ŠTO U PLOČICE DONOSI NOVI ANĐEO ČUVAR? Miholjska poslanja na krajnjem jugu Hrvatske

Snimio: L. Tripalo | Sveti Mihael u Pločicama ne čuva samo južnu hrvatsku granicu, nego i najmlađe koji igralište imaju podno crkve sv. Lazara

Mnogo je motrišta s kojih se može razmatrati nedavno postavljanje kipova sv. Mihaela naporom »Marijinih ratnika« na simboličkim granicama diljem Hrvatske. No najviše se pogleda nesumnjivo pruža s motrišta najbližega ljudima koji uz arkanđelove kipove svakodnevno prolaze, mole i žive. Jer tu se otkriva da nije riječ tek o pothvatu posvete naroda, nego i o poticaju procvatu zajednice. Što za jednu župu znači dobiti novoga anđela čuvara odlučili smo provjeriti u najjužnijoj hrvatskoj miholjskoj točki, ali i župi koja kroz sedam stoljeća umnaža svoje nebeske zaštitnike.

Župnik Tihomir Šakota: »Mlade ne privlače koritelji, nego odgojitelji – oni koji će im se približiti ondje gdje jesu«

Župljani savjetovali, župljani i postavljali

Ne samo da »sporedni« sakralni objekti u konavoskim Pločicama čuvaju spomen na 14 različitih svetaca – kojima se postavljanjem šest novih kipova u župnoj crkvi 1996. pridružio i Mihaelov štovatelj bl. Alojzije Stepinac – nego je i sama župa 2000. titulara Lazara »zamijenila« Gospom Karmelskom. Plod je to marijanske pobožnosti konavoskoga puka koji se u župnu crkvu sv. Lazara uskrišenoga u Pločicama sabire na nedjeljnu euharistiju iz još 10 mjesta: Poljica, Mikulića, Molunta, Đurinića, Višnjića, Karasovića, Pavljega Brda, Gunjine, Bana i Vodovađe.

Takav je teritorijalni raspon župniku Tihomiru Šakoti – Ramcu koji upravlja i najjužnijom hrvatskom župom u obližnjoj Vitaljini – nametnuo i pitanje gdje bi bilo najbolje postaviti kip sv. Mihaela. »Isprva sam želio da ga zbog simbolike postavimo na Prevlaci, ali ondje ne bismo mogli provesti struju za rasvjetu, a zabrinula me i mogućnost da kip netko oskvrne. Razmatrao sam i Molunat koji je odmah uz more, ali na kraju su mi župljani predložili da to učinimo na brijegu podno župne crkve.« Vjernici su novoga zaštitnika prigrlili i djelom te je kip ubrzo dobio stalno mjesto na kamenom popločanoj terasi s istočnim pogledom na Snježnicu.

Dva miholjska apostolata

»Kip smo dobili od ‘Marijinih ratnika’, ali je valjalo pripraviti teren za njegovo postavljanje: otkopati, betonirati, popločati, prenijeti… Biskup je sve odobrio uz uvjet da župa zbog toga ne uđe u dug, što je i omogućila dobrota župnih podupiratelja. Gotovo i nema župljanina koji nije dao 20 eura za tu nakanu. Sami su župljani obavljali potrebne radove, a sveti Mihael pobrinuo se da vjetar ublaži srpanjski zvizdan«, prisjeća se župnik.

»Preostaje nam još postaviti rasvjetu, ogradu i fontanu. No to je tek početak. Uz skori blagoslov kipa organizirat ćemo i humanitarni koncert radi nabave posebnoga automobila za jednoga mladoga župljanina u invalidskim kolicima.« U tom miholjskom pothvatu – ta Mihael je jedini anđeo kojega Pismo naziva »potporom i okriljem«! – Šakota se, veli, oslanja na mladost.

Mladost, naravno, nije župnikova, nego župna – šezdesetak njih u rasponu od najmlađe do srednjoškolske dobi, kada prebivalište u Pločicama često izmijeni posao u Cavtatu i Dubrovniku ili studij u Rijeci i Zagrebu… »Mlade ne privlače koritelji, nego odgojitelji – oni koji će im se približiti ondje gdje jesu. Ako je to kafić, i kafić – da ih se odande izvuče. Najlakši je način da ih se spasi od pakla pića, kocke i droge da im se u župi otvori prostor da nešto rade.« Da se i u tom apostolatu prepozna Mihaelov znak, dovoljno je prisjetiti se da arkanđeo boj protiv paklenskih sila u Otkrivenju započinje odmah nakon pojave božanskoga Djeteta. No potkrijepit će to i slika dječjega igrališta nedavno podignuta ponad kipa.

Kako domovina postaje duhovnom

Ne treba zaboraviti ni da je arkanđeo Mihael u Pismu i u Predaji zaštitnikom umirućih i duša u čistilištu. A i ta zaštita već ima svoj konavoski odraz, svjedoči župnik. »Zbog raštrkanosti i maloga broja župljana u Pločicama – svega 720 duša – nema redovite mise radnim danom, ali župljani ipak svake nedjelje upisuju nakane za misu u jednoj od 13 kapela koje su u funkciji. Tako se otprilike svaki drugi dan na euharistiji za pokojne okupe članovi njihovih obitelji, rođaci, susjedi… Bez obzira na razmirice kakvih bude u obiteljima, te mise nitko ne preskače. Više sam puta svjedočio da su zadušnice bile prilikom za pomirenje braće i sestara koji dugo nisu razgovarali.« Kip svetoga Mihaela u Pločicama na južnom braniku domovine otkriva tako i miholjsko poslanje novoga doba: ljubiti domovinu djelima milosrđa i brigom za najmanje. Tako domovina pod zaštitom nebeskoga duha postaje – duhovnom domovinom.

Branitelj duhovnih »položaja«

Župljanin Antun Rokolj iz Gunjine kao hrvatski je branitelj osobito duboko proživio postavljanje kipa nebeskoga vojvode. »S mjesta postavljanja kipa vidi se Štirovnik, gdje smo u ratu godinama branili položaje. A sveti Mihael sada brani naše duhovne položaje, kao što kaže molitva: ‘Sveti Mihaele arkanđele, brani nas u boju da budemo spašeni na posljednjem sudu.’ Konavle stare i prorjeđuju se, ali duh Branitelj pomoći će kada god se čovjek u nj ufa.«
Prigoda za nove tradicije
Iako stoljeća konavoskih pobožnih tradicija obiluju ljepotom, prisutnost je kipa sv. Mihaela ipak posebna prigoda, smatra župljanka Marija Prkoča iz Pavljega Brda. »Teško je reći kada je u župi svečanije – za Tijelovo i Gospu Karmelsku, kada u procesiji zablistaju konavoske nošnje, ili za veliku misu na Lazaricu uoči Cvjetnice i na samu Cvjetnu nedjelju, kada se nose spletene palme. Vjerujem da će se svečanost preliti i na blagdan svetih arkanđela.«