FRONTMAN BENDA CENZURIRANA ZBOG PRO-LIFE STAVOVA: »Ponekad je dobro ispasti negativac«

Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Tomislav Mihac Kovačic govori o nedavnoj zabrani nastupa »Ognja« u zagrebačkoj »Močvari«

»Pjesme Ogenja [!] (…) ne nose nikakve hude, bludne, provokativne, zle, podcjenjivačke, anarhističke, prgave, revoltirane, mučne i ine punkerske konotacije zbog kojih bi se dušebrižnici hvatali za glavu s konzekventnim namjerama poduzimanja određenih sankcija, nedajBože cenzure i manijakalnih predrasuda«, zapisao je Vladimir Horvat Horvi prije tri godine u recenziji drugoga albuma koprivničkoga folk-punk-sastava »Ogenj«, vjerojatno i ne sluteći kakvim će »naopakim« proročanstvom njegove riječi postati. Jer upravo zbog jedne od pjesama s opisanoga albuma »Si kak jen« ognjeni su Koprivničani iskusili cenzuru motiviranu »manijakalnim predrasudama«.

»U ‘Božjim ovčicama’ bili smo spremni grliti one koji su nam stavljali nož pod vrat. Zato bih i volio da ‘Ogenj’ bez obzira na sve nastupi u ‘Močvari’ prije ‘Rumjacksa’, da dokažemo jesmo li ljudi onako kako najbolje znamo – glazbom«

Naime, kako su 26. srpnja prenijeli brojni hrvatski mediji, dvostrukim osvajačima Porina koji su u Klubu »Močvara« 17. kolovoza trebali biti predgrupa »The Rumjacksima« uprava kluba zabranila je nastup zbog katoličkoga svjetonazora o vrijednosti života koji njihov pjevač Tomislav Mihac Kovačic izražava u pjesmi »Duša«. »Ponekad je dobro ispasti negativac«, opisuje nam svoje iskustvo, ne bez ironije.

Bukom i britkošću protiv bojkota

»Mnogo me znanaca pitalo kako sam, ali već sam naučio biti na piku zbog svojih gledišta«, nastavlja nekadašnji vođa evangelizacijskoga punk-sastava »Božje ovčice«. »Doduše, s ‘Božjim ovčicama’ kao kršćanskim bendom mogli smo očekivati da će nam na koncertu netko baciti suzavac, ali nismo očekivali da bi netko bojkotirao ‘Ogenj’. Tim više nam znači potpora i glazbenika i kritičara – mnogih drukčijega svjetonazora – koji ovu zabranu smatraju besmislenom, pogotovo jer dolazi od onih koji inače brane slobodu govora«, primjećuje Mihac Kovačic, dodajući da će neki danas i čovjeka koji svojim poslom ide po cesti shvatiti kao ugrozu ili uvrjedu. »Kada smo svirali na jednom festivalu u Rijeci, organizatori su me zamolili da promijenim majicu jer je na njoj pisalo ‘Pravi muškarac štiti život’. Rekao sam im neka slobodno zaborave na to. To jednostrano, mekušasto zazivanje vlastitih prava bez preuzimanja odgovornosti sve nas nastoji svesti na osjetljive biljčice. Ovo nam je iskustvo zato poticaj da treći album bude još ‘jači’ od prethodnih, s više buke i britkosti«, najavljuje »Ognjev« pjevač, gitarist i tamburaš, ne skrivajući da i u »našim krugovima« – »fali punka«. »Zbog sigurnosti naših zajednica nema nas na ulici. Nedostaje nam spremnosti da nas povede trenutak i da za svoje ideale idemo do kraja.«

Močvarna mentalna gimnastika
Priopćenje kojim se dan nakon izbijanja vijesti o cenzuri »Ognja« oglasio Klub »Močvara« nesumnjivo ulazi ne samo u anale suvremenoga kulturnoga »wokeizma«, nego i hrvatske mentalne gimnastike. »Potvrđujemo da se bend Ogenj – čiji pjevač javno, pa i u samim pjesmama, zagovara zabranu abortusa – nikako ne uklapa u programsku logiku i misiju Kluba Močvara. Zadnjih godina je već i u široj javnosti jasno da to nije bezazlen pogled na svijet, nego ozbiljna prijetnja zdravlju i životima žena.« »Logiku« po kojoj žene obolijevaju, štoviše, pogibaju od pjesama ne bi vrijedilo komentirati eda »misiju« udruge u čijem je vlasništvu Klub »Močvara« – Udruženja za razvoj kulture – ne podupiru novčano redom javne institucije: Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva i Hrvatski audiovizualni centar. Iako su pojedini mediji otkazivanje »Ognja« pokušali ismijati kao šum u komunikaciji (što opovrgavaju i prethodno objavljeni digitalni »flyeri« i »storyji« na Instagramu), u »jedno[m] od rijetkih mjesta u kojem svoje stanište podjednako nalaze ljudi dijametralno suprotnih životnih stavova« nema, čini se, mnogo mjesta za šum dijaloga – čak ni kada »ljudi dijametralno suprotnih životnih stavova« taj dijalog neizravno financiraju.
Nema rocka bez inata

