Gledala sam ulaz kardinala u konklavu i ostala iznenađena što nisu svi nosili istu crvenu kardinalsku odjeću kada su bili u Sikstinskoj kapeli. Bilo je kardinala odjevenih u crnom, bijelom i drugim habitima… Odakle takve razlike? Govorilo se ovih dana i o različitim kardinalima – biskupima, svećenicima, đakonima. Ima li to veze s time?
Božica
Dobro ste primijetili da se ovih dana – prije i za vrijeme konklave – puno govorilo i o kardinalima biskupima, svećenicima i đakonima. Zakonik kanonskoga prava u kanonu 350. navodi da se Kardinalski zbor dijeli na ta tri reda: »biskupski, kojemu pripadaju kardinali kojima rimski prvosvećenik dodijeli naslov prigradske Crkve, kao i istočni patrijarsi koji su uvršteni u Kardinalski zbor; prezbiterski i đakonski«, pa ste među kardinalima koji su sudjelovali na kongregacijama prije konklave i na konklavi vidjeli i patrijarhe istočnih Crkava koji su nosili drugačiju odjeću od one na koju smo navikli kod drugih događaja i (liturgijskih) svečanosti. No vjerujemo da ste primijetili da su svi kardinali imali isto svečano ruho na lođama bazilike sv. Petra, lijevo i desno od središnje s koje se obratio papa Lav XIV. kojega su izabrali i kojemu su se pridružili u tom svečanom povijesnom trenutku.
Nadalje, u § 2. toga kanona navodi se da »kardinalima prezbiterskog i đakonskog reda rimski prvosvećenik dodjeljuje svakomu njegov naslov ili đakonstvo u Rimu«, u § 3. ističe se da »istočni patrijarsi koji su uzeti u Kardinalski zbor imaju kao naslov svoje patrijarško sjedište«, a § 4. da »kardinal dekan ima kao naslov ostijsku biskupiju zajedno s drugom Crkvom koju je već imao kao naslov«. Naposljetku zadnja dva paragrafa kanona 350. govore o tome da prema izboru učinjenu u konzistoriju i potvrđenu od vrhovnoga svećenika, obdržavajući prvenstvo reda i promaknuća, kardinali iz prezbiterskoga reda mogu prijeći na drugi naslov, a kardinali iz đakonskoga reda na drugo đakonstvo i, ako su potpuno desetljeće bili u đakonskom redu, dapače u prezbiterski red (§ 5.) te kardinal koji po izboru prijeđe iz đakonskoga u prezbiterski red dobiva mjesto ispred svih kardinala prezbitera koji su poslije njega postali kardinali (§ 6.).