Velik broj samaca potiče na promišljanje o uzrocima fenomena, o čovjekovu identitetu i smislu, o teškoćama i prilikama s kojima se susreću samci te primjerenu odgovoru na situaciju

U ekonomski razvijenim zemljama svijeta najbrže su rastuća društvena skupina samci. Još 2008. godine u trećini je londonskih kućanstava živjela samo jedna osoba, a u Švedskoj danas više od polovice kućanstava nastavaju samci. S »bijelom kugom«, tj. manje mladih nego starih u društvu, suočavaju se i azijske zemlje: u Japanu je u pet godina »nestalo« milijun stanovnika. Dok je u agrarnom društvu brak bio društvena obveza i uvjet preživljavanja, u (post)industrijskom društvu stvar je izbora. Prema studijama, preseljenjem iz sela u grad ljudi postaju sve manje zainteresirani za stvaranje obitelji. Zbog rasta životnoga standarda i osamostaljenja pojedinca čovjek danas može živjeti sam. Poznato je: prirodni je prirast u Hrvatskoj negativan od 1998., a danas prosječni stanovnik Hrvatske ima 44 godine. Na pitanje zašto je tako hrvatski mediji najčešće odgovaraju navodeći ekonomske razloge: teško zapošljavanje, korumpiranu državu i skupe stanove. Međutim, pogled u globalna kretanja i podatke otkriva da to nisu ključni razlozi. Ugrubo, što je neko društvo materijalno bogatije i više naglašava slobodu pojedinca, to će u njemu biti više samaca. Odnosno, to će manje ljudi biti zainteresirano za ulaženje u trajne veze, osnivanje obitelji i rađanje djece.

Već devedesetih u razvijenim europskim zemljama stopa fertiliteta pada ispod 2,1, što je stopa potrebna za obnavljanje stanovništva. Od 2009. do 2021. u Europskoj uniji broj samaca povećao se za 28,5 posto. Prosječno kućanstvo u Švedskoj, Finskoj i Estoniji ima oko 1,9 članova. Govoreći o ekonomiji, zanimljivo je da su Austrija i Njemačka u devedesetima imale relativno najnepovoljnija demografska kretanja, unatoč znatnoj imigraciji. Zanimljivo je i kako je Francuska dugotrajnom stimulativnom populacijskom politikom uspjela u prošlom polustoljetnom razdoblju održati stopu rodnosti iznad brojčane razine u većini razvijenih europskih zemalja, ali nije uspjela podići totalnu stopu na razinu koja bi osigurala obnavljanje generacija. U posljednjih desetak godina od razvijenijih je zemalja jedino Mađarska pokazala određen demografski napredak te veći broj sklopljenih brakova nego prije. Očito, ključ nije u ekonomiji, nego »u glavi«.

»Kultura 20 vrata«

Uzroci samačke klime kriju se u složenoj mreži činitelja među kojima su popularna kultura, vrijednosti, svjetonazor i trendovi životnoga stila. U središtu je pojedinac koji sebe razumije kao zaokruženu cjelinu, kao individuum odvojen od okoline. Njegov je najvažniji cilj samoostvarenje i sreća, a za to je, osim države, najviše odgovoran on sam. Takav individualistički pogled na čovjeka izostavlja činjenicu da čovjekov identitet i sreća ovise o njegovim odnosima s drugima. Čovjek se jedino u zajednici i može individualizirati. Stoga nije čudo što je dosad najdulje i najobuhvatnije istraživanje o sreći, osamdesetogodišnja tzv. »harvardska studija«, koja se nastavlja, pokazala da ljude sretnima najviše čine dobri međuljudski odnosi – prijateljstva, veze, brakovi, obitelji. Štoviše, ljudi s boljim bliskim odnosima zdraviji su. Stoga je čak i liberalni mislilac poput Toma Reagana ustvrdio da čovjek nije slobodnoplutajući »kontejner interesa«, nego biće zajednice. Svoje najdublje čežnje – za pripadanjem, primanjem i davanjem ljubavi – čovjek ne može ostvariti bez drugih, a da ne uzme u obzir i njihovo dobro. Slika o čovjeku kao biću neograničene slobode izbora povezana je s kulturom samca. Gudrun Kugler, austrijska teologinja i pravnica, objašnjava to metaforom »dvadeseterih vrata«. Suvremeni je pojedinac poput osobe koja stoji u hodniku s dvadeset lijepih vrata. Sva izgledaju jednako privlačna. Nije siguran kroz koja je najbolje proći. Neodlučan, čeka, razmišljajući: možda postoje i 21. vrata, koja su još bolja. Rezultat? Ne prođe ni kroz jedna vrata. U kulturi mnoštva izbora – s mnoštvom potencijalnih partnera na internetskim upoznavalicama – čovjek često odgađa odluku, odabir, misleći da negdje postoji i čeka ga onaj »savršeni« ili ona »savršena«.

