KAKO ŽIVE TKALAC, GLAZBENICA I SLAVONSKI POSTOLAR »Želimo ostati uz tradiciju i baštinu župe, mjesta i kraja«

Snimila: V. Mikić | Tihomir Šmitpeter, tkalac iz Kaptola

Iako 32-godišnji Tihomir Šmitpeter i njegova 25-godišnja supruga Ana rade »na pola radnoga vremena«, ne razmišljaju o napuštanju Slavonije. Naprotiv, Šmitpeter je jedan od zaljubljenika u tradiciju i narodnu baštinu rodnoga Kaptola i okolice i sve to želi očuvati od propadanja i otrgnuti od zaborava.

»Rođen sam u obiteljskoj kući pedesetak metara udaljenoj od Staroga grada Kaptola, gdje sam se igrao i proveo najljepše dane djetinjstva. Član sam Vatrogasnoga društva staroga 125 godina, 17 godina sviram tamburu, donedavno sam bio i član KUD-a, ali najviše volim narodne nošnje, stare fotografije i davne uporabne predmete iz moga mjesta i kraja. Zato rado ‘hodam po tavanima’ i uzimam ono što bi vjerojatno završilo u peći ili na smetlištu, a smatram da je vrijedno.«

Voli i povijest pa rado prebire materijale o Ivi Čakaliću, hrvatskom pučkom pjesniku, prikupljaču narodnoga blaga, običaja i pjesama svoga rodnoga kraja – potpapučkoga dijela Požeške kotline, čije ime nosi kaptolački KUD. Često se »bavi« i čitanjem djela Vilima Korajca, svećenika, rođenoga u Kaptolu.

Baka je pripovijedala Tihomiru kako u Požeštini žive Slavonci »pauri« i »šijaci«, a dolje, prema Savi – »graničari«. Onda se on počeo zanimati za »paursku« narodnu nošnju i uopće za narodne nošnje, stare fotografije, predmete, dijelove namještaja… Danas je dio njegove zbirke smješten u obiteljskoj, a dio u bakinoj kući.

Snimila: V. Mikić | Ana Šmitpeter

»Svoje nošnje ljubomorno čuvam, ali rado posudim članovima KUD-a za različite manifestacije izbora najljepše narodne nošnje. Prikupio sam više predmeta za tkanje, za obradu prediva, imam pet tkalačkih stanova, uz jedan ‘složeni’, na kojem radim. Kad sam rekao da ću naučiti tkati, moja se baka čudom čudila, ali ja sam danas tkalac (ne znam koliko muških još ima). Ne stidim se ni snaša koje tkaju.«

Pronašao je i skenirao više desetaka tisuća starih fotografija koje prikazuju običaje u njegovu kraju, narodne nošnje, crkvene i druge svečanosti, čak i nekadašnje sprovode, radove u polju, svinjokolje… ali sve govore o običajima, tradiciji i prošlosti sela i Požeštine. Čuva i bezbroj fotografija originalnih narodnih nošnja koje su davno nestale. Otkao je prilično toga, među ostalim »zaprege« za žensku nošnju, a želja mu je u dogledno vrijeme otkati cjelovitu mušku i žensku narodnu nošnju svoga kraja. Ističe dobru suradnju sa župom Kaptol, nedalekom župom Velika, Gradskim muzejom Požega i drugima.

Supruga Ana predaje glazbeni, pjeva u crkvenom zboru, oživjela je u Kaptolu svirku tambure, vodi mali i veliki orkestar, povremeno pomaže jednomu ženskomu bendu, vodi zbor umirovljenika…

»Iako oboje radimo ‘na pola radnoga vremena’, želimo ostati ovdje, uz tradiciju i baštinu župe, mjesta i kraja. Uoči Petrova u kaptolačkom Starom gradu bude prekrasan koncert, gdje smo i mi angažirani, i bude prelijepo, to se treba vidjeti. U obitelji se molimo zaštitnicima naše župe – sv. Petru i Pavlu, a svečano slavimo i Svijećnicu – Marinje. Budući da mi je supruga Bunjevka iz Subotice, nije mi nepoznato Bunarićko proštenje i misno slavlje koje spada među najveća godišnja okupljanja Hrvata katolika. Održava se svake godine zadnje nedjelje u kolovozu, posvećeno je Majci Božjoj ‘na bunariću’. Ondje znamo otići i u drugo doba godine. Važno je živjeti svoju vjeru, a uz to sačuvati korijene i sve ono što nam ostaviše naši predci«, zaključuje tkalac iz Kaptola.

