Josip Beljan
Uz postavljanje 14 velikih mramornih kipova sv. Mihaela arkanđela u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, što su u travnju jubilarne 2025. godine pokrenuli Marijini ratnici uz logističku potporu udruge Volonteri sv. Filipa Nerija iz Splita, vrijedi istaknuti biblijsko-teološko utemeljenje toga povijesnoga projekta u samom liku i službi arkanđela Mihaela kao obrambenoga bedema i zaštitnika hrvatskoga naroda za njegovu sadašnjost i budućnost.
Vjesnici najvećih stvari
Crkva nas uči da je Bog svim ljudima dao anđele čuvare da ih čuvaju i prate na njihovu putu u nebesku domovinu. Neki su nam anđeli više poznati jer Sveto pismo govori o njima. Neke naziva i arkanđelima – »nadanđelima«, poput Mihaela, Gabriela i Rafaela. Time se ne označuje njihov položaj u nebeskoj hijerarhiji, nego služba koja je najuzvišenija među anđelima. Sv. Grgur Veliki piše: »Oni što javljaju neznatnije stvari zovu se anđeli, a oni što javljaju one najviše zovu se arkanđeli.« Oni dobivaju posebna imena po službi koju obavljaju. Tako Mihael znači »Tko je kao Bog?«, Gabriel pak »Snaga Božja«, a Rafael »Lijek Božji«. Svaki put kad se nešto čini osobitom moću poslan je Mihael da bi se po samom činu i imenu moglo razumjeti da nitko ne može učiniti ono što može jedino Bog.
Mihaelu se utječu i anđeli i ljudi
Sveto pismo najviše spominje sv. Mihaela. On je »arkanđeo«, »jedan od sedmorice što stoje pred Gospodinom«. Mnogi crkveni oci i teolozi drže da se ima razumjeti da je riječ o sv. Mihaelu i na mjestima gdje se u Pismu spominje samo »anđeo Božji«, »anđeo Gospodnji« ili »anđeo njegov«, premda se u starim biblijskim tekstovima pod tim izrazima katkada krije sam Bog u vidljivu obličju. Naime, upravo Mihaelu, kojemu se prema starozavjetnim tekstovima proroka Zaharije obraćaju anđeli i ljudi, Bog povjerava zadaću da skrši đavla. Kako svjedoči Otkrivenje, rat protiv Lucifera i njegovih pristaša, Bogu neposlušnih anđela, počinje već u nebu, a potom se prebacuje u raj zemaljski, gdje Sotona dobiva prvu bitku protiv prvih ljudi Adama i Eve. A nakon izgona iz zemaljskoga raja taj se rat proširuje na cijelu zemlju te traje do danas i trajat će sve do kraja svijeta.
Od Abrahamova poziva do Kristova dolaska
Stoga je i sv. Mihael arkanđeo zaštitnik naroda Božjega od njegova začetka, od Abrahamova poziva do Kristova dolaska, kroz cijelu povijest Staroga zavjeta. On ide pred izabranim narodom na putu iz egipatskoga ropstva: »Šaljem, evo, svog anđela pred tobom da te čuva na putu i dovede te u mjesto koje sam priredio. (…) Ta moje je ime u njemu.« On je onaj »anđeo Božji« iz Knjige Izlaska »koji je išao na čelu izraelskih četa« te im stupio iza leđa, štiteći ih od vojske egipatske, koja im je bila nadomak prije prijelaza preko Crvenoga mora. Nakon ulaska u obećanu zemlju prelaskom rijeke Jordana, na istovjetno čudesan način kao i preko Crvenoga mora, Mihael se ukazao Jošui prije osvajanja Jerihona. »Jošua podiže oči i ugleda čovjeka kako pred njim stoji s isukanim mačem u ruci. Jošua mu pristupi i upita ga: ‘Jesi li ti s nama ili s našim neprijateljima?’ A on odgovori: ‘Ne, ja sam vođa vojske Gospodnje i upravo sam došao…«
Gdje vojska, tu i vojskovođa
Sveti oci i mnogi crkveni naučitelji slažu se u tome da su gotovo svi oni čudesni vidljivi znaci Božje zaštite nad Izraelom učinjeni po sv. Mihaelu arkanđelu. O tome izričito svjedoči arkanđeo Gabriel u knjizi proroka Daniela: »Ali gle, Mihael, jedan od prvih knezova, dođe mi na pomoć. (…) U to će se vrijeme podignuti Mihael, veliki Knez, koji štiti sinove tvojega naroda.« Stoga se može utemeljeno reći: gdje god je u Starom zavjetu intervenirala »vojska nebeska« da pomogne i obrani Izrael, tu je sigurno bio i njezin vojskovođa, zaštitnik izabranoga naroda, sv. Mihael arkanđeo – čak i ondje gdje se izrijekom ne spominje njegovo ime. Putujući kroz povijest izabranoga Božjega naroda, navodimo samo neka poznatija događanja u kojima bibličari obično prepoznaju sudjelovanje »anđela Gospodnjega«, sv. Mihaela.
