SLOBODA MEDIJA I MEDIJSKA PISMENOST Bijeg od odgovornosti negiranje je slobode

Foto: Shutterstock

Krajem travnja obilježavamo Dane medijske pismenosti, vrlo važne vještine za život i sudjelovanje u današnjem društvu. Pojam o kojem ćemo promišljati u ovom tekstu temelj je medijske pismenosti, samih medija, ali i života općenito, a to je sloboda. Svjetski dan slobode medija slavi se 3. svibnja, a utemeljila ga je Opća skupština Ujedinjenih naroda 1993. godine. Cilj je proslave toga dana podizanje svijesti o važnosti slobode medija, borba protiv utjecaja na medije te promišljanje o rješavanju izazova s kojima se susreću mediji i medijski djelatnici, a odnose se na slobodu govora.

Kršenje medijskih sloboda ne tiče se samo medijskih djelatnika, nego i medijskih korisnika, a to smo svi mi. Stoga se borba za slobodu medija tiče cjelokupnoga društva kojem mediji trebaju omogućiti kvalitetne informacije

Također, toga se dana spominjemo zatvaranja novinara zbog želje za prenošenjem istine, što se nažalost još i danas događa, ali i novinara koji su izgubili život obavljajući svoj posao. Sloboda mišljenja jedno je od temeljnih ljudskih prava koje se jamči u 19. članku Opće deklaracije o ljudskim pravima, a ona se odnosi na »slobodu izražavanja mišljenja bez uplitanja i slobodu traženja, primanja i širenja informacija i ideja preko bilo kojega medija i bez obzira na granice«.

Važnost odgovornosti

Ipak, kao što to nerijetko biva, jedno je teorija, a drugo je praksa. Sloboda medija često se ističe kao temelj demokratskoga društva pa se tako mediji nazivaju četvrtim stupom demokracije i sedmom silom, a novinari vratarima i čuvarima demokracije. No u današnjim se demokracijama sloboda medija u sve većoj mjeri dovodi u pitanje, a u nedemokratskim društvima situacija je znatno gora. Da bi stvar bila još ozbiljnija, kršenje medijskih sloboda ne tiče se samo medijskih djelatnika, nego i medijskih korisnika, a to smo svi mi. Stoga se borba za slobodu medija tiče cjelokupnoga društva kojem mediji trebaju omogućiti kvalitetne informacije, a ne širiti dezinformacije koje odgovaraju sebičnim interesima pojedinaca.

Pri zagovaranju slobode ne smije se smetnuti s uma ni važnost odgovornosti koja se nužno veže uz nju. Stoga je borba za slobodu mišljenja ujedno borba za preuzimanje odgovornosti. Drugačije rečeno – bijeg od odgovornosti negiranje je slobode.

»Kršćanin je protiv laži, ali uvijek za ljude«

Sredstva komunikacije služe nam za širenje vijesti, informacija, ideja, misli i osjećaja preko različitih kanala. Jednako je tako radosnu vijest Crkva kroz stoljeća širila dostupnim sredstvima. Od prepričavanja Riječi i stvaranja simbola za vrijeme kršćanskih progona do pojave sredstava masovne komunikacije, Crkva se prilagođavala svakomu novomu dobu, no radosna je vijest u svojoj biti ostala ista. Mnogi komunikolozi složit će se da je Isus bio izvrstan komunikator u svojem odnosu prema drugima i načinu širenja svojih riječi.

Od prepričavanja Riječi i stvaranja simbola za vrijeme kršćanskih progona do pojave sredstava masovne komunikacije, Crkva se prilagođavala svakomu novomu dobu, no radosna je vijest u svojoj biti ostala ista

Hrvatski katolički radio 2022. u emisiji »Argumenti« dao javnosti bolji uvid u odnos Crkve i medija. »U novije vrijeme, kada se susrećemo s digitalnim medijima, Crkva u tom prostoru vidi mogućnost susretanja s čovjekom našega vremena. Zanimljivo je primijetiti kod posljednjih papa da Crkva širi pogled pa ne govori samo o medijima, nego o potrebi kvalitetne komunikacije. Tako se može govoriti o evoluciji od medija kao sredstva, medija kao tvorca kulture do današnje komunikacije kojom će se uistinu susresti drugi čovjek. To je veliki izazov Crkve u ovom trenutku«, rekao je u emisiji profesor Jerko Valković s Odjela za komunikologiju Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta.