»Partner« – riječ iz plesa i ekonomije

Još je 1990. češki nobelovac Milan Kundera u romanu »Besmrtnost« ironično primijetio da je neobično riječ »partner« upotrijebiti za odnos ljubavi; »partneri« dolaze iz svijeta plesa, ekonomije, igre. Partner je ugovorna strana prema kojoj čovjek ima obvezu tako dugo dok je omjer uloženoga i dobivenoga povoljan. Nije čudno što se sve više govori o »partneru« ili »partnerici«, a ne djevojci, mladiću, suprugu, supruzi, čak ljubavnicima. Jer partnerstvo ne uključuje predanje, čvrstu odluku, ljubav koja se trajno obvezuje na vjernost i dobrotu, pa i kad dođe nevolja, možda bolest ili oskudica. Partnerstvo je privremeni odnos s izlaznom kartom u džepu. Kršćanski brak nije partnerstvo, nego savez: trajno predanje u dobru i zlu. Ljudi na bogatom Zapadu ne samo da sve manje ulaze u brakove, nego i u veze. U Sjedinjenim Američkim Državama svaka treća veza počinje na internetu.

Petar Pan i pupčana vrpca

»Kada sam s trideset godina odlučio odseliti se od roditelja, oni su bili protiv toga. Htjeli su da se nastanim u kući u dvorištu, da im budem blizu«, ispričao je Đakovčanin s vukovarskom adresom Tomislav Belavić, jedan od osnivača katoličke udruge »Prilika za Susret«, pojasnivši: »Bilo to radi kontrole ili čega drugoga, hrvatski roditelji teško i nerado puštaju djecu od sebe.« Tzv. sindrom pupčane vrpce posebno je karakterističan za južne, mediteranske zemlje, u koje se ubraja i Hrvatska. Neudane kćeri i neoženjeni sinovi ostaju živjeti s roditeljima, pa i u srednjim tridesetima. »Hotel-mama«, čini se, povezan je s rekordom Italije – prosječna dob ulaska muškarca u brak ondje je nešto viša od 36 godina. Život s roditeljima ponekad je nužda, ali na Jugu se često pretvori u zonu komfora, gdje se financijska ušteda spaja s emocionalnom potporom, opranim rubljem i skuhanim objedom. Osim toga, poželjno je ostati vječno mlad – ne samo u tjelesnom smislu, nego i mentalno. Petar Pan, vječni dječak, simbol je života bez obveza, punoga igre i pustolovine: ako i uđe u neku prolaznu avanturu, »singl-osoba« i dalje je slobodna za isprobavanje novih životnih mogućnosti, otkrivanje sebe i uživanje u životu punom parom. O »demografskoj zimi« u Italiji govorio je papa Franjo na blagdan sv. Obitelji 2021.: »Mnogi su izgubili težnju za djecom, mnogi parovi radije ostaju sami ili samo s jednim djetetom. Razmislite o tome, to je tragedija. Ona ide protiv naših obitelji i domovine, pa i protiv naše budućnosti«, rekao je Papa.

