UZ KRAJ ŠKOLSKE GODINE: OPREZNO S DARIVANJEM ELEKTRIČNOGA ROMOBILA (1) Vozači električnih romobila očito nisu svjesni koliko mogu biti opasni u prometu

Foto: Shutterstock | Odgovoran roditelj dvaput bi se morao zapitati je li električni romobil prava nagrada za njegova odlikaša
S porastom uporabe električnih romobila raste i broj prometnih nesreća, od kojih neke završe fatalno. Vožnja električnih romobila nogostupom opasnost je za pješake i građane u invalidskim kolicima, a osobito za slijepe i slabovidne osobe

Po završetku školske godine često se djeca nagrađuju za školski uspjeh, a premalo se promišlja da je to normalan životni proces koji se može nagraditi toplim riječima i zagrljajem. U posljednje se vrijeme djeca nagrađuju električnim romobilima, biciklima, motociklima, a premalo se promišlja da ih se osposobi da budu odgovorni sudionici svakidašnje prometne komunikacije. Neracionalna roditeljska ljubav sakrament i školski uspjeh nerijetko ostavlja u drugom planu, a »izazovni dar«, koji može biti i potencijalni ubojica ili pogubnik, stavlja u ruke mladoj osobi odgovornost, za što nije osposobljena. Od električnoga romobila nisu izuzeti ni stariji koji se njime koriste. K tomu, dolaskom toplijega vremena vozila na dva kotača postaju sve češći sudionici prometnih nesreća, a među njima su i električni romobili.

Električni romobili, alternativa gradskomu prijevozu, postali su svakidašnjica u cestovnom prometu u Hrvatskoj. Moguće ih je kupiti svagdje, u trgovinama športske opreme, u trgovačkim centrima, kao i preko interneta. Ovisno o modelu, električni romobili mogu postići brzinu od 10 do 25 km/h. Treća generacija električnih romobila postiže brzine od 40 do 65 km/h. Pretragom na internetskim stranicama oglašivač u opisu proizvoda navodi da njegovi motori (električni romobili, op. a.) pružaju više nego dovoljno snage da apsolutno mogu posramiti bilo koje drugo vozilo na ulici te kako je to nevjerojatan romobil za putovanje na posao. Primjer je snimka sulude vožnje vozača električnoga romobila iz veljače ove godine po kolniku Slavonske avenije u Zagrebu koja upućuje na brzinu kretanja između 60 i 70 km/h. Navedena snimka proširena je društvenim mrežama.

Prednosti i nedostatci

Općenito, električni su romobili praktični, ekološki prihvatljivi i omogućuju lakše izbjegavanje prometnih gužva u većim gradovima, tako da postaju sve popularniji. Prihvatljiva i ekonomična cijena prijevoza električnim romobilom upućuje na razvoj novoga modela prijevoza na području urbanih sredina, prije svega u većim gradovima. Dvije su glavne prednosti njihove uporabe reduciranje broja motornih vozila na prometnicama i smanjenje zagađenja okoliša. Udio putovanja osobnim automobilom i javnim gradskim prijevozom smanjuje se rastom broja putovanja električnim romobilom. Ključni je nedostatak uporabe električnih romobila nerazvijenost prometne infrastrukture za sigurno kretanje, nepostojanje zakonodavne regulative te ograničenje vožnje zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta.

 Opasnost za slijepe i slabovidne

Električni romobili zabavna su i ekološki isplativa opcija prijevoza na kraćim udaljenostima, a u posljednje dvije godine, s porastom njihove popularnosti, padom cijene, povećanjem brojnosti i porastom broja nesreća postavlja se pitanje njihove sigurnosti. Iako djeluju bezazleno, vozači električnih romobila očito nisu svjesni koliko mogu biti opasni u prometu. Iako se mali električni romobili čine kao vozilo iz snova, mogu biti vrlo opasni za neiskusne vozače. S porastom uporabe električnih romobila raste i broj prometnih nesreća, od kojih neke završe fatalno. Vožnja električnih romobila nogostupom opasnost je za pješake i građane u invalidskim kolicima, a osobito za slijepe i slabovidne osobe.

