SVEĆENIŠTVO KAO PRIORITET PAPE LAVA XIV. Probodeni bok Raspetoga izvor je i model svećeničke službe

Foto: Profimedia

Ritam kojim je papa Lav XIV. primao u audijencije svoje goste ubrzao je u tjednima prije srpanjskoga ljetnoga odmora. Neke od tih audijencija, odnosno govori koje je Papa uputio gostima čine se posebno znakovitima te bi možda, promatrani u svjetlu njegovih istupa u prvim danima pontifikata, mogli dati neki konkretniji uvid u stil novoga pontifikata.

Čak šest puta o svećeništvu

Apsolutno je nemoguće ne primijetiti pozornost koju je papa Lav XIV. u posljednja dva lipanjska tjedna posvetio svećenicima. U čak je šest prigoda Sveti Otac govorio o svećeništvu. Misa na svetkovinu Presvetoga Srca Isusova, u petak 27. lipnja, na kojoj je Sveti Otac zaredio 32 nova svećenika iz svih krajeva svijeta, uključujući i hrvatskoga konventualca fra Matea Vujčića, bila je samo vrhunac toga niza. Posebnim pismom svećenicima na Srce Isusovo Papa je podsjetio da se na taj dan, od 1995. godine, slavi (pomalo zaboravljeni) Dan za posvetu svećenika. Dan ranije Lav XIV. susreo se s oko 1700 sudionika međunarodnoga susreta »Sretni svećenici« u organizaciji Dikasterija za kler. Papinu svećeničkomu programu pripada i susret s biskupima u sklopu njihova jubileja 25. lipnja, ali i čak dva susreta s pripravnicima na svećeništvo: u utorak 24. lipnja susreo se s bogoslovima iz čitavoga svijeta i njihovim poglavarima, a dan kasnije primio je kandidate za svećeništvo iz Triju Venecija (tal. Triveneto, naziv povijesne teritorijalne cjeline).

Umjesto problema – polet

Nemoguće je smetnuti s uma i crkveni kontekst u kojemu se događaju spomenuti Papini interventi. Naime, govor o svećeništvu posljednjih je godina u Crkvi bio dobrim dijelom uvjetovan spolnim zloporabama maloljetnika. Štoviše, i u crkvenoj se javnosti počelo govoriti o »sustavnom problemu«, čime se želi reći da ima nešto u aktualnim oblicima života i(li) odgoja svećenika, ili u načinu na koji doživljavaju svoju službu, što generira sklonost zloporabama. Htjeli ili ne, takav govor implicitno sadrži poruku o svećeništvu kao problemu. Teško je oteti se dojmu da neki forsiraju takav govor kako bi argumentirali navodno neizbježnu potrebu za reformama u Crkvi poput ukidanja celibata i ređenja žena ili reviziju navodno odveć »zakopčanoga« i frustrirajućega katoličkoga spolnoga morala. No čak i bez takvoga manipulacijskoga pristupa lako se zaboravi na činjenicu da Crkva bez svećenika ne može. A tko će htjeti postati svećenik ako se svećeništvo i u Crkvi percipira kao problem? Papa Lav XIV. takvu argumentaciju nije izrijekom navodio, ali je i više nego jasno i očito da je želio pružiti pozitivan impuls sadašnjim i budućim svećenicima, probuditi polet na izvorima poleta.

»Pomireni, ujedinjeni i preobraženi ljubavlju koja obilato izbija iz Kristova Srca hodimo zajedno njegovim stopama te, ponizni i odlučni, postojani u vjeri i otvoreni svima u ljubavi, unosimo u svijet mir Uskrsnuloga, sa slobodom koja nam dolazi od spoznaje da nas Otac ljubi, izabire i šalje«, poručio je Papa svećenicima

