GDJE VIDJETI ANĐELE? Mirijade mirijada, pionir apstrakcije i nepokretna pokretačica

Ulje na staklu »Jahači Apokalipse II« Vasilija Kandinskoga (1866. - 1944.) čuva se u münchenskoj galeriji Lenbachhaus

Tko svagdje vidi anđele, ili boluje od neizlječive naivnosti ili pati od praznovjernih umišljaja ili trpi psihičke smetnje. No čitatelju Biblije teško je dijagnosticirati išta od toga. Nije riječ samo o tome da se anđeoski zborovi mogu popisati tek povezivanjem viđenja Izaije, Ezekiela i Daniela, uvida Petra, Pavla i Jude te vidika Mojsija, Davida i Isusa. Gospodnji se glasnici u Pismu javljaju pod sijasetom naziva: oni su sinovi Boga i Višnjega, pa stoga i svetci i slave – čak i bogovi – a kao Sabaotova vojska i Božje čete ujedno su knezovi zemlje i stražari neba brojni i raznobojni poput zvijezda, te ih je najpreciznije odrediti kao »tisuće tisuća« i »mirijade mirijada«. Makar su svi »služnički duhovi«, baštinici spasenja češće ih opisuju kao ljude i mladiće, kola i konjanike nego kao Ezekielovo ugljevlje i točkove ili Ivanova bića i oči. Sve bi to moglo navesti na pomisao da su i četiri jahača Otkrivenja – anđeli.

Već bi i činjenica da apokaliptični konjanici ubijaju »mačem i glađu i smrću« bila dovoljna za zaključak da nije riječ o nebeskim dusima, nego o zemaljskim silama ili podzemnim sjenama. No gotovo i nema staroga majstora koji je zaključio da se u nevoljama pripuštenima po Jaganjčevu nalogu i kerubovu pozivu krije znak nade.

Gospodnji su glasnici sinovi Boga i Višnjega, pa stoga i svetci i slave – čak i bogovi – a kao Sabaotova vojska i Božje čete ujedno su knezovi zemlje i stražari neba

Na takvo će tumačenje valjati pričekati sve do pojave francuskoga slikara mongolske krvi i ruskoga podrijetla koji je 1912. na njemačkom objavio djelo »O duhovnom u umjetnosti«. Premda se Vasilija Kandinskoga smatra pionirom – ako ne i začetnikom – likovne apstrakcije, njegovo zrelo ulje na staklu »Jahači Apokalipse II« kipti od naivne figuracije. Ipak, i više od kompozicijskoga plesa i kromatskoga prepleta bajkovitih konja oko plijeni umjetnikovo razigravanje simbola za kerube u kutnim medaljonima: junca je zamijenio slon, a orla ždral; na mjesto lava došao je som, a na mjesto čovjeka – žirafa.

Nakon loma zdjelice u padu iz tramvaja Mariji del Pilar Izquierdo Albero izbijanje je brojnih cista kožu učinilo nalik žirafinoj; a kada je posve izgubila pokretnost i vid, zaključilo bi se da je toj nepismenoj radnici oplijenjena svaka nada. No španjolska blaženica – preminula 1945., godinu nakon Kandinskoga – u posjetima je bolnici nazrela priliku za duhovno školovanje te je i svoje sirotinjsko potkrovlje učinila utočištem žrtava građanskoga rata. No Bog je od nje iskao više. Premda nije znala kako će – ukliještena između mača rata, gladi, neimaštine i smrtolike bolesti – začeti redovničku družbu, Maria je poskrivećki okupljala mlade istomišljenice sve dok 1939. čudom nije ozdravila. Misionarke Isusa i Marije nije mimoišlo nerazumijevanje biskupa, a i utemeljiteljica im se povukla pred klevetama i podlegla bolestima. Ne uzalud: »I da me tuku i po zemlji vuku, voljela bih da su sve uza me!« Sestre – ili anđeli?