FILM »LAPONSKA KRV« Šovinizam i kod Šveđana?

»Laponska krv« (Sameblod/Sami Blood); drama; redateljica: Amanda Kernell; glume: Lenne Cecilia Sparrok, Mia Erika Sparrok, Maj-Doris Rimpi

U sklopu Zagrebačkoga filmskoga festivala održan je i Dan Lux filma, kada su prikazana sva tri finalista. O pobjedniku odlučuje Europski parlament jer drži da kultura ima ključnu ulogu u izgradnji društava, a filmovi se bave aktualnim temama i odražavaju trenutačna zbivanja u Europi. Pobjednik i dobitnik nagrade LUX jest švedsko-norveško-danski film »Laponska krv« redateljice i scenaristice Amande Kernell.

Laponska djeca doživljavaju poniženja

To je vrlo dobra drama o sudbini malobrojnoga nomadskoga naroda Sami na sjeveru skandinavskih zemalja, koje nazivaju Laponcima, premda oni to ne vole.

Autorica Kernell poznaje sudbinu Samija jer joj je otac Laponac, a majka Šveđanka. Zna da pojedini Laponci ponosno drže do tradicije, a pojedinci je žele prekinuti i postati poput Šveđana, unatoč odbacivanju. Prema istinitim događajima prikazala je u filmu loš odnos Šveđana spram manjina.

Oni žive od uzgoja sobova, nižega su rasta, imaju svoju tradiciju – posebnu nošnju, samski jezik i jedinstven način pjevanja – joik. Ali Šveđani ih omalovažavaju, drže ih manje sposobnima, gotovo kao bića nižega reda, isključuju ih iz svojih društvenih aktivnosti, iako im omogućuju osnovno školovanje u posebnim internatima. No upravo ondje laponska djeca doživljavaju prva poniženja.

Autorica Kernell poznaje sudbinu Samija jer joj je otac Laponac, a majka Šveđanka. Zna da pojedini Laponci ponosno drže do tradicije, a pojedinci je žele prekinuti i postati poput Šveđana, unatoč odbacivanju. Prema istinitim događajima prikazala je u filmu loš odnos Šveđana spram manjina, Laponaca 1930-ih godina, u obliku sjećanja starice Christine (Rimpi), nekad Elle Marje, koja je sve učinila da prekine s tradicijom.

Odnos tradicije i suvremenosti

Vratila se samo na sprovod sestre Njenne, koja je ostala u svojem narodu. Zanimljiv je odnos tradicije i suvremenosti, problem identiteta te povratka i zanimanja za obiteljske korijene Christinina sina Ollea.

Likove dviju sestara u mladosti glume dvije rođene sestre iz naroda Sami, koje su se odlično snašle u glumi, posebice u nijemoj, izraženoj licem i gestama.

IZVORGlas Koncila br. 48/2017.
Prethodni članakPLODNI PISAC SVEĆENIK STJEPAN DŽALTO Umjetničko dešifriranje zagonetke bosanske zabiti
Sljedeći članakGlas Koncila br. 49/2017.