GROZDANA ŠKABIĆ, POVRATNICA IZ VENEZUELE, AUTORICA KNJIGE ZA DJECU »ČAROLIJE HRVATSKOG JADRANA« Bez ljubavi nema ničega ni dobroga ni kreativnoga

Snimio: V. Čutura | Grozdana Škabić

Umirovljena profesorica povijesti i filozofije Grozdana Škabić, rodom iz Preka s otoka Ugljana, udovica, majka i baka, sada živi u Puli. U svom dosadašnjem životu u Hrvatskoj, ili onom dok je boravila u Venezueli, osim uobičajenih domaćinskih obveza i odgoja djece, radila je i druge raznolike poslove, na primjer prevodilačke s hrvatskoga na španjolski jezik i sa španjolskoga na hrvatski, poslove turističkoga vodiča na hrvatskom i španjolskom jeziku za Istarsku županiju, ali i bila voditeljica brodica do 12 metara. Voditeljica je Caritasa katedralne župe i članica pjevačkoga zbora u Puli.

Posebno ističe svoju ljubav prema učiteljskomu pozivu u kojem je prošla cijelu vertikalu od osnovnoga i srednjoškolskoga do visokoškolskoga odgojno-obrazovnoga rada. »Na tom putu stjecala sam dragocjena iskustva i kao ravnateljica osnovne škole u Puli, dajući ono najbolje od sebe, potpuno usredotočena na učenike kako bi se razvili u psihofizički cjelovite osobe, dajući podršku roditeljima u obnašanju roditeljske uloge sukladne vječnim istinama našega vrhovnoga Učitelja – Isusa Krista«, navodi umirovljena profesorica. K tomu autorica je knjige za djecu »Čarolije hrvatskog Jadrana«, ali i mentorica povijesti do svoga odlaska u mirovinu studentima povijesti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli Odsjeka za povijest, u sklopu kolegija Metodička praksa.

Povratak temeljiti na razlozima odlaska

Na pitanje kako vratiti mlade ili zadržati ih u Hrvatskoj odgovara: »Imperativ je sustavno promicanje istinskih kršćanskih vrjednota unatoč njihovu posvemašnjemu srozavanju, osobito tzv. kulturom smrti.

»Treba pridodati i naš čudan mentalitet da svoje gledamo podcjenjivačkim okom, a druge više vrjednujemo, čak i kad je obrnuto. Ni naš školski sustav odgoja i obrazovanja nije ekskulpiran jer se domoljubna komponenta zanemaruje, a bez ljubavi nema ničega ni dobroga ni kreativnoga, ni plemenitoga, ni požrtvovnoga, ni pametnoga«, kaže voditeljica Caritasa Škabić.

Ako smo predani kršćani, logično je da činimo sve na slavu Božju i da prema tome dajemo sve od sebe, bez zadrške, polovičnoga srca i kalkulacija. Iz toga Božjega izvora i miljea lako bi se ustrojio i plan i program i način povratka te zadržavanje mladih. Bog nas je učinio svojim suradnicima, stoga je nužno temeljiti povratak na razlozima odlaska, u koje ponajprije ubrajamo ustavnu kategoriju prava na rad. To naravno znači ulaganje u proizvodnju, ponajprije hrane, i to na ekološkim pravilima. Svi standardi, ali i inovacije moraju funkcionirati timski sa školskim sustavom. COVID-19 pokazao je da se moramo osloniti na svoje snage pa u tom pogledu jasno nam je da je turizam upitna grana privrede. Nuždan je razvoj i drugih grana kako zapošljavanje ne bi bilo moguće samo u ugostiteljstvu i turizmu ili građevinarstvu, nego i u drugim djelatnostima, npr. djelatnosti IT stručnjaka. Također držim da je bitno da država u suradnji s Crkvom radi na toj prevažnoj zadaći, uključujući i te odseljene mlade. Mladi nisu samo i jedino građani – državljani – oni su i vjernici, pripadnici Crkve, ali u razumijevanju problema treba ih tretirati cjelovito, a ne kao zbir pojedinih dijelova, tj. sastavnica već razlomljenih bića oduzetoga identiteta, osjećaja pripadnosti, bez samopoštovanja. U tom svjetlu sagledan problem naše djece donio bi pametan plan, bio bi održiv te bi dao i trajne rezultate.«

