MAJČINSKO SRCE ZAGREBA Vrhovečke karmelićanke već čitavo stoljeće kontemplativnu molitvu prožimaju brigom za vrtićku i nezbrinutu djecu

Oko devet hrvatskih karmela Božanskoga Srca Isusova okupljaju se i mladi i karmelski laici

Riječ »karmel« u većini će vjernika pobuditi misao na asketsku pobožnost skrivenu od svijeta. Kako su to saželi prošlostoljetni karmelićanski velikani sv. Elizabeta od Presvetoga Trojstva i sv. Rafael Kalinowski, u karmelu »nema ničega doli Boga« te i duša u karmelu »nije radi trica, nego radi Boga«. Ipak, možda je i ljepota te duhovnosti koja se uvijek obuhvaća gramatičkom jedninom baš u množini raznovrsnoga cvijeća kojom rađa karmel – »vrt Božji«.

Maja RibićPoglavarica vrhovečkoga samostana s. Maja Ribić: »Gdje je prisutan karmel Božanskoga Srca Isusova, uvijek je prisutno i dijete. Osobitost je našega poziva zahtjev da ljepotu suživota s Isusom prenesemo i na one koji su mu najmiliji, a to su upravo maleni«

Množina je to u kojoj se i skrovitost može ucijepiti u svijet, a askeza rascvasti u služenje. Tako bi se najkraće mogla ocrtati duhovnost koja već stotinu godina cvate na zagrebačkom brježuljku Vrhovcu, u jednom od devet hrvatskih samostana karmelićanki Božanskoga Srca Isusova. Stota godišnjica karmela u kojem se pobožnost škapulara prožima pobožnošću Presvetomu Srcu bila je prigoda da se rasvijetli na koji način karmelska prisutnost i danas mijenja lice Zagreba.

Kako je karmel došao u Hrvatsku

Iako karmel na Vrhovcu svoju stogodišnjicu slavi 17. svibnja – na stotu obljetnicu kanonizacije svoje nebeske zaštitnice sv. Terezije od Djeteta Isusa – spomenuta je preobrazba u Hrvatskoj započela još 1917., objašnjava nam jedna od sestara Josipa Šprajc.

»Kada je naša majka utemeljiteljica, bl. Marija Terezija od sv. Josipa, boravila u Americi 1913., među mnoštvom je naroda susrela i siromašne hrvatske iseljenike. Odmah se obratila svojoj najbližoj suradnici i zamolila je da ode u Hrvatsku kako bi pronašla domaća zvanja za američki apostolat. Zagrebački nadbiskup Antun Bauer sestrama je ponudio dom na Ksaveru, odakle su se ubrzo preselile u Hrvatski Leskovac, a 1925. na Vrhovcu je uz samostan otvorena i Kuća sv. Terezije za nezbrinutu djecu. Naš je karmel po želji srca naše majke otada postao ishodištem za karmele diljem svijeta, a sestre s Vrhovca kao misionarke su odlazile u Nigeriju, Brazil i Rusiju«, pripovijeda sugovornica.

Odgoj u ilegali

Iz srca karmelske majke potječe i želja da karmel postane i utočištem najpotrebitijih njezina doba, objašnjava nam ravnateljica Dječjega vrtića svete Male Terezije s. Katarina Pišković. »U doba industrijske revolucije u Berlinu je bio velik broj djece koju su majke napuštale jer su morale ići raditi. Bl. Marija Terezija za takvu je djecu otvorila dom, ali je shvatila da istodobno mora i spriječiti slične pojave. Stoga je usporedno s domovima pokretala dječja obdaništa iz kojih će se kasnije razviti vrtići.« Karmel na Vrhovcu 1925. u dom je primio 110 djece, a u vrtić njih 97, navodi sugovornica. »Vlasti su 1945. pokušale ukinuti odgojno djelovanje karmela te su zabranili sestrama da odgajaju djecu u dnevnom boravku, a ograničili su i boravak djece u domu do treće godine života. Iako su sestre do 90-ih praktički morale odgajati u ilegali, nikada nas nisu uspjeli posve odvojiti od djece.«

Vjerski odgoj za koji nije teško »potegnuti«

Poveznice obitelji Zovkić s karmelom Božanskoga Srca Isusova započele su još u Domovinskom ratu, svjedoči stomatologinja Lucija Zovkić. »Moj suprug Ivan kao petogodišnjak je u izbjeglištvu bio smješten kod karmelićanki na Vrhovcu, gdje je kratko pohađao i malu školu. Stoga smo oduvijek željeli da onamo idu i naša djeca.«
Dvogodišnju kćer Emu nije joj teško svakoga dana dovoziti s drugoga kraja grada, iz Prečkoga, jer ono što dobiva smatra vrijednim toga napora. »Važno je da djeca od malih nogu usvoje ispravne vrijednosti, ali ne prisilno, nego prirodno. To je svakako lakše u manjim skupinama, ali i ondje gdje se čovjek doista može pouzdati u kvalitetu vjerskoga odgoja«, sažima prednosti karmelskoga vrtića.

