Pozdrav. Zanima me je li grijeh eutanazirati psa koji se muči i jako mu je teško zbog bolesti koja je uzela maha. Ima li Crkva odgovor na to pitanje? Zahvaljujem.
A. V.
O čovjekovu odnosu prema životinjama već smo više puta pisali i objasnili da je Bog stvorio sva živa bića i da smo dužni biti dobrohotni prema njima, o čemu piše i Katekizam Katoličke Crkve (br. 2416), a br. 2418 pojašnjava da se životinje mogu voljeti, ali im se ne mogu davati osjećaji koji se duguju samo osobama – ljudima. Možda je to nekada svima koji imaju kućne ljubimce teško prihvatljivo, ali nikada ne smijemo zaboraviti da se od svojih životnija moramo oprostiti dostojanstveno i da im ne smijemo zadavati uzaludne patnje niti rasipati njihove živote. No Crkva ipak – i baš zbog toga konteksta – ne govori izravno o eutanaziji životinja, nego se protivi eutanaziji ljudi, a taj se nauk o nepovrjedivosti ljudskoga života temelji na Božjem nauku o stvaranju i čovjeku koji je stvoren na sliku Božju. Prema tome svi su ljudi Bogu jednako važni u svojem neotuđivom dostojanstvu.
Naš moralist dr. Ivan Fuček u svojoj je knjizi »Vjerovati – živjeti« napisao da su »biblijski gledano, i čovjek i životnija Božja stvorenja«, ali je »čovjekovo dostojanstvo nad životinjskim«. U tom dijelu knjige, koji prenosi Bitno.net, dr. Fuček među ostalim govori i o tome da je »psihološki razumljivo da smo vezani s domaćim životinjama«, ali jedino čovjek ima »duhovnu, stoga neumrlu dušu«, što životinje nemaju, a budući da je samo čovjek – teološki gledano – stvoren »na sliku Božju«, upućuje na to da životinja nije osoba pa ne može primiti Božju milost. »Ne sprema se za budući život. Ne postiže vječno blaženstvo kao čovjek ili zajedno s čovjekom«, piše dr. Fuček i pojašnjava da životinju nije dopušteno stavljati na razinu čovjeka, ali čovjek »ipak ima moralne obveze prema životinjama: ne smije ih mučiti, masakrirati ni zlorabiti«, nego se za njih mora brinuti. »Ne postupa li dobro sa životinjama, čovjek griješi protiv vlastitoga dostojanstva« i »ne smije nanositi bol životinji, nego je po mogućnosti osloboditi trpljenja«, piše dr. Fuček, čije biste razmišljanje mogli uzeti u obzir kada razmišljate o tome kako postupiti prema svojoj životinji koja trpi.






















