JE LI DONESEN LIJEK ZA BIJEDU I NEPRAVDU? Dickensov božićni klasik nadahnuo je budućega papu Ivana Pavla I. da mu napiše pismo

U glasovitoj zbirci pisama stvarnim osobama i književnim likovima biskup Albino Luciani, kasniji papa Ivan Pavao I., napisao je pismo Charlesu Dickensu u kojem govori o odnosu prema siromašnima koji je u središtu Dickensove popularne »Božićne pjesme« napisane prije 180 godina

Nedavno je Vatikanska zaklada Ivana Pavla I., koju je 2020. osnovao papa Franjo s ciljem proučavanja »nasmijanoga pape«, »majstora obraćanja svima« Albina Lucianija, potaknula na širenje poruke i primjera života toga blaženika. Uz Božić pravi je trenutak zaviriti u djelo blaženoga pape Lucianija dok je još bio biskup – 40 pisama upućenih povijesnim osobama i književnim likovima, poput Hipokrata, Terezije Avilske, Pinocchija, sv. Terezije iz Lisieuxa, Charlesa Dickensa, G. K. Chestertona, Goethea, Marije Terezije, Penelope, Francesca Petrarce i samoga Isusa. Posebno je poticajno pismo upućeno Charlesu Dickensu, glasovitomu engleskomu piscu koji je u viktorijansko doba stvorio žanr božićne knjige omiljenim klasikom »Božićna pjesma«, napisavši ga prije točno 180 godina – 1843. godine.

Lucianijevo i Dickensovo »dijete u središtu«

Briga za siromašne bila je samo srce kratkoga pontifikata Ivana Pavla I. i ključ njegova shvaćanja kršćanskoga služenja. Još i prije nego što je postao papa 1966. godine putovao je u Burundi kako bi nadzirao humanitarni rad, a kao predsjednik Talijanske biskupske konferencije predložio je da svaka bogata biskupija Zapada daruje 1 posto godišnjega prihoda siromašnijim biskupijama zemalja u razvoju.

»Dragi Dickens, prošlo je više od 130 godina otkako ste napisali ‘Božićnu pjesmu’. Bit ćete znatiželjni je li donesen lijek za bijedu i nepravdu«

Tako je i u pismu Charlesu Dickensu napisanu 1971. godine usporedio siromaštvo u drugoj polovici 20. stoljeća sa siromaštvom njegova vremena.

»Dragi Dickens, odjednom sam u novinama pronašao oglas za Vaših pet božićnih knjiga: čitao sam ih kao dječak, silno su mi se svidjele jer su sve bile prožete osjećajem ljubavi prema siromasima i društvenoj preobrazbi, pune mašte i ljudskosti. (…) Ranije sam spomenuo vašu ljubav prema siromasima. Vi ste to veličanstveno osjetili i izrazili, jer ste kao dijete živjeli među siromasima«, napisao je u pismu. Charles Dickens (1812. – 1870.) potjecao je iz srednje klase, no kada je imao 12 godina, njegov je otac završio u dužničkom zatvoru te je mali Charles morao prekinuti školovanje i zaposliti se u tvornici laštila za cipele. Radio je po 10 sati dnevno, susrećući se s bijedom radništva u doba kada nisu postojali sindikati ni radnička prava. Svoje je gorko iskustvo pretočio u raskrinkavanje društvene nepravde u brojnim romanima koji prikazuju tlačitelje i potlačene. U središtu priče nerijetko je potlačeno, prestrašeno i zbunjeno dijete – primjerice u »Oliveru Twistu«, »Davidu Copperfieldu« i »Velikim očekivanjima« – baš kao što je i u središtu božićnoga otajstva Dijete koje od početka doživljava oskudicu, odbacivanje i progon.

Čovjek koji je ukoričio božićni duh kao duh pomaganja

Godine 1843. Dickens je napisao »Božićnu pjesmu« – klasik koji je poslužio kao poticaj za stvaranje božićnih priča i, nakon zamaha kinematografije, božićnih filmova. Glavni je lik škrti, namrgođeni i samodostatni starac Ebenezer Scrooge koji, odbivši sudjelovati u bilo kakvoj predbožićnoj dobrotvornoj akciji, na Badnju večer doživljava posjete triju duhova: duha svojega pokojnoga poslovnoga partnera Jacoba Marleya, duha prošlih Božića te duha budućih Božića.

U pismu Dickensu budući papa prisjeća se Scroogeova lika i stava: »Jedan je od tih likova lihvar Scrooge, protagonist Vaše ‘Božićne pjesme’. Dva gospodina, koji su ušli u njegovu radnu sobu, s bilješkama i olovkom u ruci, upitali su ga: ‘Božić je, tisuće ljudi nemaju najpotrebnije, gospodine!’ Scroogeov je odgovor bio: ‘Zar nema zatvora?

