ŠTO ANĐELE POVEZUJE S BOGOM? Plameni sluge, fantastični realist i borbena tkalja

Tempera s uljem na drvu »Mojsije pred gorućim grmom« Ernsta Fuchsa (1930. - 2015.) nalazi se u fundusu bečke galerije Belvedere

Kada djeca vele da idu praviti anđele, svatko će razumjeti da vani ima mnogo snijega. No kada je Bog pravio anđele, na umu je imao nešto mnogo toplije. »Sinovi Božji« – kako anđele nazivaju i Zakon i Proroci – kao čisti duhovi moraju sličiti svojemu Ocu; a čitavo Pismo upozorava da njegov dah – spaljuje. On je sam kao »oganj ljevačev«, »oganj što proždire«; riječ mu je »poput vatre«, a slava »kao vatra koja sažiže«. Psalmist dodaje da Bog za slugu svojega uzima »žarki oganj«, iz čega pisac Poslanice Hebrejima razabire da on i svoje nebeske sluge čini »plamenom ognjenim«. Lako je stoga razumjeti zašto je Stjepan prvomučenik tvrdio da se Mojsiju u gorućem grmu ukazao anđeo iako je Krist učio da mu je ondje prozborio sam Bog. Dvojnost božanskoga zova i anđeoskoga zora naglašava već i Knjiga Izlaska, a razjašnjava Pjesma nad pjesmama: žar je ljubavi – pa i one anđeoske – »žar plamena Gospodnjega«.

Čudnovata dvojnost možda je razlogom zašto su brojni slikari iz gorućega grma uklanjali svaki lik – kako Boga, tako i anđela. No samo se Austrijanac Ernst Fuchs toliko predao mašti da se sa svojega »Mojsija pred gorućim grmom« dosjetio skloniti – grm.

»Sinovi Božji« – kako anđele nazivaju i Zakon i Proroci – kao čisti duhovi moraju sličiti svojemu Ocu; a čitavo Pismo upozorava da njegov dah – spaljuje

Ipak, na djelu koje je začetnik fantastičnoga realizma ostvario nanovo otkrivenom tehnikom starih majstora – nanoseći sloj uljane boje preko sloja tempere – bukti plamen Gospodnji. Božja okrunjena pojava, naime, izbija poput zlatnoga plamena s menore, neugasivoga hramskoga svijećnjaka čiju je izradu Gospodin povjerio upravo Mojsiju. A otmjenom je gestom slikar – dionik prorokova naroda – prikazao i anđela Gospodnjega: trećom rukom što zamjetno manjim sjajem proplamsava iz Božjega svjetlokruga. Međutim, prizorom vlada providno lice povrh čije božanske krune proročanski tinja – vatra. Grašcima znoja koji na Kralju blistaju krv se tek ima pridružiti.

Teško je previdjeti proročanski duh pobožnosti koja je u Pierini Morosini tinjala prema sv. Mariji Goretti – djevici što je svoju čistoću obranila krvlju. Talijanska blaženica rođena godinu nakon Ernsta Fuchsa – 1931. – i sama je u 26. godini učinila što i Marija: napasnika koji ju je jednoga popodneva zaskočio prvo je odvraćala riječju, a potom mu se toliko žarko oduprla da ju je zatukao kamenom. No mučeničku krv mogao je pripraviti tek znoj gorljivosti. Naime, kada je Pierina radi dobrobiti svoje siromašne obitelji pregorjela i poziv učiteljice i zvanje redovnice i zov misija, u skrovitosti se njezina života razgorio plamen Gospodnji. Odlučna da se »skloni od očiju ljudi«, u tajnosti je svoje kuće Bogu prikazala zavjete te je u malenosti svoje župe vjeru naviještala najmanjima. Stoga ju je i za običnim tkalačkim stanom mogla uputiti anđeoska ruka: »Kada me umor nadvlada, pokazat ću se radosnom.«