Budi Narcis: samodostatnost kao vrijednost

»Uzlet individualizma donio je promjenu pogleda na brak. Brak se predstavlja praktički kao moderno ropstvo«, kaže Vlatka Kalinić, osnivačica »Katsusa«, prve hrvatske katoličke mrežne platforme za upoznavanje. I europska i američka istraživanja pokazuju da nove generacije sve više pokazuju narcizam, usredotočuju se na sebe i sliku sebe u javnosti te manje suosjećaju s drugima. »K tomu, tu su i drugi društveni trendovi. Upoznavanje preko mreže više nije tabu, a potencijalni se partneri mogu filtrirati i blokirati pa se ljudi osjećaju sigurnije. Muškarci se ne boje odbijanja kao uživo, a žene su zatrpane porukama koje stvaraju privid velike poželjnosti i preobilja izbora. A stvarnoga odnosa nigdje na vidiku! Ljudi često nisu spremni prilagoditi se drugoj osobi, doživljavaju vezu i brak kao spas za sebe ili zadovoljenje svih svojih potreba. Iz moga iskustva, poneki hrvatski muškarci čak imaju viziju buduće supruge kao pomoćne radne snage, a žene budući brak vide kao lagodno romantično putovanje. Osobe u potrazi često nisu spremne na služenje, doživljavaju ga kao poniženje. K tomu, instagram-kultura donijela je želju za partnerom s kojim će osoba zapravo ‘dobro izgledati na van’. U tom smislu visokoobrazovana žena rijetko je spremna dati priliku muškarcu sa srednjom stručnom spremom«, kaže Vlatka Kalinić. Usprkos globalnoj kulturi narcisoidnosti, velika većina građana Hrvatske ne smatra brak zastarjelom ustanovom, a obitelj im je važna. To je u skladu s dojmom Tomislava Belavića, sugovornika iz udruge »Prilika za susret«: »Samci katolici žele brak. Možda nisu za nj još spremni pa je samaštvo prilika za otkrivanje vlastitoga poziva, rada na sebi i priprave za vezu i brak.«

47,8 % kućanstava bez djece u Europskoj uniji čine samci

Progresija samodostatnosti

Današnji naraštaj neki opisuju kao »delay-generaciju«. S osjećajem da imaju mnogo vremena mladi se ljudi posvećuju školovanju, karijeri, hobijima, stjecanju raznih iskustava i odgađaju ozbiljne odluke kao što je osnivanje obitelji. Kada jednom ipak pomisle na to, već je mnogo godina prošlo i nađu se pomalo zbunjeni.Gudrun Kugler, austrijska pravnica i teologinja, 2012. objavila je knjigu »Nitko nije otok – Kako pronaći životnoga partnera« koja ne govori samo o strategijama pronalaska suputnika, nego ponajprije o čovjekovu identitetu i smislu života. Smisao je čovjeka, otkriva ona, dodajući vlastite uvide u mozaik misli od Aristotela do Patočke, ljubav, dakle odnos. Da bi se ostvarila ljubav s Bogom i s drugom osobom, nužno je prihvatiti i zavoljeti sebe. Međutim, ljubav prema sebi izolirana od zajedništva s drugima može odvesti u slijepu ulicu. Na temelju njezinih razmišljanja i opažanja današnjih trendova moguće je nacrtati arhitekturu progresije samodostatnosti. Prvi je povijesni model zapadne civilizacije brak i obitelj: generacija Hrvata rođena pedesetih nije ni razmišljala o tome hoće li ili ne će velika većina ljudi ući u brak; podrazumijevalo se. Seksualna revolucija šezdesetih donijela je odvajanje spolnosti i braka, tako da je danas vrlo raširen oblik veze kohabitacija: dvoje ljudi stanuje zajedno, možda imaju i djecu, ali ne ulaze u brak. Sljedeći je korak, međutim, vidljiv u ekonomski razvijenijim zapadnim zemljama: dvoje je ljudi u vezi, ali ne stanuju zajedno. Daljnji je korak vidljiv u SAD-u: trend sve rjeđega ulaženja u trajne veze. Ljudi se upuštaju jedino u kratkotrajne nedefinirane avanture kojima zadovoljavaju seksualno-romantične potrebe, bez vezivanja. Posljednji je stadij progresije samodostanosti digitalni kavez, još relativno rijetka pojava: zajednice mlađih pripadnika Z-generacije borave u svojim domovima, rijetko izlaze i druže se uživo, a susreti sa stvarnim osobama zamijenjeni su digitalnom fantazijom pornografije. Tomu u prilog ide i podatak koji je 2021. u zbirci eseja »Potemkinove ruševine« naglasio Boris Beck: spolna aktivnost među mladima opada. Jer što je više spolnosti na internetu, to je manje ima ondje gdje bi trebala biti – među običnim, stvarnim ljudima. Vjernici žive u svijetu, u društvu progresije samodostatnosti, pa ti trendovi itekako utječu na njih – u obliku odgađanja potrage za pozivom i Božjom voljom za svoj život.