Papa Ivan Pavao I.: »Bjesomučna trka za blagostanjem, pretjerana i luda upotreba nepotrebnih stvari ugrozila je prijeko potrebna dobra: čisti zrak i vodu, tišinu, unutarnji mir, odmor«

Zar ubožnice još uvijek ne rade?’ ‘Postoje, rade, ali malo toga mogu učiniti da razvesele duhove i tijela za Božić. Mislili smo prikupiti sredstva kako bismo ponudili hranu, piće i gorivo siromašnima. Za koliku Vas svotu mogu upisati?’ ‘Ni za što. Želim da me ostave na miru. Ne slavim Božić i ne dopuštam sebi luksuz da ga slave besposličari. Plaćajući porez na sirotinju pomažem zatvorima i prosjačkim ustanovama; siromašni mogu ići onamo.’ ‘Mnogi ne mogu onamo ići, a mnogi bi radije umrli.’ ‘Ako više vole umrijeti, bolje im je da to učine brzo kako bi smanjili prekomjerno stanovništvo. A onda, oprostite, te stvari me se ne tiču.’« Luciani još opsežnije citira Marleya koji se javlja Scroogeu kao duh okovan lancima i bolno jadikuje: »Posao! Imati ljudskosti trebao je biti moj posao. Opća dobrobit trebala je biti moj posao: milosrđe, popustljivost i dobronamjernost, sve je to trebala biti moja stvar. Zašto sam među gomilom svojih vršnjaka hodao s očima okrenutim prema zemlji, a da ih nikad nisam podigao do one blagoslovljene zvijezde koja je vodila mudrace u kolibu? Zar možda nije bilo drugih siromašnih kuća kamo me njegovo svjetlo moglo voditi?«

Očito je da Dickens u svojem božićnom klasiku nije kritizirao samo bezdušnost bogataša, nego i (samo)otuđenje čovjeka zarobljena proračunatošću i materijalizmom. Biskup Luciani zaključuje: »Prošlo je više od sto trideset godina otkako ste napisali ove riječi. Bit ćete znatiželjni saznati je li i kako donesen lijek za situacije bijede i nepravde koje ste osudili. U vašoj Engleskoj i u industrijaliziranoj Europi radnici su znatno poboljšali svoj položaj. (…) A sada? Jao! U vaše vrijeme društvene nepravde bile su jednosmjerne: bili su to problemi radnika koji su morali upirati prstom u gazde. Danas se upire prstom u istrebljenje ljudi: terenskih radnika, koji se žale da im je mnogo gore nego industrijskim radnicima; ovdje u Italiji, jug protiv sjevera; u Africi, u Aziji, u Latinskoj Americi nacije ‘trećega svijeta’ protiv nacija blagostanja.«

Obraćenje srca i novi oblici siromaštva

Dickensov lik Ebenezer Scrooge na Badnju večer doživi obraćenje; zahvaljujući vizijama ljudske bijede, vlastite prošlosti (propuštene obiteljske sreće) i vlastite budućnosti (samotne smrti), njegovo srce postaje »srce od mesa« sposobno za razumijevanje i ljubav. Prvi put istinski uživa u radosti Božića i radosti dijeljenja dobara sa siromašnima.

Istinska je poruka da se srca trebaju obratiti – jer »danas je cijeli svijet siromašna kuća koja jako treba Boga«

Budući papa Ivan Pavao I. u svojem je pismu poručio Dickensu da problem siromaštva nije riješen, nego je promijenio oblik. Iako je javno osudio komunizam i proglasio ga nespojivim s kršćanstvom, papa Ivan Pavao I. ni prema kapitalizmu nije bio blagonaklon. »Država je u početku bila ‘država karabinjera’, ugovor o radu proglasila je potpuno privatnom stvari, zabranila kolektivne ugovore; majstor je držao nož za dršku; nesputano je vladala ‘slobodna konkurencija’. (…) Umjesto toga došlo je do zlouporabe kapitalizma, koji je bio, a u nekim slučajevima još uvijek jest, ‘podli sustav’«, napisao je u pismu Dickensu.

Posebno se osvrnuo na nove oblike siromaštva u ekonomski razvijenim zemljama: »Mnogi su radnici nezaposleni ili nesigurni oko posla, nisu posvuda dovoljno zaštićeni od nezgoda, često osjećaju da ih se tretira samo kao instrumente proizvodnje, a ne kao protagoniste. Nadalje, bjesomučna trka za blagostanjem, pretjerana i luda upotreba nepotrebnih stvari ugrozila je prijeko potrebna dobra: čisti zrak i vodu, tišinu, unutarnji mir, odmor. Vjerovalo se da su naftne bušotine poput bunara svetog Patrika, bez dna; odjednom smo shvatili da smo skoro pri kraju.« Istinska je poruka da se srca trebaju obratiti – jer »danas je cijeli svijet siromašna kuća koja jako treba Boga«, kako je Luciani završio svoje pismo.

»Gutač knjiga« koji je postao papa
Albino Luciani rođen je 1912. u Canale d’Agordu, gradiću u sjevernoj talijanskoj pokrajini Veneto. Od početka svojega svećeništva pokazivao je osobitu osjetljivost prema siromašnima te je bio poznat po skromnosti i vedrini. Dana 26. kolovoza 1978. izabran je za papu te je na toj službi ostao samo 33 dana, do iznenadne smrti. Za svoje papinsko geslo odabrao je Humilitas (poniznost). Godine 2022. papa Franjo proglasio ga je blaženim, a tu dvojicu papa povezuje izrazita ljubav prema jednostavnosti i neposrednosti, vedrina i nastojanje približiti Crkvu »običnim« i siromašnim ljudima. Kao patrijarh Venecije i, kasnije, kardinal, od 1971. do 1975. Luciani je napisao niz pisama objavljenih u Glasniku sv. Ante koja otkrivaju duboku duhovnost, ali i strast prema knjigama. Naime, njegova privatna knjižnica imala je oko 5000 naslova; gutao je knjige.