Emigranti su pogodna »izvozna roba«

Česte su rasprave o tome što čovjeka tjera da traži »kruha preko pogače« u hrvatskoj ljepoti, na što umirovljena profesorica Škabić odgovara: »Bolja plaća, veće životne pogodnosti, bolji uvjeti u razvoju svojih karijera, najčešće se ističu kao razlog za odlazak. Ali, osobito mladi, odlaze i iz radoznalosti, avanturizma, potrebe za kretanjem i prirodnoga nemira. Ima i onih koji bježe zbog kakve ovrhe, dugovanja i nekih drugih nevolja. Ne malu važnost imaju mediji, razne iseljeničke agencije, prometne kompanije, koje u doslovnom smislu riječi reklamiraju iseljavanja u druge zemlje, nude svoje usluge, zgrću golemo bogatstvo. Pa emigranti su im vrlo pogodna ‘izvozna roba’. Dakle, svi traže svoj Eldorado krcat obilja i bogatstva, ugode i lakoga života. Prečesto se gorko kaju. Navedeno proizlazi iz stajališta današnjega ateiziranoga svijeta koji zgrtanje materijalnih dobara postavlja u središte smisla života, kojim tobože dokazuje sebe, svoje sposobnosti, uspješnost i svoju važnost kao ljudske jedinke u zajednici i društvu u cjelini. Tomu treba pridodati i naš čudan mentalitet da svoje gledamo podcjenjivačkim okom, a druge više vrjednujemo, čak i kad je obrnuto. Ni naš školski sustav odgoja i obrazovanja nije ekskulpiran jer se domoljubna komponenta zanemaruje, a bez ljubavi nema ničega ni dobroga ni kreativnoga, ni plemenitoga, ni požrtvovnoga, ni pametnoga. Treba istaknuti i da najveći postotak računa s povratkom, pa se veli: ‘Još samo dvije do pet godina i vraćam se.’ No vrtlog života uhvati ih u svoju maticu i melje, a povratak ostaje pusti san, ali i neprekinuti san njihove djece i unuka.« 

Od ljubavi se ne bježi 

Vraćajući se u mladost, govori: »Stalno sam zaposlenje našla 1977. u SŠC-u »Mate Blažina« u Labinu. Bilo je to krasno razdoblje moga života u kojem sam osim zadovoljstva u radu upoznala i svoga budućega supruga Nela Škabića iz Šumbera kod Labina, ponosnoga Hrvata i iskrenoga domoljuba. Iako je živio i radio u Venezueli, dolazio bi često i ostajao više mjeseci. Nikad nisam željela otići od rodne grude. Ni u snu. Je li na to utjecalo to što sam od najranije mladosti svjedočila i slušala o odlascima, tragedijama u pokušajima bijega preko mora do Ancone kao najbliže točke spasa od strahota počinjenih u Titovoj bivšoj državnoj tvorevini? Je li stoga što mi je stalno odzvanjao turobni zvuk brodske sirene pri posljednjim zbogom odseljenima, dok se na rivi gušimo u suzama pri ispraćajima, uz pjesmu ‘Moj je dragi pošo u Merike’ ili ‘Odvezla se barka od kraja’. Možda i zato što je moj djed bio u Argentini, ali se vratio, pa su njegovi nimalo sjajni dojmovi utjecali na mene. Puno je tu razloga, ali jedan je očit: ljubav! Pa od ljubavi se ne bježi. Iz straha od egzekucije i upitnosti egzistencije, da.«

Usprkos ratu vratili se iz Venezuele 
O svom bogatom životnom iskustvu svjedoči: »Životni putovi vodili su me i do Južne Amerike pa sam dio svoga života provela i u Venezueli, zemlji velikih prirodnih bogatstava, osobito naftnih, ali i strašnih socijalnih suprotnosti. No sa suprugom i djecom već sam se 1990. vratila u Hrvatsku iako još tada u Venezueli nije bila očigledna pogubnost primjene socijalističkih politika Marxa i Engelsa. Već tada galopirajuća inflacija i elementarna nesigurnost naviještala je pogoršanje stanja u državi, što nas je ubrzalo u odluci za povratkom. Osim toga, još važnije, nismo mogli ni zamisliti da nam djeca postanu strancima u vlastitoj zemlji. U tom smislu osjećali smo grižnju savjesti i veoma patili za svojom Hrvatskom, za našim načinom života, ljudima. To nije mogla nadomjestiti nikakva valuta, nikakvo blago na ovom svijetu, tim više što je tada Hrvatska bila temeljito ugrožena velikosrpskim nasrtajima, čime je bol bila nepodnošljivija. Praktički, došli smo u rat. Što se tiče Venezuele, s beskrajnom tugom moram ustvrditi da je od dolaska na vlast socijalista Huga Chaveza 1998. i njegova nasljednika Madura danas Venezuela zemlja korupcije, nezamislive bijede, kriminala, ubojstava, otmica, iseljavanja i bijega iz bijede socijalizma. Svakodnevica je Venezuele kao, može se reći, pakao na zemlji.«
Svoje iskustvo odlaska komentira: »Nikad ne reci nikad, obistinilo se i u mom slučaju. I tako 1984. zbog obiteljskoga razloga, kao supružnici, nastavili smo život u Venezueli, u lučkom gradu Puerto Cabellu. Moj muž Nelo već je tamo imao dobro uhodan vlastiti posao jer je on zapravo pripadao vremenu kad ‘se užalo bižat’, dakle prije pada Rankovića 1966., što je bilo ekstremno opasno. Nelo je bio veoma cijenjen, veseo, pošten. U Puerto Cabellu uživao je status prave legende. Dakle, imali smo izvrsne odnose s okolinom, njegovali prijateljstva s našim Hrvatima, ali i s domorodačkim stanovništvom. Pokušavali smo pomoći gdje god je trebalo, a trebalo je jer je siromaštva bilo izrazito puno za naše europske pojmove. Što se mene tiče, pokušavala sam stizati na sve poslove, i one vezane za posao i one vezane za djecu, učenje vještina života u drugim, meni nepoznatim i stranim uvjetima, poput jezika, okruženja, mentaliteta. I stalno smo bili bolesni, što zbog patnje za rodnim krajem, što zbog nepodnošljivosti tropske klime, hrane, osobito voća. Mogu reći da čovjek snuje, a Bog određuje.«

