Svakomu čovjeku godi ako može utjecati na svoju okolinu. To može biti utjecaj u obitelji, među prijateljima, moguće je postati utjecajna osoba na svojem radnom mjestu, među kolegama, poznanicima. Osjećaj da se mišljenje utjecajne osobe cijeni, da se pisane riječi čitaju i da one mogu promijeniti način ponašanja i utjecati na šira mnoštva oduvijek je bio društveni fenomen kojem je pripadala i određena vrsta ljudi. Nekada su to bili izvrsni govornici, pojavom novina utjecaj su širili oni koji su za novine pisali, velik utjecaj stvarale su javne osobe pojavom televizije. Danas se, pojavom interneta, otvorila nepregledna mogućnost da stajalište, ukus, mišljenje i znanje javno iznosi svatko tko to želi, i pokazuje to tisućama onih koji se koriste internetom kao izvorom novih informacija.

Upitni modni recepti

Internet je stvorio društvene mreže, a s njima i nova zanimanja, koja su se od obične zabave počela pretvarati u unosne poslove. Kad je riječ o modi, kao da baš svi imaju nešto pokazati: od osobnoga ukusa, stajališta, mišljenja, odobravanja ili modnoga neslaganja. Danas je potpuno »normalno« prošetati ulicom samo kako bi bio viđen, i dovoljno je da netko šetača fotografira pa da fotografija bude objavljena na dobro posjećenomu portalu gdje će »utjecajna osoba« jednostavno okarakterizirati prolaznikovu odjeću blogerskim izrazom cool, što je pak dovoljno da postane kategorija modernoga i dobroga. Brzina i relativno jednostavna tehnička rješenja pružila su tako mogućnost da putem interneta pojedinac postane društveno utjecajna osoba.

No, kad je riječ o takvoj vrsti utjecaja, treba znati da je za to potreban određeni broj korisnika na koje se utječe. Prema nekim podatcima s interneta za profile s 1000 do 10 000 pratitelja stopa interakcije je 2,63 % na Instagramu, 0,69 % na Facebooku i 0,11 % na Twitteru.

Danas je moderno širiti svoj modni utjecaj pa su glavnu riječ preuzeli takozvani blogeri i »influenceri« (utjecajne osobe) koji pak imaju svoje »fan skupine« ili pak »sljedbenike«. Blog kao forma pisanja u Hrvatskoj je zaživio 2004. godine i do danas je proširio svoju mrežu. Velik je utjecaj modnih blogera, koji prikupljaju svoje čitatelje-sljedbenike i snažno utječu na njih pišući o modi i modnim novostima. Kako bi se što više približili svojoj publici, pišu vrlo jednostavnim jezikom. Štoviše, ti tekstovi često nisu pravopisno i gramatički točni, a nerijetko se služe i raznim stranim riječima ne trudeći se ni najmanje pronaći zamjensku hrvatsku riječ. U modnom blogu ne će se pronaći riječ modna marka, nego engleska riječ brand. Za nešto što bi trebalo imati estetsku vrijednost stavit će se oznaka cool, a umjesto visoke mode nalazi se nepravilno napisan francuski izraz kutur koji je u pravom obliku haute couture.

Vizualni izgled bloga, naime, može imati veći utjecaj od pisanoga teksta, jer upravo slikom stvara se slika koja utječe na čitatelje. Stoga su modni blogeri skloni odijevati sami sebe, fotografirati se i fotografije kao recept dobro odjevene osobe »prodavati« svojim »sljedbenicima«

Blog ima svoja pravila iz kojih se razabire da malotko voli previše čitati stručne tekstove i slijediti uobičajene norme pisanja. Blog je mjesto gdje se čovjek može opustiti, pa se uglavnom piše iz perspektive osobnoga mišljenja i iskustva. Stoga se javlja i tobožnje opravdanje da nije važno je li informacija točna jer je osobna!?

»Prave estetske vrijednosti« u modnom blogu tako su često osobno stajalište. Utjecaj blogera bit će veći ako je uloženo više truda u oblikovanju dopadljive fotografije. Vizualni izgled bloga, naime, može imati veći utjecaj od pisanoga teksta, jer upravo slikom stvara se slika koja utječe na čitatelje. Stoga su modni blogeri skloni odijevati sami sebe, fotografirati se i fotografije kao recept dobro odjevene osobe »prodavati« svojim »sljedbenicima«. Utjecaj koji imaju upravo u modnom svijetu donekle je zatvorio vrata i dijelu stručne kritike. Na modnim revijama blogeri su zauzeli mjesta u prvim redovima, a dizajneri su ih prihvatili, pomalo iz straha da njihovu odjeću ne proglase nedovoljno vrijednom, no nerijetko im sami poklanjaju svoju odjeću upravo s ciljem da oni preko svojega bloga objavljuju fotografije u toj odjeći. Cijeli modni svijet okrenuo se tako naglavačke jer blogeri su u jednom trenutku postali arbitri koji odlučuju što je dobro, a što nije, i to ne svojim znanjem, nego svojim osobnim modnim ukusom promovirajući zapravo sami sebe. Tako su internetske stranice odnosno društvene mreže i njihove objave postale osnova po kojoj se kategorizira što je dobro, a što nije.