Tajna je u majčinstvu

Cilj karmelskoga apostolata ipak nije samo zbrinjavanje djece, napominje s. Katarina Pišković. »Naša je utemeljiteljica još 1925. sastavila pravila toliko suvremena da ih ne treba mnogo mijenjati, s naglascima na radnom odgoju, osobnoj molitvi i trenutcima radosti. Vizionarski je shvaćala da ne odgajaju samo riječi odgojitelja, nego ponajprije njegov primjer. Od sestara stoga nije tražila da budu učiteljice ili njegovateljice, nego majke: one koje se nesebično daruju. Ustrajala je na manjem broju djece u skupini – izvorno njih 16 na dvije redovnice i još jednoga laika. Takav pristup omogućuje obiteljsko ozračje prihvaćenosti, a to je osobito važno u domu. Mi toj djeci ne možemo zamijeniti obitelj, ali možemo im svojom ljubavlju pomoći da umjesto problema zemlje postanu osobe koje će tu zemlju preobraziti. Znak je takve ljubavi i to što naši domovi štićenicima ostaju otvoreni i nakon punoljetnosti«, ističe sugovornica.

S. Katarina Pišković: »S čvrstim osloncem ukorijenjenim u Bogu i nezbrinuto dijete može postići najljepše stvari«

Doprijeti do srdaca

Danas u Kući sv. Terezije živi osamnaestero štićenika od treće do dvanaeste godine, a vrtić u jednoj jasličkoj i dvjema vrtićkim skupinama pohađa šezdeset i četvero djece. Ta je prisutnost osobito važna za karizmu karmelićanki, tumači poglavarica samostana s. Maja Ribić.

»Osim sestarskoga zajedništva, u kojem provodimo dva sata dnevno, naš je karmel osobit i po posvećenosti Presvetomu Srcu Isusovu. Ta posvećenost poziva nas da dopremo do srdaca drugih – ponajprije roditelja naše djece, koji nisu nužno u vjeri. Za to se ne mora učiniti mnogo: već i dječje priredbe, proslave blagdana ili duhovne obnove daju nam priliku da progovorimo njihovu srcu. No karmelićanke su pozvane imati majčinsko srce i za sve koji nam dolaze na vrata. Uz mlade koji se redovito okupljaju pri našim samostanima i karmelske laike koji našu duhovnost šire u svojim obiteljima i na radnom mjestu, to se osobito odnosi na poziv da idemo u kućne misije gdje god se nalaze naši samostani«, napominje poglavarica.

Misije u samostanskom susjedstvu

Nesvakidašnji misijski poziv približila nam je s. Josipa Šprajc, koja je trinaest godina kao misionarka služila i u Nigeriji i Kamerunu. »Majka utemeljiteljica htjela je da u misije uvijek idu dvije sestre zajedno. U suvremenim gradskim uvjetima takav apostolat možda zahtijeva više duhovne kreativnosti, no jednako je potreban kao i prije jer ljudi i danas žeđaju za bliskim odnosom. Dovoljno je upoznati ih na ulici ili na njihovim vratima i poslušati ih, katkada petnaest minuta, katkada sat i pol; a često i ne treba ništa reći. Tako se mnogošto otkrije: tko ima problema u obitelji, sa sakramentima, s bolešću… To je prigoda da svoje često nam i nepoznate susjede uputimo svećeniku, ponudimo im konkretnu pomoć ili se jednostavno pomolimo s njima«, opisuje sugovornica.

Od domskoga djeteta do odgojitelja

Štićenici doma za nezbrinutu djecu na Vrhovcu i nakon osamostaljenja svoje najveće životne trenutke rado dijele s karmelićankama. No na poseban je način s njima ostao povezan diplomirani teolog i povjesničar Denis Fudurić, koji je na Vrhovcu proveo vrijeme od 4. mjeseca do 4. godine života.
»Časne su me pozvale da od nove godine radim na Vrhovcu kao odgojitelj u domu te se sada brinem za stariju školsku djecu. Ovdje se ne osjećam kao da idem na posao, nego kući, a lakše mi se i približiti djeci jer oni prepoznaju da sam ‘jedan od njih’. Želim da djeca u domu dožive što više toga lijepoga jer mene su u teškim trenutcima odrastanja hranile upravo lijepe uspomene iz doma. Djecu u budućnosti takvo što doista može spasiti.«

Put srca do Srca

Prigoda je to i da se proširi vijest o brojnim karmelskim aktivnostima poput duhovnih vježba u šutnji za laike ili susreta za razlučivanje za mlade djevojke, ali i prigoda da se karmelićanke susretnu s polazištem jedinstvene karizme: nevoljom ljudi svojega doba, objašnjava s. Katarina Pišković. »Crkva bi morala ponovno pod svoje okrilje snažnije uzeti socijalno pitanje – osobito kada je riječ o disfunkcionalnim obiteljima. Hrvatska jest socijalna država, ali svjedočanstva naših štićenika pokazuju nam koliko je važno da i u socijalnoj državi najugroženijima služe one koje se mogu u potpunosti žrtvovati, bez radnoga vremena.« Potrebe za takvim apostolatom sve su veće. A vrhovečki karmel dokazuje da je on doista put Srca – do srca.

Sto godina karmela Božanskoga Srca Isusova na zagrebačkom Vrhovcu

Karmelićanke Božanskoga Srca Isusova u Berlinu je 1891. utemeljila bl. Marija Terezija od sv. Josipa Tauscher s nakanom da karmelsku duhovnost stavi u službu apostolata – prije svega među potrebitom djecom. Prve su sestre u Hrvatsku došle 1917., a danas u Hrvatskoj i BiH živi stotinjak redovnica u deveterim karmelima Bibinju, Gabela-Polju, Hrvatskom Leskovcu, Poredju, Puntu, Slavonskom Brodu, Splitu, Strmcu Samoborskom i Zagrebu. U zagrebačkom samostanu sv. Male Terezije, posvećenu od 17. svibnja 1925. službi djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi i vrtićkoj djeci, djeluju 24 sestre.