Branitelj od stranih okupatora
Kada je moapski prorok Bileam na poziv svojega kralja Balaka pošao da prokune narod izraelski, suprotstavio mu se »anđeo Gospodnji«, tj. arkanđeo Mihael. »Anđeo gospodnji« tijekom noći je pobio vojsku asirskoga kralja Sanheriba koja je opsjedala Jeruzalem, a iz ognja je izbavio i tri izraelska mladića koja je u užarenu peć bacio babilonski kralj Nabukodonozor. U obranu jeruzalemskoga hrama, koji je pošao oplijeniti vojskovođa sirijskoga kralja Heliodor, Bog je poslao konja sa »strašnim jahačem« u odijelu poput suhoga zlata. Kako ne spomenuti i pobjedu malobrojnih boraca Jude Makabejca nad vojskovođom sirijskoga kralja Antioha Timotejem, kojima u pomoć priteče »pet krasnih ljudi na konjima sa zlatnim uzdama«. Judin zaključak da pobjeda u ratu ne ovisi o jačini vojske, nego o nebu vrijedi za sve navedene starozavjetne primjere, ali i za Novi zavjet.
Osloboditelj prvih biskupa
Svršetkom Staroga zavjeta sva prava izabranoga Božjega naroda prešla su na novi Božji narod – na Crkvu i kršćane, s tom razlikom što je u starom Božjem narodu bilo mjesta samo za Židove, a Crkva je Kristova otvorena svim narodima svijeta. Tako je arkanđeo Mihael, »anđeo Gospodnji« koji je doveo izraelski narod do Isusove kolijevke u Betlehemu, u svekolikoj kršćanskoj predaji primio službu zaštitnika Crkve, koji novi Božji narod vodi i brani od njegovih začetaka sve do kraja svijeta. Kada su apostoli primili Duha Svetoga i počeli propovijedati, Židovi su ih iz dna duše mrzili i progonili. Kralj Herod Agripa I. pokrenuo je nemilosrdan progon prvih kršćana i 42. godine dao pogubiti apostola Jakova starijega, koji je vodio prvu kršćansku zajednicu u Jeruzalemu. »Kad vidje da je to drago Židovima, uhvati i Petra« te ga »baci u tamnicu«, ali je »Gospodin poslao anđela svoga« koji je izbavio Petra.
Mihaelova pobjeda – vječni poraz zla
No i ranije je »anđeo Gospodnji« otvorio i vrata tamnice u koju su veliki svećenik i njegovi pristaše strpali sve apostole. Koji je to anđeo bio, Sveto pismo ne kaže, ali se slažemo s mnogim crkvenim piscima da je to bio upravo sv. Mihael, kojemu je Bog povjerio zadaću da bude zaštitnikom Božjega naroda Novoga zavjeta kao što je bio čuvarom i Božjega naroda Staroga zavjeta. Bog će kao konačni pobjednik opet doći s neba »sa svojim anđelima« nakon što sv. Mihael – piše sv. Ivan u Otkrivenju – konačno pobijedi i u pakao strovali velikoga crvenoga Zmaja sa sedam glava i deset rogova – đavla, Sotonu, označujući time poraz zla zauvijek.
Trostruko djelovanje anđela
Časteći svete anđele, mi se sjedinjujemo s njima u slavljenju Imena Božjega. Na času smrti pristupit će svakomu čovjeku njegov anđeo čuvar i povesti mu dušu u pratnji drugih anđela pred lice Svevišnjega, pred prijestolje Božje, uz koje stoji sv. Mihael arkanđeo. U tom času Crkva moli za umirućega: »Primio te sv. Mihael arkanđeo Božji, koji je zaslužio biti poglavicom vojske nebeske.« Bogoslužje za pokojne veoma zorno ističe trostruko djelovanje sv. Mihaela u službi Crkve: on je borac, molitelj i pratilac. Kao borac neka nas pomaže u borbi koju svaki od nas mora voditi protiv zla u sebi i oko sebe. Kao molitelj neka nas zagovara i naše molbe prinosi Gospodinu. Kao pratilac neka nas prati na našim životnim putovima. Na to će nas pozivati i u tome nam pomagati svih 14 velebnih kipova sv. Mihaela arkanđela diljem domovine Hrvatske i Bosne i Hercegovine.




