Kada se otkrila tako jaka moć pojedinca, svi oni koji ovise o prodaji počeli su servisirati utjecajne pojedince i besplatno im slati svoje modne uratke ili pak plaćati usluge objavljivanja na njihovim stranicama. Tako se stvorio svijet u kojem utjecajni pojedinac može iz nekvalitetnoga dizajna napraviti priču o izvrsnosti i obrnuto. Među proizvođačima se stvorio strah pa tim osobama, koje na svojim društvenim mrežama mogu imati i do milijun pratitelja, pristupaju s velikom pažnjom i mjerom poštovanja ne protiveći se njihovu osobnomu modnomu stavu. Stoga nije ni čudno da će se na raznim portalima pojavljivati objave koje su pisali modni blogeri, koji mogu napisati da je nešto izvrsno u modnom svijetu iako to nije tako ili pak obrnuto. U naputku za njihov uspjeh kao da stoji natpis: Pošaljite agencijama besplatan sadržaj u zamjenu za to da vas promiču. Važno je da se čuje za vas, jer besplatno pisanje u početku karijere dobro je za prikupljanje publike do koje se treba doći.

Medij za manipulaciju

Većina onih koji prate takve modne recepte jednostavno si dopušta da bez razmišljanja padne pod njihov utjecaj. Neki s velikim negodovanjem osporavaju njihovu ponuđenu estetiku, no oni, nažalost, nemaju nikakav veći utjecaj. Ne ostaje im ništa drugo nego da na njihovim stranicama ostave komentare neslaganja, koji pak mogu izazvati lavinu novih komentara koji ponovo pogoduju podizanju čitanosti i važnoj interakciji. Baš tako otvara se još veća čitanost pa takve stranice postanu primamljive za razne oglašivače.

Osim blogera postoje i »influenceri«, o kojim se poprilično čuje u posljednje vrijeme. To su pojedinci koji su vrlo eksponirani u digitalnom svijetu i također uvelike utječu na javnost koja ih prati. Postali su glas onih kojima potrošač vjeruje ponajviše kada iskazuju osobno mišljenje o određenoj modnoj marci ili proizvodu. S jedne strane postoje oni koji dobro prouče proizvod i znaju njegovu dobru i lošu stranu, a s druge oni koji pišu sponzorirane tekstove ili osobno reklamiraju proizvod putem videa ili fotografije. Mikro influencerom smatra se osoba s 2000 do 25 000 pratitelja. Njihove su objave vizualno i sadržajno izvrsne pa tako održavaju utjecaj na svoju vjernu publiku. Oni i nisu slavne osobe, nego zaljubljenici u modu; prikupljaju kvalitetne informacije iz modnoga svijeta, obrađuju ih i lansiraju svojoj publici. Razne modne tvrtke rado će poslovati s takvim osobama, posebice kada je riječ o skupim i specifičnim odjevnim predmetima, torbama, cipelama ili modnim dodatcima, jer će oni do detalja opisati sve kvalitete proizvoda i proslijediti svojim malim odabranim grupama, a za to će biti novčano nagrađeni. Upravo se preko društvenih mreža, kao domino, šire njihove informacije, a povjerenje stječu redovitim informiranjem, uz diskretno nametanje osobnoga mišljenja.

Ako tko sam odlučuje kako i što kupiti i kako se odjenuti, mora se upitati koliko na njega utječu društvene mreže i svi oni koji pišu i nude svoja najbolja modna rješenja. Je li čovjeku moguće da u potpunosti sam odlučuje, obasut više ili manje suptilnim djelovanjem stotina blogera i influencera koji samo jednim stiskom tipke mogu biti dostupni i nuditi što je dobro u modnom svijetu, što je moderno, što je kvalitetno, jeftino, skupo i što bi trebalo, a što ne bi trebalo imati u svojem ormaru? Komu vjerovati, čiji »pratitelj« postati, kako odlučiti i što čitati? Treba li vjerovati brojkama kojima se hvale utjecajne osobe na društvenim mrežama ili ipak pročitati kvalitetno pisan stručni tekst?

Moda se danas svakodnevno stvara, ona je i dalje prevrtljiva kraljica i medij za manipulaciju. U modnom svijetu okreću se milijuni, a razlog je dobro poznat: danas je mnogima važno biti moderan i ukorak s modom. Ne treba se zavaravati i govoriti da to nije istina. Roditelji se mogu upitati kada su posljednji put svojemu djetetu kupili majicu koja nije moderna. Ona ne mora biti skupa, ali mora biti moderna, a ako nije ukorak s modom, roditelj će se naći u problemima jer dijete će često pod utjecajem raznih influencera i blogera dobiti sliku modernoga i odbiti nositi majicu koja to nije. Možda njihovo djelovanje na čovjeka utječe nesvjesno pa će tek naknadno shvatiti da je s polica trgovina ili preko web shopa kupio odjeću koju propagiraju oni koji tvrde da je baš njihov prijedlog cool.

Lako je posustati pod svakodnevnim utjecajem velikoga broja informacija, do kojih se danas tako jednostavno dolazi. Problem je kako te informacije raščlaniti. Danas je modernije nego ikad prije stvarati modu i tako postati utjecajan razmjenjujući mišljenja putem društvenih mreža. Moda je to dopustila svakomu tko ima pristup internetu, pa tako netko iz Los Angelesa, Pariza, Milana ili pak Osijeka, Zagreba može utjecati na promjenu čovjekova modnoga stila u bilo kojem dijelu svijeta.