Električni romobili zabavna su i ekološki isplativa opcija prijevoza na kraćim udaljenostima, a u posljednje dvije godine, s porastom njihove popularnosti, padom cijene, povećanjem brojnosti i porastom broja nesreća postavlja se pitanje njihove sigurnosti

Kako su električni romobili vrlo lagani i proizvode slab zvuk dok rade, opet se dolazi do novoga problema. Prilikom vožnje po nogostupu vozači električnih romobila često vrlo nečujno »voze slalom« između pješaka i tako kod velikoga broja ljudi stvaraju strah od mogućih naleta i ozljeda. Prije izlaska iz zgrade valja prvo zastati i pogledati lijevo i desno, kao što se čini na semaforiziranom raskrižju prije prelaska pješačkoga prijelaza. S obzirom na iskustva, u budućnosti bi svi trebali uvesti takvu praksu.

To nisu biciklisti

Uporaba električnih romobila opasna je i na postojećim biciklističkim stazama zbog nedovoljne izgradnje biciklističke infrastrukture, kao i nedostatne regulacije biciklističkoga prometa. Uz nedovoljno izgrađenu biciklističku infrastrukturu u većini gradova Hrvatske kao problem javlja se i međusobna nepovezanost biciklističke infrastrukture s ostalim oblicima javnoga prijevoza. Neosporna je činjenica da razvoj prometne infrastrukture za upotrebu alternativnih oblika prijevoza poput vožnje bicikla, upravljanja električnim romobilima ili pješačenja znatno podiže kvalitetu života u gradovima. Uzimajući u obzir funkcioniranje sustava javnoga prijevoza, stanje cestovne infrastrukture te prometna zagušenja, novi modalitet prijevoza u potpunosti je opravdan.

Međutim, osim sigurnosnoga problema javlja se problem pravne regulative i nepostojanja zakonskoga okvira o ponašanju u prometu te uvjetima i načinu prijevoza električnim romobilima na gradskim prometnim površinama koje zbunjuje korisnike, ili potencijalne korisnike koji imaju namjeru koristiti se električnim romobilima kao prijevoznim sredstvom. Dakle, treba žurno donijeti pravnu legislativu u domeni nedvosmislenoga i eksplicitnoga reguliranja vožnje električnim romobilima kao i kod drugih modela prijevoza. Nisu samo nove tehnologije suočene sa zakonima. Moramo biti svjesni da nove tehnologije zapravo mijenjaju postojeće zakone.

Nastavlja se

Put zaustavljanja najmanje 5 metara
Pješaci bi trebali obratiti veliku pozornost na vozače električnih romobila koji voze u parovima jer zauzimaju puno više mjesta vozeći se po nogostupu. Svi vozači električnih romobila prije početka upravljanja uvijek bi trebali imati na umu opasnosti koje prijete nesavjesnom uporabom. Primjerice dijete vozač težine oko 50 kilograma upravljajući električnim romobilom koji ima mali promjer kotača i visoku osovinu prilikom intenzivnoga kočenja može biti odbačeno i pasti na asfalt, ili u najgorem slučaju može naletjeti na stup javne rasvjete, a ozljede koje nastaju, najčešće ozljede glave i gornjih dijelova tijela, mogu imati teške, pa čak i smrtne posljedice. Velika je opasnost i od kolizije između električnih romobila s drugim sudionicima u prometu. Isto tako, mogu biti ozlijeđeni i pješaci jer pri brzini kretanja električnoga romobila od oko 25 km/h, usporenja od 4-5 m/s, put zaustavljanja električnoga romobila na suhom nogostupu iznosi oko 5-6 metara. U uvjetima mokroga nogostupa put zaustavljanja električnoga romobila je i veći.