Da opet zaškripe slavonske čizme
Među radionicama po kojima polako pada prašina i koje odlaze u zaborav svakako su postolarske. Iako s vrlo malo posla, do danas se tomu nekako othrvala postolarska radionica Josipa Pavlovića u Pakracu. Riječ je o obiteljskom obrtu starom oko 115 godina. Josipov djed imao je pune ruke posla i nekoliko »kalfi« – naučnika. Sam je izrađivao i popravljao obuću. Njegov sin, također Antun, nastavio je tradiciju, a onda i Josip, koji nam je pokazao radionicu. Sa sjetom priča o poslu koji je nekada cvao i o vremenu kad je u Pakracu bilo 35 postolara, a danas je sam.
»Nekada se sve radilo ‘na koljenima’ – ručno, i od prave kože. Nije bilo strojeva. Danas je radnja na zalasku. Još tu i tamo netko zatraži manju uslugu popravka peta i sl. Radujem se što su povremeni posjetitelji učenici nižih razreda osnovne škole, kojima onda rado pričam o ovom poslu i danima kad se radilo do ponoći, kad se jedan par cipela izrađivao otprilike tjedan dana. Popravljale su se tada i kožne lopte, remenje, torbe i sl. Obuća se rijetko kupovala, a dugo nosila. Na đonove su se stavljali ‘cvekovi’ i ‘plehovi’, kako bi duže trajali.«
Snimila: V. Mikić | Josip Pavlović, postolar iz Pakraca

Sjeća se Pavlović djedovih i otčevih priča o cipelama koje »škripuću«. Naime, nekada se smatralo da je cipela ili čizma kvalitetna ako pri hodanju škripi pa su imućniji tražili od postolara da ugrade »škripce«. Tako su onda gospoda hodala, a cipele škripale. Prisjeća se i vremena Domovinskoga rata kad su morali otići, kad im je kuća do temelja stradala, kad je Pakrac bio sablasno pust, pa su kasnije kretali iz početka. U razgovor se uključuje i njegova majka Marija. Iako su joj na leđima 93, vitalna je i bistra.

»Otca su mi ubili 1942. u Španovici, gdje smo tada živjeli. Majka je ostala s četvoro djece. Ja sam bila najstarija, imala sam petnaestak godina i živo se svega sjećam. Kad su partizani napali selo, pola kuća je izgorjelo – naša također. U jedno veliko dvorište stjerali su žene, djecu i starce. Poslije smo čuli da smo svi trebali biti pobijeni, ali smo uspjeli bježati potokom i cijelu noć smo stajali u vodi pod ‘brinom’ koju je voda potkopala. Iznad nas su prolazili partizani, tražeći nas, ali hvala Bogu, kroz to vrijeme ni jedno dijete pod ‘brinom’ nije zaplakalo. Bog nas je čuvao. Kasnije smo došli do Pakraca i sklonio se kako je tko mogao, kod rodbine, prijatelja i sl. Majka i ja smo se uspjele zaposliti u rasadniku, radeći svakodnevno od 6 do 18 sati, ali izdržale smo. Majka je svojim rukama uspjela podići nas svih četvero i dati nam kruh u ruke. Povijest se, izgleda, ponavlja, pa nam je 1991. opet sve izgorjelo.«
Postolar Pavlović više od 12 godina pjeva u crkvenom zboru pakračke župe Uznesenja BDM. Tu mu je nekada pjevao i otac, koji je, osim u crkvenom, pjevao i u gradskom zboru i svirao u gradskoj glazbi. Ističe da ih za vrijeme proba obiđe i župnik, mons. Matija Juraković, a uvijek je dobre volje pa ih nasmije.
Živeći sa suprugom i majkom, ima vremena, ali i strpljenja, pa od šibica izrađuje kuće. Neke su »otišle« za inozemstvo. Kao i otac Antun, Josip voli povijest Hrvatske i svoga grada. Od šibica planira izraditi i maketu Pakraca, kakva se sjeća kad je bio dijete, a njegov je otac nekada od gline izradio maketu pakračkoga staroga grada, koju je dao muzeju.
Obitelj se moli svetomu Antunu i svetomu Josipu, a najljepše je, kažu, za Veliku Gospu kad se svi nađu na okupu: djeca, rodbina i prijatelji. Baka Marija pokazuje nam fotografije. Na njima je oko 25 najbližih. Ona ima petoro unučadi i osmero praunučadi. To su najljepši trenutci, kaže, kad su zajedno.