 

O svojem djetinjstvu kaže: »Potječem iz deveteročlane otočke obitelji u kojoj su se kao i kod svih drugih naših obitelji poštovala kršćanska načela života, njegovala savjest i vrline. Mati je bila izrazito sklona rimovanim pjesmicama ili poslovicama, koje je primjenjivala kao dodatnu odgojnu taktiku. Kad bi netko od nas pokušao izbjegavati neki posao, ona bi važno izrecitirala: ‘Grlica je proso jela / njoj dolazi druga grla / Daj mi grle jedno zrno / Ne dam grle ni jednoga / Bješeš brati, a ne spati / Ja sam brala / nisam spala / već po gori skakutala!’ Ili, kad bismo pribjegli neistini, podbočila bi se, zagledala se u nas prodornim pogledom i znali smo da nas čeka poslovica: ‘U laži su kratke noge!’ Ili: ‘Prignula se zemlja raju, da se sve tajne doznaju.’ U ovisnosti o tonu, volumenu i dramatskom nijansiranju njezina glasa znali smo i stupanj svoga prekršaja. Pametnomu dosta, dakle. Otac je imao drugi značaj, odan knjizi, moru, gajeti, pjesmi i nama. Podučavao nas je i stalno provjeravao naša znanja, ali i uz gitaru, brač ili mandolinu, svirao i pjevao s nama. Pamtim, često je dizao kredite kako bi kupovao knjige. I umro je s knjigom u ruci.

Škola za život je čuvanje janjeta
»U borbi za opstanak čovjek od rođenja okružen svim nijansama plavoga mora i neba, s malo polja, malo kiša, a puno krša, bure ili bonace, živi u skladu s datostima prirodnoga okruženja u jednoj osobitoj vezi produbljene prisnosti. Unatoč oskudici materijalne naravi, koje je naravno svjestan, ipak prati ga konstantan osjećaj da živi u blagostanju.«

Bilo je i izrazito teških trenutaka u našoj obitelji, pogotovo kad je otac, maltretiran, dobio otkaz na mjestu direktora ‘Mesoprometa’ u Zadru. Iako sam bila mala, još mi odzvanja ime nekoga druga Marka koji ga je silio da se upiše u komunističku partiju. Uporno je odbijao i naravno dobio otkaz, a taj neki drug Marko zauzeo je njegov položaj. Ostadosmo bez financijske sigurnosti pa su, kako bi olakšali prehranjivanje obitelji, poslali mene k baki i djedu u Kolan na Pagu, odakle mi je majka. Tada, kao šestogodišnja djevojčica, okusila sam i pastirski život jer sam odmah dobila zadaću da se brinem o jednom janjetu i da ga vodim na ispašu, da ne odluta, dovedem u tor i slično. Škola za život. U borbi za opstanak čovjek od rođenja okružen svim nijansama plavoga mora i neba, s malo polja, malo kiša, a puno krša, bure ili bonace, živi u skladu s datostima prirodnoga okruženja u jednoj osobitoj vezi produbljene prisnosti. Unatoč oskudici materijalne naravi, koje je naravno svjestan, ipak prati ga konstantan osjećaj da živi u blagostanju. Tomu osjećaju pridružujem duh tradicije, koji proizlazi iz djelovanja Crkve još iz vremena otkada su franjevci trećoredci sv. Pavla pustinjaka. Bez obzira na sveprisutno materijalno siromaštvo, nakon osnovne škole u rodnom Preku za nas otočane bilo je potpuno očekivano nastaviti školovanje u jednoj od zadarskih srednjih škola. Upisala sam gimnaziju pedagoškoga smjera jer sam držala da je sustavno obrazovanje nužno u prevažnoj zadaći učiteljskoga poziva, znajući da ću nakon mature upisati Filozofski fakultet u Zadru. Svakodnevno su tadašnji drveni klasični brodovi Preko i Kali prevozili nas školarce i radnike u Zadar, kojemu prirodno gravitiramo. Nakon završetka fakultetskoga obrazovanja radila sam u Zadru po srednjim školama na određeno vrijeme. Dodijalo mi je to neizvjesno stanje. Ali nikad nisam pomišljala na odlazak iz Hrvatske, odlučna izdržati i pronaći neku svoju zraku sunca.«