OBITELJ I MEDIJI Influenceri – od bezazlenih komunikatora do oblikovatelja mladih

Snimio: D. Pavlina | Svjedočile su Emina Dabo Hunjak i Marijeta Martić, koje su široj javnosti poznatije i katoličke »influencerice«

Poznati pjevači, glumci, medijske zvijezde – od kojih se mnogi nazivaju i »influenceri« – u današnjem svijetu ponekad imaju veći utjecaj na neka politička i kulturna zbivanja nego oni koji se smatraju formalnim izvorima moći – političari u odijelima i kravatama. Društvene mreže i mediji njihova su glavna oružja, a glavna su im publika oni najranjiviji – mladi.

U osobama u razvojnim fazama života vrlo je lako formirati određena stajališta na temelju emocija, a ne na temelju logike i razuma. »Ako netko želi mijenjati svijet, samo treba ući u svijet zabave«, upozoravaju iz projekta »Obitelj i mediji«. Popularni filmovi i serije, među kojima navode i »Modernu obitelj«, stvaraju nove okvire, žele u potpunosti poništiti razlike između muškarca i žene te umanjiti važnost braka, roditeljstva i obiteljskoga života. I gotovo su svi »influenceri« složni da takve vrjednote treba doslovce izbrisati.

»Najtoksičnije poruke danas su izrečene preko glazbenih zapisa i kinematografskih ekrana. Ako volite svoju djecu, pozivamo vas da provedete više vremena u razgovoru s njima o tome što su riječi i slike koje svakodnevno upijaju i gledaju«

Kako funkcionira ta metoda obmanjivanja mladih predstavili su na primjeru mladoga glazbenika Harryja Stylesa, koji na pozornici širi pozitivne i teško osporljive poruke o brizi za siromašne i djecu koje su žrtve nasilja. No ispod takve fasade Styles se zauzima za rušenje »rodnih stereotipa«. Javno on proziva muškarce zbog njihova maskuliniteta, nasilnosti i toksičnosti, zbog čega se mladima koji se »zakače« za takav način govora može činiti da je jedino rješenje negacija muškosti. To znači i feminiziranje muškaraca, što Styles pokazuje i u svojim nastupima, na koje ponekad dolazi odjeven kao žensko. »No zdrava muževnost itekako postoji!« upozoravaju iz »Obitelji i medija« i daju konkretne savjete roditeljima, odgojiteljima i učiteljima te svima koji rade s mladima: »Najtoksičnije poruke danas su izrečene preko glazbenih zapisa i kinematografskih ekrana. Ako volite svoju djecu, pozivamo vas da provedete više vremena u razgovoru s njima o tome što su riječi i slike koje svakodnevno upijaju i gledaju. Pomognite im u dekodiranju poruka. Pomognite im da shvate zašto je nešto ružno iako je izrečeno u zgodnoj rimi. Pomognite im da misle za sebe i da razumiju vrjednotu dosljednosti.«

Procjenjuje se da je vrijednost tržišta »influencerstva« u 2021. godini skočila na vrtoglavih 13,8 milijardi američkih dolara, što je otprilike 85 milijardi kuna.