OBITELJ I MEDIJI Pozitivne i negativne posljedice djelovanja »nevidljive ruke« tehnologije

Foto: Shutterstock

Davno, sredinom 18. stoljeća, Adam Smith u knjizi »Teorija moralnih osjećaja« metaforom »nevidljive ruke tržišta« opisao je kako se djelovanjem pojedinca u vlastitom interesu mogu javiti i nenamjeravane koristi za opće društvo. Rabeći sličnu metaforu – »nevidljivu ruku tehnologije« – projekt »Obitelj i mediji« pokušao je razvrstati pozitivne i negativne posljedice suvremene komunikacijske tehnologije.

»Koronavirusna pandemija nije oštetila svjetski gospodarski sustav u velikoj mjeri zahvaljujući uslugama i proizvodima koje nude tehnološki divovi. No vrlo brzo pojavilo se i naličje – stari problemi, kao što su transparentnost oglasa, dezinformiranje, vjerodostojnost sustava algoritama, narušavanje prava na zaštitu osobnih podataka te opće nepovjerenje«, piše projekt »Obitelj i mediji«

Naime, Silicijska dolina, sjedište tehnoloških divova, nastala je kao pojam prije više desetljeća. Dojam o tehnološkim divovima, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija«, zasnivao se na ideji da u tvrtkama poput »Microsofta« rade »štreberi« koji proizvode uređaje koji su potrebni za svakodnevni život i koji dolaze jednostavno do kućnoga praga. No posebno tijekom posljednjih nekoliko godina pokazalo se da tehnološki divovi ipak ne nude samo bezazlene i zabavne proizvode. Primjerice, koliko su društvene mreže važne najbolje su pokazali američki izbori 2016. godine te britanski referendum o izlasku iz Europske unije. Nadalje, nakon afere »Cambridge Analytica« tehnološki su divovi ne samo pod posebnim povećalom opće javnosti, nego se i novim zakonodavnim rješenjima žele obuzdati negativne posljedice koje može donijeti »nevidljiva ruka tehnologije«.

»Koronavirusna pandemija nije oštetila svjetski gospodarski sustav u velikoj mjeri zahvaljujući uslugama i proizvodima koje nude tehnološki divovi. No vrlo brzo pojavilo se i naličje – stari problemi, kao što su upravljanje sadržajima, transparentnost oglasa, dezinformiranje, vjerodostojnost sustava algoritama, narušavanje prava na zaštitu osobnih podataka te opće nepovjerenje«, piše projekt »Obitelj i mediji«. »Unatoč svemu ne možemo zanemariti pozitivne aspekte koje tehnologija donosi svakidašnjemu životu. Zahvaljujući tehnologiji, mogli smo nastaviti studiranje i rad iz sigurnosti naših domova u vrijeme pandemije. Ne treba zanemariti i da su najbolje tehnološke inovacije stvorile korisne alate koji su poboljšali živote brojnih ljudi s fizičkim teškoćama. I to su samo neke od brojnih koristi suvremene tehnologije«, zaključuju iz »Obitelji i medija«.

Facebook je, kako je pokazao slučaj »Cambridge Analytica«, bez znanja i dopuštenja podatke 87 milijuna korisnika prodao tzv. trećim stranama