KAKO UGOSTITI ANĐELA? Prepadni gosti, radikalni purist i apostol Bretanje

Ulje na platnu »Tobija i arkanđeo« Lorenza Lippija (1606. - 1665.)
Ulje na platnu »Tobija i arkanđeo« Lorenza Lippija (1606. - 1665.) čuva se u Narodnom muzeju u Wrocławu

Čime dozvati anđela? »Prorok« će novoga doba reći: draguljima i uljima ili cvijetom i svjetlom. Pjesnik pak suvremenoga doba veli: prihvaćanjem onoga što je staro i strano. I jedan i drugi slažu se da nema anđeoske dobrodošlice bez glazbe. No dočeci anđela u Pismu listom započinju bez glasa – šutnjom straha ili sumnje, divljenja ili čuđenja. Pisac Poslanice Hebrejima tomu će pripomenuti da se anđeo ipak može valjano ugostiti, no da to uglavnom biva u neznanju. Naslute li, dakle, biblijski junaci u anđeoskom liku Božju sliku, isprva će zanijemjeti; no čak ni ako na licu anđela zamijete tek sličnost s čovjekom, ne će ga prvi osloviti. Razlogom nije toliko silina anđeoske pojave koliko hitrina njezina pojavka; hitrina koja na prepad hvata čak i najokretnije stvorenje, ženu – bila ona služavka ili gospodarica, bogotražiteljica ili Bogorodica. Iznimkom je tek Sara, koja je pozdravom preduhitrila Tobiju, ali i – Rafaela.

To što je Jeronim preduhitrio druge prevoditelje Biblije razlogom je da su Sarinu dobrodošlicu slikovni tumači Božje riječi poznavali tek iznimno. Naime, za razliku od starije grčke Septuaginte, u latinskoj je Vulgati za doček zadužen Sarin otac Raguel.

Naslute li biblijski junaci u anđeoskom liku Božju sliku, isprva će zanijemjeti; no čak ni ako na licu anđela zamijete tek sličnost s čovjekom, ne će ga prvi osloviti

Radosna vatru čistilišta

Nije pak bezrazložno upozoriti da je zatečenost Sarinim gostoprimstvom baroknim uljem na platnu jedini dozvao član Bratstva arkanđela Rafaela – Lorenzo Lippi. No na »Tobiji i arkanđelu« talijanskoga slikara kritizirana zbog tvrdokorne imitativnosti ipak ne valja tražiti Sarin naturalistički portret. Makar se dičio da »slika kako vidi«, »radikalni purist« bio je i »vatreni duh« kojemu bezobrazluk i uobraženost nisu otupili lirski ukus, ali ni utišali dramsku rječitost. Sara je stoga s njegove sjenovite kompozicije izočna, ali nije i nevidljiva; sred kromatske raskoši i teksturalne mekoće odaju je zanosom osvjetlano Tobijino lice i odlučna pogurnica arkanđelove ruke.

Kada mu je tijekom studija ruka zbog gangrene natekla do mjere da je već primio posljednju pomast, isusovac se Julien Maunoir zavjetovao da će se u slučaju ozdravljenja posvetiti misijama u rodnom kraju namjesto u dalekoj Kanadi. No blaženi Lippijev vršnjak – rođen u Francuskoj 1606. – nije tim čudom stekao naslov bretonskoga apostola za čiju se ispovijed čekalo deset dana, a čijim su tragom pošle stotine misionara. Premda je već kao gimnazijalac članove Marijine kongregacije štitio od loših štiva, zabava i društava, tek je na redovničkim duhovnim vježbama i sam dočekao radosnu vatru čistilišta: »Kao da su mi dva anđela izvadila srce iz grudi i istisnula iz njega sve osim naravne privrženosti Bogu.« Zanosu je manjkalo tek – glazbe. Da bi tisućama siromašnih ribara vjeru prerekao narodnom pjesmom, morao je svladati bretonski jezik. A to mu je hitrinom od dva dana providjela jedina Žena koja se anđelu odazvala – molitvom.