»Ljubite Boga i braću«

Ne mogu se ni približno iznijeti sve Papine poruke, no kao vjerna ilustracija njegovih misli može poslužiti dio homilije na ređeničkoj misi na svetkovinu Presvetoga Srca Isusova. »Na svečanoj misi na početku svojega pontifikata pred Božjim sam narodom izrazio veliku želju: ‘Ujedinjena Crkva, znak jedinstva i zajedništva, koja postaje kvasac za pomireni svijet.’ Danas se vraćam kako bih to podijelio sa svima vama: pomireni, ujedinjeni i preobraženi ljubavlju koja obilato izbija iz Kristova Srca, hodimo zajedno njegovim stopama te, ponizni i odlučni, postojani u vjeri i otvoreni svima u ljubavi, unosimo u svijet mir Uskrsnuloga, sa slobodom koja nam dolazi od spoznaje da nas Otac ljubi, izabire i šalje«, rekao je papa Lav XIV. Ređenicima je Papa, konkretizirajući prethodnu poruku, među ostalim poručio: »Ljubite Boga i braću, budite velikodušni, revni u slavljenju sakramenata, u molitvi, a posebno adoraciji, u svećeničkoj službi; budite blizu svojemu stadu, darujte svoje vrijeme i svoje energije svima, ne štedeći se, ne čineći razliku, kao što nas poučava probodeni bok Raspetoga i primjer svetih.« Kao uzor novim svećenicima Papa je stavio velike svete svećeničke likove, od kojih su neki bili i mučenici.

Važnost novih zvanja i celibata

Među elementima koji se ističu dok se slušaju/čitaju Papini govori jest pridavanje važnosti novim svećeničkim zvanjima. »Usprkos znakovima krize kroz koju prolaze život i poslanje prezbitera, Bog i dalje poziva i ostaje vjeran svojim obećanjima. Potrebno je da postoje prikladni prostori da bi se čuo njegov glas. Stoga su važna evanđeljem prožeta okružja i oblici pastorala mladih, gdje se mogu očitovati i sazrijevati pozivi na posvemašnje sebedarje. Imajte hrabrosti za snažne i oslobađajuće ponude!« poručio je Lav XIV. na susretu »Sretni svećenici«.

U više je prigoda Papa, nadalje, naglasio vrijednost svećeničkoga celibata. Bogoslovima Triju Venecija je tako, komentirajući riječi sv. Augustina o važnosti prepuštanja u Božje ruke, poručio: »One ne vrijede samo u odnosu na celibat, koji je karizma koju treba priznavati, čuvati i odgajati, nego mogu usmjeravati čitav vaš put razlučivanja i formacije…« Čak je dvaput Sveti Otac celibat spomenuo biskupima. Tako je rekao: »Zajedno sa stvarnim siromaštvom, biskup kao oblik siromaštva živi celibat i djevičanstvo radi kraljevstva nebeskoga. Nije riječ samo o celibatskom življenju, nego o prakticiranju čistoće srca i ponašanja kako bi se nasljedovao Krist i svima nudila istinska slika Crkve, svete i čiste u udovima i u Glavi. On će (biskup) morati biti čvrst i odlučan u suočavanju sa stanjima koja mogu skandalizirati i sa svakim slučajem zloporabe, posebno u odnosu na maloljetnike, držeći se vrijedećih odredaba.«

Poći na izvor koji zahvaća i oslobađa srca

Papa Lav XIV. govori o svećeništvu prije svega u svjetlu njegova izvora, Božje ljubavi očitovane u ljudskom i božanskom srcu Isusa Krista, koja je izvor, uzor i pokretačka snaga svakoga kršćanskoga poziva, a onda i svećeničkoga. Jedino je ta ljubav kadra zapaliti srca, rasplamsati istinsko oduševljenje kako navjestitelja tako i onih kojima se on obraća. Ako nje nema, sve što je po sebi dobro, važno, korisno, a ponekad i nužno – kao što su, primjerice, mehanizmi razlučivanja prikladnosti svećeničkih kandidata, koji mogu uključivati i psihološke ekspertize – postaje na neki način »mjed što ječi i cimbal što zveči«: pomaže u rješavanju problema, ali ne zahvaća i ne oslobađa srca. Čini se da se tom logikom papa Lav XIV. vodi i kad je riječ o životu Crkve općenito.

