JESU LI DRUŠTVENE MREŽE BAŠ ZA SVE KRIVE? Odgoj za komunikaciju počinje u obitelji

Foto: Shutterstock

Suvremene komunikacijske tehnologije, posebno društvene mreže, mnogi smatraju jednim od glavnih uzroka otuđenosti i nedostatka blizine u suvremenim društvima. Premda društvene mreže imaju svoje nedostatke, projekt »Obitelj i mediji« upozorava da je s vremena na vrijeme dobro preusmjeriti pozornost na one koji se društvenim mrežama koriste.

Nitko nije »predodređen« da svoju djecu odgaja kao »robote« koji ne mogu podignuti svoj pogled dalje od pametnih zaslona, napominju iz »Obitelji i medija«. Ono što se u obiteljskom okružju sije u srca mladih, kvaliteta je koja čini razliku u odnosu na sve nedostatke u suvremenom načinu komuniciranja.

»Roditelji imaju posebnu odgovornost – biti primjer koji će se potruditi druge slušati dvostruko više nego što sami govore (o tome je govorio i grčki filozof Zenon iz Kitija – zato i imamo dva uha i jedna usta)«

Iz »Obitelji i medija« na tragu te ideje nude i dva savjeta. Prvi među njima jest odgoj djece za slušanje drugih.

»Taština i usredotočenost samo na sebe ‘vrline’ su koje vladaju našim društvima. Govorimo i govorimo samo da bismo sebe istaknuli ispred ostalih. Društvene mreže još dodatno potiču takva ponašanja. Roditelji imaju zato posebnu odgovornost – biti primjer koji će se potruditi druge slušati dvostruko više nego što sami govore (o tome je govorio i grčki filozof Zenon iz Kitija – zato i imamo dva uha i jedna usta)«, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija«. Drugi se savjet odnosi na odgoj djece za empatiju. »Koliko smo puta na društvenim mrežama naišli na oštre i ponižavajuće komentare, prepune klišeja i mržnje? Dublji razlog zašto smo spremni na društvenim mrežama nekoga ‘ubiti hitcem u glavu’ leži u nedostatku odgoja za empatiju. Filozof Martin Buber govorio je da drugi nije ‘nešto’ nego ‘mi’ sa svojom posebnom pričom, patnjom, nedostatkom. Zato nije nevažno pitati i svoje vlastito dijete kako je, slaže li se sa svojim vršnjacima, ima li nešto što ga muči… Dijete koje je iskusilo empatiju bit će sklonije suosjećati s drugima«, napominju iz »Obitelji i medija«.

64 % odraslih Amerikanaca smatra da su društvene mreže krive za stvaranje ozračja napetosti u javnosti, pokazalo je istraživanje istraživačkoga centra »Pew«. Samo 15 % mladih u dobi od 18 do 29 godina smatra da društvene mreže igraju pozitivnu ulogu u javnom životu.