga grba i bistričke bazilike, u kojem je zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić pozvao vjernike da sudjeluju u hodočašću na Mariju Bistricu.

»Nedvosmislena politička poruka Crkve«

Da je to razjarilo partijske strukture ponajbolje svjedoče arhivski dokumenti Vjerske komisije, svojevrsnoga »ministarstva vjera« kojoj je zadaća bila pratiti Katoličku Crkvu, biskupe, istaknute svećenike, kao i pisanje vjerskoga tiska, osobito Glasa Koncila, ne bi li u njihovu djelovanju utvrdilo »anomalije« kojima bi Crkvu ucjenjivalo i nastojalo ograničiti njezin utjecaj.

U dokumentu pod nazivom »Informacija o postupcima u vezi protupravne i neprijateljske djelatnosti klera« ondašnjega javnoga tužilaštva Hrvatske, koji je dostavljen i Vjerskoj komisiji, u detalje se pojašnjava zašto su letci i plakati koji su se pojavili kao najava zavjetnoga hodočašća na Mariju Bistricu toliko kontroverzni: »U ovakovom sadržaju i likovnom oblikovanju navedenih vjerskih propagandnih materijala sadržana je nedvosmislena politička poruka Crkve upućena javnosti, da je riječ o takvoj vjerskoj manifestaciji, koja je vanjski izraz općeg i jedinstvenog vjerskog uvjerenja i idejno-političkog jedinstva i solidarnosti sa Crkvom svih radnih ljudi i građana grada Zagreba i njihove društveno-političke zajednice, pa je kao takova zlonamjerna i politički štetna i podobna da u javnosti izazove uznemirenje i opći opravdani revolt.«

Pravi neprijatelj iz logotipa – Franjo Kuharić

Tjedan dana nakon što je »kontroverzni« logotip osvanuo na zadnjoj stranici Glasa Koncila, 6. lipnja 1981. godine Marija Bistrica i zavjetno hodočašće postali su jedna od središnjih tema o kojima se raspravljalo u Skupštini grada Zagreba. U međuvremenu je, pokazuju dokumenti Vjerske komisije, provedena i »istraga«. Utvrdili su se krivci koji stoje iza logotipa. Pravi »krivac« bio je zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić, koji je od svojih suradnika tražio izradu prigodnih materijala za najavu hodočašća.

Glavnoga »krivca« za logotip vlasti su vidjele u zagrebačkom nadbiskupu Franji Kuhariću, koji je tražio izradu prigodnih materijala za najavu hodočašća. Ali režim bi se izvrgnuo porugama i podsmijehu kada bi zbog tako male stvari išao progoniti tada najvišega predstavnika Katoličke Crkve u Jugoslaviji. Zato su kao »žrtveni janjci« izabrana trojica zagrebačkih svećenika

Zadaću je povjerio tadašnjemu župniku župe sv. Blaža Danijelu Labašu, koji je organizirao tiskanje plakata za zavjetno hodočašće, i fotografu i novinaru Glasa Koncila Miji Gabriću, koji je organizirao tiskanje letaka s porukom. Ali, režim bi se izvrgnuo porugama i podsmijehu kada bi zbog tako male stvari išao progoniti tada najvišega predstavnika Katoličke Crkve u Jugoslaviji. Zato su kao žrtveni janjci izabrani svećenici Labaš i Gabrić, kao provoditelji Kuharićeva »zadatka«, a »stradati« je trebao i Ladika, kao ravnatelj i odgovorni urednik Glasa Koncila.

A partijskim »stručnjacima za Crkvu« nije promaknuo još jedan naoko nevažan detalj. Naslov najave, plakata i letka bio je »250. Zavjetno hodočašće Grada Zagreba«. Prema režimskom tumačenju, to je značilo da su nadbiskup Kuharić i Glas Koncila sve stanovnike grada Zagreba proglasili – vjernicima. Bila je to, prema internom partijskom dokumentu, »izopačena tvrdnja« u kojoj je zavjetno hodočašće na Mariju Bistricu prikazano kao »vanjski odraz općeg jedinstvenog vjerskog uvjerenja svih radnih ljudi i građana društveno-političke zajednice grada Zagreba«.

