NE TROŠITI RIJEČI UZALUD I »youtuberi« imaju društvenu odgovornost pred svojom mladom publikom

Foto: Shutterstock

Opće je poznato da je Youtube jedan od najviše gledanih i praćenih društvenih mreža. Bez novčane naknade (premda za to dobiva velike »nagrade« reklamne industrije) Youtube nudi gotovo neograničenu količinu videosadržaja, za korisnike svih ukusa – od glazbe i dokumentarnih filmova do preporuka kako se koristiti određenim proizvodom, uputa kako ovladati nekom vještinom… Među brojnim korisnicima Youtube okuplja i zajednicu često kreativnih mladih ljudi koji svoje videosadržaje dijele s drugim internetskim korisnicima. Te »djelitelje sadržaja« internetski novogovor često naziva i »youtuberima«.

No tko su zapravo »youtuberi«? »Općenito, ‘youtuberi’ su mladi ljudi, često tinejdžeri koji otvaraju svoje kanale na Youtubeu kako bi ponudili besplatne sadržaje drugim korisnicima. Neki se usredotočuju na posebne stvari, kao što su videoigre, moda, kino, glazba, recenzije, komentari…

Budući da ih u svijetu interneta prate mnogobrojni mladi ljudi, projekt »Obitelj i mediji« podsjeća da »youtuberi« imaju veliku društvenu odgovornost pred svojom publikom. Da bi ih na to podsjetio, s njima se prije nekoliko godina susreo i papa Franjo u Vatikanu

Drugi jednostavno samo daju savjete, pa i praktične naravi, kao što su kako izgledati atraktivno ili kako prijeći razinu u nekoj videoigri. Drugi samo pričaju o sebi i svojim životima, često radeći pritom i nešto smiješno«, opisuje projekt »Obitelj i mediji«, dodajući da u zadnje vrijeme »youtuberi« zauzimaju i uloge onih u koje se mladi ugledaju, koje oponašaju, čije živote žele živjeti, uloge koje su za neke prijašnje generacije imali poznati pjevači, glumci, pisci, umjetnici… Ipak, budući da ih u svijetu interneta prate mnogobrojni mladi ljudi, projekt »Obitelj i mediji« podsjeća da »youtuberi« imaju i veliku društvenu odgovornost pred svojom publikom. Da bi ih na to podsjetio, s njima se prije nekoliko godina susreo i papa Franjo u Vatikanu. »Vi ste odgovorni za svoje riječi«, poručio im je tada Sveti Otac. Dakle, riječ je i o etičkoj odgovornosti, pa i poštovanju ljudskosti jer se poruke »youtubera« odnose na toliki broj mladih ljudi i zato njihove riječi ne bi trebale biti trošene uzalud ili za radnje koje ne streme dobru. »Na kraju krajeva, možda je i pravi izazov za mlade ‘influencere’ – pomoći svijetu da ponovno otkrije značenje i misterij jezika. U buci moderne civilizacije oni mogu služiti ponovnomu otkriću tišine i simbolične snage koju mogu imati geste«, zaključuje projekt »Obitelj i mediji«.

20 milijardi američkih dolara zarada je koju je u 2020. godini uprihodio Youtube. Premda sadržaje nudi besplatno (ne računajući Youtube Premium), zarada dolazi od reklamne industrije, što je i vidljivo prema velikom broju oglasa koji »iskaču« za vrijeme gledanja bilo kojega videa na toj internetskoj platformi.