Talijanskim biskupima o temeljnim koordinatama djelovanja crkve

Među značajnim je interventima i govor talijanskim biskupima koje je Lav XIV. primio u audijenciju 17. lipnja. U govoru najbrojnijoj biskupskoj konferenciji na svijetu – sudjelovao je 201 aktivni pastir i više od 50 (nad)biskupa u miru – Papa je izrijekom spomenuo nešto po čemu se život Crkve u Italiji može usporediti s mnogim drugim okružjima na Zapadu, uključujući i Hrvatsku. Riječima Benedikta XVI. Papa je rekao da Crkva u Italiji »čuva kapilarnu prisutnost posred ljudi svih dobi i životnih uvjeta« te da su u Italiji »kršćanske tradicije često još uvijek ukorijenjene te i dalje daju plodove«. »Usprkos tomu«, rekao je potom Lav XIV., »kršćanska zajednica u ovoj zemlji već se odavno mora suočavati s novim izazovima, vezanima uz sekularizam, s izvjesnom nenaklonošću prema vjeri i s demografskom krizom.« A onda je podsjetio na riječi pape Franje: potrebna je »hrabrost kako bi se izbjeglo navikavanje na stanja koja su toliko ukorijenjena da se čine normalnim i nesavladivim…«
»Unositi Krista u ‘vene’ čovječanstva« • Tri je temeljne »koordinate«, svojevrsne strateške smjernice Papa postavio pred Crkvu u Italiji. Prva je, apsolutno u kontinuitetu s naučavanjem pape Franje, »novi zamah u naviještanju i u prenošenju vjere«, nastojanje da se Krist »unese u ‘vene’ čovječanstva«. Druga »koordinata« jest »razviti pastoralnu pozornost za temu mira«. I ta je poruka nastavak na jednu od prepoznatljivih crta Franjina pontifikata. No Lav XIV. želi da se promicanje mira utjelovi u svakodnevnom i konkretnom crkvenom životu: »Mislim na župe, na gradske četvrti, na unutarnje prostore u zemlji, na urbane i egzistencijalne periferije. Ondje gdje ljudski i društveni odnosi postaju teškima te se oblikuje konflikt mora se vidljivom učiniti Crkva koja je sposobna za pomirenje. (…) Želim, dakle, da svaka biskupija promiče putove odgoja za nenasilje, posredničke inicijative u lokalnim sukobima, projekte prihvaćanja koji strah od drugoga preobražavaju u prigodu za susret. Neka svaka zajednica postaje ‘kuća mira’ gdje se uči dijalogom otupljivati neprijateljstvo, gdje se prakticira pravednost i čuva oproštenje.«
Važnost očuvanja ljudskoga • Treća »koordinata« doduše nije nova, no potreba za njom, čini se, iz dana u dan zadobiva sve dramatičnije razmjere. Talijanskim je biskupima Lav XIV. poručio: »Tu su potom izazovi koji nameću pitanje poštovanja dostojanstva ljudske osobe. Umjetna inteligencija, biotehnologije, ekonomija podataka i društvene mreže dubinski preobražavaju naše viđenje i iskustvo življenja. U tom je scenariju dostojanstvo ljudskoga u opasnosti da bude potisnuto ili zaboravljeno, zamijenjeno funkcijama, automatizmima, simulacijama. No osoba nije sustav algoritama; ona je stvorenje, odnos, otajstvo. Dopuštam si stoga izraziti želju: neka hod Crkava u Italiji, u dosljednoj simbiozi sa središnjim mjestom Isusa, uključi antropološko viđenje kao bitno oruđe za pastoralno razlučivanje. Bez živoga promišljanja o ljudskom – u njegovoj tjelesnosti, u njegovoj ranjivosti, u njegovoj žeđi za beskonačnim i njegovoj sposobnosti za stvaranje odnosa – etika se svodi na kodeks, a vjera je u opasnosti da bude rastjelovljena.«