Zajedništvo je lijek

Od 1950. do 2006. u Hrvatskoj je broj sklopljenih brakova opao za 42 posto, a broj rastava povećao se za 33 posto. Brakovi traju sve kraće i u njima je rođeno manje djece; smanjuje se broj crkvenih, a povećava broj civilnih brakova. Ta obeshrabrujuća statistika ipak ne smije zamagliti istinu: iako čovjek čovjeku može biti vuk, kako svjedoče mnoge rane iz raspadnutih prijateljstava, veza i brakova, čovjek čovjeku može biti i lijek. U zajedništvu je sve probleme lakše riješiti. Neuspjeh pokušaja ljubavi, kako je još 1956. pokazao Erich Fromm, ne znači da ljubav nije moguće naučiti: ona je umijeće koje se temelji na znanju, poštovanju, brizi i odgovornosti. Za razliku od suvremene kulture odbacivanja koja osobe svodi na zamjenjiv proizvod, kultura požrtvovne ljubavi koju je Isus Krist pokazao nikada ne odustaje od čovjeka i od odnosa. O tome je posljednjih godina u više navrata govorio papa Franjo. U svibnju 2022. poslao je poruku da ne željeti biti s drugima zapravo znači osiromašiti sebe i pridonijeti umiranju zajednice. »To je novo siromaštvo koje me plaši. To je generativno siromaštvo onih koji se odriču želje za srećom koju imaju u svojem srcu, onih koji se pomiruju s razvodnjavanjem najvećih težnja, onih koji se zadovoljavaju s malo i prestaju se nadati velikim stvarima. To je tragično siromaštvo jer pogađa ljudska bića u njihovu najvećem bogatstvu: donošenju na svijet života kako bi se brinuli o njima te s ljubavlju prenosili drugima primljeni život«, istaknuo je Papa. Iako broj djece u Europi konstantno pada, vrijedno je skrenuti pozornost na činjenicu da ljudi u prosjeku žele imati jedno dijete više. Naime, prema UN-ovim anketama iz 2004. o fertilitetu koje se provode redovito u svim razvijenim europskim zemljama (osim u Nizozemskoj), broj željene djece veći je od ostvarenoga broja rođenja. Također, statistika kaže da većina ljudi uđe u vezu ili brak s prijateljem svojih prijatelja, stoga je ključno izići iz vlastite zone komfora i otvoriti se drugima.