Simbolika koja je vrijeđala »socijalističke osjećaje«

Čitavu »aferu« oko logotipa i zavjetnog hodočašća valja staviti i u ondašnji društveno-politički kontekst. Režimu su, naime, vrlo važni bili simboli. Zato se osim neposredne represije pribjegavalo i krajnje banalnim mjerama obuzdavanja potencijalnih »kontrarevolucionara«. Primjerice, urednicima tiskovnih medija davane su upute da ulomke ne započinju sa slovom U jer bi to tobože mogla biti asocijacija na ustaštvo. Slično je 1987. stradala popularna maskota »Zagi« i logotip zagrebačke Univerzijade. Umjesto šestinskoga šeširića s hrvatskom trobojnicom »Zagi« je dobio dugine boje, a logotip natjecanja umjesto slova »U« izvijen je u čudan i nelogičan »Y«. S druge strane, Katolička Crkva sedamdesetih i osamdesetih bila je u zamahu – događao se veliki ciklus jubilejskih proslava u sklopu projekta Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata. Gdje god je Crkvi mogao zagorčati, režim je to činio.

U takvu je ozračju 1981. došla i »kazna« za bistrički logotip. Odluka da se ide u sudsko zastrašivanje trojice zagrebačkih svećenika zbog bistričkoga logotipa donesena je zapravo na zasjedanju Skupštine grada Zagreba. Sporni je logotip ugrožavao javni red i mir svojim, kako su to saželi u skupštini, »vrijeđanjem i omalovažavanjem socijalističkih osjećaja građana«. No režim se zbog letaka i plakata sa spornim logotipom nije odlučio za fizičku represiju, zatvorske kazne. Odlučili su da je dovoljno primijeniti blažu taktiku. Zato je čitava ta afera završila s tri prekršajna postupka protiv »bistričkoga trolista« – Ladike, Labaša i Gabrića. Međutim, u jeku »afere« zagrebačka se Crkva ipak nije zastrašila upozorenjima partijskih »dušobrižnika«. Glas Koncila od 26. lipnja na svojoj je zadnjoj stranici donio križaljku u čijem je središtu bilo jubilejsko zagrebačko hodočašće i »prijeporni« logotip hodočašća. A natruhe straha nisu se mogle vidjeti ni u izvještaju s jubilejskoga pohoda Zagrepčana Mariji Bistrici pod naslovom »Izvršili smo zavjet otaca«.

Razjašnjena »matematika obljetnica«
Od 250. hodočašća 1981. do 300. hodočašća 2023. godine 
Kada se pojavila »afera« s bistričkim logotipom uz 250. zavjetno hodočašće, bila je 1981. godina. Tada se, naime, još pretpostavljalo da se prvo (dokumentirano) hodočašće dogodilo 1731. godine. No u međuvremenu su se pojavile nove spoznaje koje prvo zabilježeno hodočašće smještaju nekoliko godina ranije, u 1723. godinu, što će detaljno objasniti i predstojnik Tiskovnoga ureda Zagrebačke nadbiskupije Tomislav Hačko. Te godine Zagrebu i okolici prijetila je velika suša i gradske su se vlasti na poticaj isusovca p. Ivana Šimatića, tada poznatoga nedjeljnoga propovjednika u crkvi sv. Marka, obvezale organizirati zavjetnu procesiju na Mariju Bistricu. Trebala je to biti zavjetna procesija samo u toj godini – no pobožnost ondašnjih Zagrepčana Majci Božjoj Bistričkoj i onda je bila snažna pa se procesija iz 1723. nastavila i u idućim godinama. Zavjetno je hodočašće postalo jedna od najdugovječnijih zagrebačkih tradicija. U tim početcima rodio se i znakoviti opis razloga zbog kojega Zagrepčani tako revno u znaku zavjeta svojih praotaca hodočaste na Mariju Bistricu: »Zagreb će – dok je svijeta i vijeka – svake godine hodočastiti svojoj Predobroj Čudotvorki, da ga Ona čuva ne samo od materijalne žege, suše i nerodice, nego i od svakog vraga (neprijatelja) duhovnom pa i vremenitom dobru sviju Zagrepčanki i Zagrepčana.«