GOVORI NAM SLUGA BOŽJI FRANJO KUHARIĆ »Boj se Boga, poštuj lice starca!«

Ljudi rado prihvaćaju kao svoje bližnje one od kojih mogu imati koristi, od kojih mogu imati neki profit, umnoženi ugled ili bolji položaj. Ali u takav je odnos uključena sebičnost. Ljubav je po svojoj naravi nesebična. Upravo odnos prema slabima, nemoćnima, nezaštićenima zahtijeva nesebičnu ljubav. Tim se odnosom provjerava čovjekovo srce i duh civili­zacije.

Ni u nemoći ni u starosti ljudska osoba ne gubi svoje dostojanstvo jer je stvorena »na sliku i priliku Božju« i jer je pozvana u vječni smisao života u Božjoj ljubavi. Tu svijest ne smiju izgubiti ni nemoćni, ni stari, ni svi oni koje društvo smatra suvišnima. Nepo­štovanje ljudske osobe stoji u korijenu zahtjeva za eutanaziju, kao što je prijezir života ljudskoga bića već u začeću u korijenu bezbožnih zakona o pobačaju.

Svi koji se bave bolesnicima, invalidima i starim osobama imaju najbolji poticaj u Isusovoj riječi: »Što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste!«

Nužno je u takvoj civilizaciji naglašavati uporno i primjerno poštovanje i nerođenih i starih osoba, kao i osoba ograničenih u svojim radnim moguć­nostima. Svi koji se bave bolesnicima, invalidima i starim osobama imaju najbolji poticaj u Isusovoj riječi: »Što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste!« (Mt 25, 40).

To je posebno važno naglasiti za odnos u obitelji prema starim roditeljima, djedovima ili bakama. Sveto pismo kaže: »Tko štuje oca, okajava grijehe svoje, i tko časti majku svoju, sabire blago« (Sir 3, 3). U Levitskom zakoniku piše: »Ustani pred sijedom glavom; poštuj lice starca; boj se svoga Boga. Ja sam Gos­podin!« (Lev 19, 32).

Te vrijednosti moraju biti ponovno istaknute u ovoj suvremenoj civilizaciji, u državnim zakonima, u uređenju društvenih odnosa. U skladu s tim vrijednostima razumljivo je da se moraju jamčiti pravedni odnosi i prema umirovljenicima da socijalna pravda ne bude prema njima povrijeđena.

Iz knjige »Vjeruješ li ovo?«, Glas Koncila, 2005., str. 158-161.