Samoća – blagoslov i prilika

Usprkos pomalo apokaliptičnim trendovima i statistikama, treba se prisjetiti da velike povijesne kulture, a tako i kršćanska civilizacija, poznaju vrijednost samoće. Biti osamljen ne znači biti usamljen. Postoje osobe koje su se dragovoljno osamile radi višega cilja. Početak Evanđelja po Luki donosi svijetli lik proročice Ane; ostavši mlada udovicom, dragovoljno je služila Bogu u hramu. Pavao u Poslanici Galaćanima navodi proroka Izaiju pišući da »osamljena ima više djece nego udana«, a sam Isus u Matejevu evanđelju kaže da nisu svi sposobni za ženidbu te da ima i takvih koji »sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva nebeskoga«. Duga tradicija monaštva i pustinjaštva, i to ne samo unutar kršćanstva, potvrđuje plodnost samoće. Kada je sam, čovjek zapravo nije sam, nego s Bogom. Ostvarenje svetosti na koju su svi pozvani ne ovisi o bračnom stanju, svaka osoba može naučiti ljubiti. Sugovornici Glasa Koncila o toj temi ističu potrebu rada na sebi, učenja komunikacijskih vještina te duhovne priprave za zajedništvo kao imperativ samcima.

Vrijeme samaštva – »bildanje« osobnosti

I psiholozi i duhovnici često ističu da ljudi žele vezu, ali nisu spremni za nju. Upozoravaju da zrelost ne dolazi s godinama, nego s radom na sebi. Može se naučiti biti u vezi. Prvi je korak prihvatiti sebe. Vrijeme samaštva idealno je za učenje dobrih navika koje Aristotel naziva vrlinama: marljivosti, velikodušnosti, hrabrosti odnosno discipline. Jedino je čovjek sa životnim ciljem, koji je spreman sebe staviti u red radi ostvarenja toga cilja, spreman za vezu. Pater Tilmann Beller (1938. – 2012.), njemački svećenik koji je više od četrdeset godina radio s pojedincima i parovima, napisao je: »Sebičan je čovjek sličan neodgojenu djetetu. Ne može mu se ništa pokloniti, samo mu se mogu ispunjavati zahtjevi.« U svom se radu p. Beller susretao s tipičnim pitanjima kako osoba može biti sigurna da je netko prava osoba za nju i kako privući nekoga s kim se osoba može zamisliti. P. Beller odgovara da je ključno poznavati vlastitu veličinu i zadiviti se, sve do strahopoštovanja, pred ljepotom osobnosti drugoga ljudskoga bića, do te mjere da ljubav nikne iz toga oduševljenja. »Tražimo dakle životnoga suputnika, nekoga za koga možemo reći: ‘Divim se tvojoj veličini.’ Kada je čovjek privlačan? Kada voli sebe, kada pozitivno razmišlja i kada rado boravimo u njegovoj blizini. Čovjek je privlačan kada se sam sebi raduje.«