A odakle je krenula njegova borba za ideale? »Moje glazbeno putovanje nije započelo u ‘Ognju’, nego s ‘Božjim ovčicama’ i drugim bendovima koji su nekoć svirali i na dekanatskim susretima. Otada do danas uvijek smo u vatri, uvijek negdje između. Ni svijet ni Crkva pretjerano ne razumiju što radimo te ne znaju bi li nam se pridružili na bojišnici ili čučnuli i čekali da vide hoćemo li preživjeti. No kada se ova priča zakotrljala, svjetovni mediji redom su ju preuzeli kao nešto bombastično, a gorak okus ostavlja što iz crkvenih medija dosad nitko s nama nije kontaktirao. Zato mi je donekle i drago što se sve ovo dogodilo, koliko god bilo mučno. Neke stvari koje sam prihvaćao zdravo za gotovo uspio sam raščistiti sa sobom. A i ‘Ognju’ je to bio svojevrstan team building. Nismo katolički ni evangelizacijski bend , nismo svi praktični vjernici, ali nitko od dečki ne poteže pitanje o temama kojima se smijemo baviti niti se bojimo otvoreno izraziti vlastita gledišta, pa i ona vjernička. Mislim da nema pravoga rocka bez takvoga inata«, ističe Mihac Kovačic.

Ulje na »Ogenj«

Močvarna je zabrana, čini se, samo dodala ulje na »Ogenj«. »Mi ‘Dušu’ već dugo ne izvodimo jer nam je bez violine to teško, a violinist nam je na raspolaganju rijetko. U novoj ju postavi zato i nismo svirali – čak bih rekao da smo ju posljednji put svirali baš na promociji albuma u »Močvari« – no ova nas je situacija potaknula da ju vratimo u program. Pjesma je zaista odjeknula, javljaju nam se ljudi koji za nas prije nisu čuli, a usto su nam i Facebook i YouTube ‘porasli’ a da nismo poslali ni jedan PR-tekst«, otkriva Mihac Kovačic kroz smijeh. I dok nam spominje skore nastupe na Šoderici i u Orahovici te najavljuje jesenski koncert prijateljâ »Ognja«, njihov vođa naglašava da ne želi sotonizirati »Močvaru«. »U ‘Božjim ovčicama’ bili smo spremni grliti one koji su nam stavljali nož pod vrat. Zato bih i volio da bez obzira na sve ‘Ogenj’ nastupi u ‘Močvari’ prije ‘Rumjacksa’, da dokažemo jesmo li ljudi onako kako najbolje znamo – glazbom. I moj je Učitelj okrenuo drugi obraz. Zašto ne bih i ja?«

Što je to sporno u »Duši«?
– »Kada je sve krenulo, vratio sam se tekstu ‘Duše’ pa ga čitam i razmišljam: gdje su te strašne riječi kojima sam ugrozio zdravlje žena?« pita se Tomislav Mihac Kovačic, inače otac troje djece poznat i po svojoj javnoj potpori inicijativi »40 dana za život«. »’Duša’ ni u koga ne upire prstom, nego daje perspektivu djeteta koje moli majku da mu pokaže lijepi svijet za koji ga je i začela. To je, uostalom, jasno svakomu tko čuje pjesmu, čak i ako u potpunosti ne razumije kajkavski«, zaključuje »Ognjev« vođa, ističući da je riječ o »najmekanijoj pjesmi« koju su napravili.
Zagrni me svojim telom naj nam postelja bode nebo
I naj nigdar dati kaj prazen se najdem gori med oblaki
Naj me pazi tvoja dobrota miluju prsti istih pari rok
I rado tak čujem mužiku znano kaj srce ju igra saki den rano
I dok se duša radi greha žalosti
A što bo me pazil branil od sveta pokazal dišeče cvetje sveta
Mati štera rada bi me mela meso od mesa od istoga tela
Skrilo se sonce zišli črni oblaki pokazali zobe i hudo bu taki
Teret sam postal žmefki su rekli to milo detešce kaj ima za dati
I dok se duša radi greha žalosti
Ostaje sam prazno telo štero ve štrči
I dok se duša od tela ve dvoji
Ostaje sam prazno nikaj i ništ več za povedati