ZAMKE »INTERNETSKIH TRGOVINA« Kupnja koja je jednostavna i praktična nije nužno etična

Foto: Shutterstock

Rijetki su oni koji nisu barem jednom kupili određeni proizvod ili uslugu preko interneta. Postupak je vrlo jednostavan. Kupnja se obavlja i uz nekoliko dodira na zaslonu pametnoga telefona, s kojim su sve učestalije povezani i bankovni računi, a proizvod dolazi za nekoliko dana, čak i iz najudaljenijih dijelova svijeta.

Praksu koju su »omogućili« divovi internetske prodaje kao što su »Amazon« i »Ebay«, a nakon njih i Facebook sa svojom aplikacijom »Marketplace« dodatno je ubrzala pandemija koronavirusa, pa se i hrvatskim kupcima osim spomenutih stranica nude i razne specijalizirane prodajne mrežne adrese, kao što su »About You«, »Zelando« i brojni drugi.

»Amazon, Ebay, Google i Facebook te brojni drugi divovi nove ekonomije zasnivaju svoje poslovanje na našim osobnim podatcima. Želimo li doista prepustiti Facebooku da zna kakvi su naši ukusi ili treba li nam Google predlagati koju pizzeriju posjetiti?« upozoravaju iz »Obitelji i medija«

No kako upozoravaju iz »Obitelji i medija«, veliki prodajni divovi preko interneta često ne posluju sasvim etično. Premda su uveli revoluciju na svjetskom tržištu, povezujući sve krajeve svijeta, njihovo poslovanje ima i negativne posljedice. »Često zanemarujemo pitanje naše privatnosti. Amazon, Ebay, Google i Facebook te brojni drugi divovi nove ekonomije zasnivaju svoje poslovanje na našim osobnim podatcima. No želimo li doista prepustiti Facebooku da zna kakvi su naši ukusi ili treba li nam Google predlagati koju pizzeriju posjetiti ili kojom cestom treba voziti?« pitaju iz »Obitelj i medija«. Nadalje, prodajni divovi nisu samo posrednici na tržištu, oni su i oblikovatelji ponude i potražnje. »Amazon upotrebljava svoju poziciju ‘treće stranke’ kao laboratorij u kojem se uočava koji se proizvodi dobro prodaju i kako kontrolirati njihove cijene.« O tome je pisao novinar uglednoga američkoga političkoga magazina »Atlantic« Robinson Mayer, čije riječi citira projekt »Obitelj i mediji«: »Neki su trgovci posvjedočili kako Amazon upotrebljava uvide u tržište kao laboratorij: nakon što prikupi dovoljnu količinu podataka o proizvodima koji se bolje prodaju, Amazon tržištu nametne vlastite proizvode koji koštaju manje te ih sniženjima dodatno promovira na svojim stranicama.«

»Ukratko, naše su kupnje istovjetne osobnim odabirima, koji su vrlo važni odabiri. Promislimo i što je etično i pošteno, a ne samo praktično«, zaključuju iz »Obitelji i medija«.

Amazon je uprihodio 33 milijarde dolara u prošloj godini. Godinu ranije uprihodio je 21 milijardu dolara. Prije pandemije koronavirusa prihodi su također bili vrtoglavi, no dva i tri puta manji u usporedbi s protekle dvije godine – 2018. zarada je bila 10 milijardi dolara, a 2019. godine 11 milijardi dolara. Koliko je tradicionalnih radnih mjesta »ukrala« umjetna inteligencija koja uglavnom upravlja internetskom kupnjom, ostaje otvoreno pitanje.