UDRUGA ‘VOCATUS’
S kojim se izazovima suočavaju samci
»Samci su u većem riziku od siromaštva. Ne moraju se prilagođavati drugima, ali praktične životne stvari teže je obaviti kada si sam«, kaže Vlatka Kalinić.
Sugovornici o toj temi ističu kako je jedan od glavnih problem zaposlenih osoba nakon tridesete što nemaju više mnogo prilika nekoga upoznati. Ne pripadaju ni skupini »mladih« ni »obiteljskih ljudi« pa za njih u Crkvi nema organiziranoga pastorala i vrlo je malo sadržaja. K tomu, mnogo rade, karijera im je važna, a imperativ cjeloživotnoga školovanja crpi sve više vremena i energije. Kako bi doskočila tomu, ekonomistkinja Ivana Matković 2021. osnovala je tvrtku »Holydate« koja organizira druženja i izlete, a trenutačno razvija i mrežnu aplikaciju za upoznavanje.
Među teškoćama s kojima se samci suočavaju Tomislav Belavić navodi i omalovažavanje. »Samaca najviše ima među prosvjetnim djelatnicima. To su ljudi koji rade s djecom i mladima, koji mnogo daju društvu. Također, samci mnogo volontiraju, nesebično daruju svoje vrijeme. To često ne biva vrjednovano, promatra ih se isključivo kroz činjenicu da nemaju obitelj, doživljava ih se neuspješnima. U Crkvi za samce iznad tridesete godine nema mnogo sadržaja. Na druženjima i događanjima koja organiziramo svi se osjećaju opušteno i prihvaćeno. Čovjek treba shvatiti da nije sam čim se otvori zajedništvu, čim iziđe iz zone komfora i otvori se susretu. Vrijeme samaštva izvrsna je prilika za duhovni rast, druženje, pa i za stjecanje alata za vezu i brak.«
Iz iskustva Vlatke Kalinić samcima je najveći vanjski problem nositi se s okolinom, odgovarati na pitanja i pretpostavke. A pretpostavke su da pate, da traže nekoga i da imaju mnogo slobodnoga vremena te mogu preuzimati tuđe obveze. Najveći je unutrašnji problem doživljaj nesklada čežnje i ostvarenja: ako je Bog stavio toliku čežnju za vezom i brakom u nečije srce, zašto se ona ne ostvaruje? Odgovor do kojega dođu je, kaže ona, da ih je Bog htio približiti sebi. »Treći su problem pogrješna očekivanja. Često tražimo nekoga tko je gotov proizvod i tko će se uklopiti u naš život, a ne nekoga uz koga ćemo graditi i rasti. Život u zoni komfora ipak je isprazan; ljudi počinju tražiti dublje ispunjenje, isprva na pogrješnim adresama, ali onda i na pravoj. Bog se koristi križem kako bi nas približio sebi.«
I ona potvrđuje da samaštvo treba promatrati kao priliku i blagoslov. »Osoba koja nije u vezi prvo treba prihvatiti sebe, shvatiti da je vrijedna u Božjim očima. Treba otkriti razloge zašto je sama, razlučiti i otkriti svoj poziv. Brak je poziv i za nj se treba pripremiti. Nikako ne treba zanemarivati svoje talente, nego ih razvijati.« Vlatka Kalinić i Tomislav Belavić surađuju organizirajući različite susrete, tečajeve i druženja za samce. Kako bi svi imali priliku za duhovni i psihološki hod otkrivanja svoga poziva, Kalinić je u procesu osnivanja udruge »Vocatus«.
Otkrij poziv i živi ga
»Jednu potrebu ljudi ipak ne mogu zadovoljiti sami, klikovima miša, a to je potreba za blizinom; da se zajedno vesele, da zajedno tuguju – i da suosjećaju«, kaže Vlatka Kalinić. Pitanje pronalaženja životnoga suputnika zapravo je pitanje otkrivanja svoga poziva. Zato su pokretači sadržaja za samce prepoznali da je potrebna upravo psihološko-duhovna pomoć u otkrivanju poziva.
»Samci se osjećaju kao da su na margini društva. Preko ‘Katsusa’ počeli smo povezivati te ljude kako bi shvatili da nisu sami. Kada smo prošle godine na Pašmanu imali jedan termin ljetovanja za samce, duhovni nagovor vodio je pater Mislav Skelin. Uputio je pitanje sudionicima koje su sve reakcije dobivali od okoline zato što su samci. Bila su to vrlo bolna iskustva. U udruzi ‘Vocatus’ želimo ponuditi prostor u kojem se ljudi mogu zapitati, ako su sami, zašto su sami, i žele li to, te postaviti si ključno pitanje: ‘Koji je moj poziv?’ Jer mnogi su inercijom preskočili to pitanje, vođeni tuđim očekivanjima. Ne treba svatko ući u brak. Međutim, svatko je tu za druge. To je perspektiva koja anulira osjećaj usamljenosti.
Nismo tu da se zatvorimo u svoja četiri zida i ne izlažemo se drugim ljudima uživajući u svojoj zoni komfora. Kada se otvorimo drugima, naš se život mijenja i Božja prisutnost ulazi u nj, a Bog je uvijek mnogo ambiciozniji nego što mislimo. Ljudi su shvatili da ne moraju u brak. No ako žele, mogu graditi zajedništvo, i to u skladu s vlastitim pozivom«, objašnjava Vlatka Kalinić.