»ZGUŽVANI MATERIJAL« IZ VODNJANSKE ŠKRINJE IPAK NIJE ZASTAVA Otkrivena drevna kopija Torinskoga platna u Hrvatskoj

Snimila: N. Vasić | Kopija Torinskoga platna

Iz Hrvatskoga restauratorskoga zavoda u Zagrebu nedavno je Župnomu uredu u Vodnjanu javljeno da je među preuzetim predmetima za restauraciju pronađena i kopija Torinskoga platna. Naime, o 200. godišnjici donosa relikvija iz Venecije u Vodnjan trebalo je otvoriti još pet preostalih sarkofaga s relikvijama. U listopadu 2017. sarkofazi su otvoreni pred komisijom, kanonski je prepoznato i znanstveno obrađeno 190 relikvija dvanaestero svetaca. Tada je u sarkofagu sv. Kordule (+305.) nađeno odijelo pape Inocenta XII. (+1700.), par ženskih cipela, jedne rukavice i veći komad platna koji se dojmio kao zgužvana zastava. Ali je pomnim istraživanjem utvrđena slikana kopija Torinskoga platna. Tako Hrvatska posjeduje još jednu dragocjenost. Stoga se sada razmatraju način i mjesto izlaganja.

No koja je vrijednost i kakva je važnost kopije platna? U nemogućnosti hodočašćenja u Torino kraljevi, imućne crkve i pojedinci kod proslavljenih su slikara naručivali kopije za pučku i vlastitu pobožnost. Kopijom se obično diralo izvorno Platno pa se zbog diranja štovalo istom pobožnošću kao i izvorno.

Torinsko je platno dimenzija 444 x 111 cm za omatanje svetoga Tijela u ležećem položaju pa iznosi dvije ljudske dužine, ali je po rubovima zbog požara bilo prošireno za oko 8 cm. Platno pronađeno u Vodnjanu veličine je 450 x 143 cm, što odgovara svetomu Platnu u Torinu. Platno je bilo veoma zgužvano i ima tragove oštećenja kao i platno u Torinu. Naslućuje se Isusov lik otraga, kako je tijelo ležalo, i sprijeda, kako je bilo natkriveno. Među kopijama ima raznih veličina, kopija samo jednoga dijela i kopija samo glave. Veličina kopije ovisila je o vještini umjetnika i kupovnoj moći naručitelja. Budući da je pronađeno platno istih dimenzija kao i u Torinu, pretpostavlja se da je riječ o djelu važnoga umjetnika i bogata naručitelja. Kako je nađeno u sarkofagu rimske mučenice sv. Kordule, moglo je biti naručeno i za neku rimsku crkvu. Kako je i kada stiglo u Veneciju, za sada nije poznato.

Na vodnjanskoj je kopiji i natpis klasičnim slovima »AUG TAU EX ARCHETIPO«, što bi vjerojatno puni natpis bio: »AUGUSTUS TAURINESIS EX ARCHETIPO«, tj. Dragocjeno Torinsko (Platno) prema izvorniku. To kopiji daje veliku važnost. Iako za sada ne znamo tko ju je sve posjedovao i koliko se ljudi po toj relikviji približilo Kristu, njezina je važnost neupitna.

U Vodnjanu je kopija iz 1818., tj. otprije više od 200 godina. Tako je jedna znamenita relikvija, makar drugoga reda, stigla u Hrvatsku pa će zajedno s odijelom pape Inocenta XII. biti na ponos Crkvi koja to čuva i na radost hodočasnicima i turistima koji rado obilaze kulturne i vjerske sadržaje.

Danas se zna za 50-ak kopija Torinskoga platna diljem svijeta: u Italiji, Španjolskoj, Belgiji, Portugalu, Švicarskoj, Meksiku i Americi, izrađenih između 1516. i 1933. Među štovateljima svetoga Platna poznat je španjolski kralj Filipp II. Kad osobno nije mogao hodočastiti u Torino, išao je rođaku Emanuelu Filibertu »da mu kod odličnoga slikara naruči naslikati i pošalje u Španjolsku i umjesto pravoga Platna, čuvat će ga sa svim poštovanjem«. Prema predaji, slikar je iz poštovanja platno slikao obrijane glave i klečeći. Jedna se kopija od 1516. danas čuva u Belgiji u Lieru, a pridaje se slikaru Düreru.