Treba naglasiti da je papa Ivan Pavao II. bio ujedno prvi papa koji je vrlo aktivno htio sudjelovati u svijetu medija, približavajući Crkvu ljudima kroz nova tehnološka otkrića. A papa Franjo otišao je i korak dalje jer se još više koristi društvenim mrežama i izlazi ususret tradicionalnim i novim medijima.

Papa Franjo u svojem se obraćanju Međunarodnomu konzorciju katoličkih medija »Katolička provjera činjenica« u Vatikanu 2022. prisjetio riječi pape Pavla VI. iz poruke za Svjetski dan komunikacijskih sredstava 1972. u kojoj se dotaknuo moći medija. »Ne smijemo zaboraviti razliku između vijesti i ljudi. Ako se treba boriti protiv lažnih vijesti, uvijek valja poštovati osobe koje ih često nesvjesno prihvate. Kršćanski komunikator čini evanđeoski stil svojim; on gradi mostove, tvorac je mira i, ponajviše, u potrazi je za istinom. Njegov pristup nije suprotstavljanje ljudima, ne ponaša se superiorno, ne pojednostavnjuje stvarnost, kako ne bi pao u znanstveni fideizam. Doista, znanost je stalno približavanje rješenju problema. Stvarnost je uvijek slojevitija nego što vjerujemo te moramo poštovati sumnje, tjeskobe i pitanja ljudi, nastojeći ih pratiti«, rekao je Papa, a prenio Vatican News.

Mladi u osvještavanju važnosti medijskoga opismenjavanja
Uoči Dana medijske pismenosti razgovarali smo s Doris Božičević, studenticom prve godine diplomskoga studija komunikologije na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. Uz studij je uključena i u mnoge druge aktivnosti, pa je tako aktivna u župi Gospe od Čudesa koja se nalazi u njezinu rodnom mjestu Oštarijama.
 U Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, udrugu kojoj je cilj poboljšanje medijske i komunikacijske kulture hrvatskih građana, Doris se učlanila na drugoj godini studija. Kaže nam da joj se svidio rad Društva pa je zbog toga odlučila poslati prijavu za članstvo, a ljubav prema medijskoj pismenosti nastala je kao spoj ljubavi prema hrvatskomu jeziku i medijske pismenosti o kojoj je slušala na sveučilištu. Nakon učlanjivanja u DKMK educirala se i slušala predavanja koja su održavali iskusniji predavači kako bi i sama naučila kako se radi. Svoje prvo predavanje održala je u Salezijanskoj osnovnoj školi Dominika Savija na Knežiji. Njezino prvo predavanje održano je u kapelici, a Doris je u tome vidjela veliku simboliku te je shvatila da je tada dobila Božji blagoslov koji će ju pratiti na svim njezinim predavanjima i u cijelom njezinu radu. Vrlo je zahvalna što je jedno poglavlje u njezinu životu pošlo iz Božjega doma.

Dani medijske pismenosti

Medijska pismenost uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrjednovanja i stvaranja medijskih sadržaja. U svijetu beskonačnoga medijskoga izbora i lako dostupnih sadržaja, u kojem za medije više ne postoje granice, cilj je pružiti informaciju o tome što su mediji i kako oni djeluju. Zato se medijska pismenost smatra jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća.

Cilj je medijske pismenosti potaknuti razgovore o medijima te sigurnoj upotrebi tehnologija. Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku pokrenuli su Dane medijske pismenosti koji su se prvi put održali 2018. godine. Sedmi dani medijske pismenosti održat će se od 22. do 28. travnja, a ove je godine glavna tema razvoj kritičkoga razmišljanja, obrazovanje o umjetnoj inteligenciji i medijska pismenost mladih u kontekstu superizborne godine.

Priredili: A. Bukovac, V. Lukačin, I. Moslavac, I. Tomić