KAKVE PROMJENE DONOSI NOVI ZAKON O MIROVINSKOM OSIGURANJU Najmanje se štiti dostojanstvo obitelji s više djece

Foto: Sisačka biskupija | Stotinu osamdeset obitelji s petero i više djece s područja Sisačke biskupije, proslavilo je biskupijski Dan obitelji

Prigodom predstavljanja izmjena Zakona o mirovinskom osiguranju rečeno je da se njime omogućuje pravedniji izračun mirovine, kao i uživanje dijela obiteljske mirovine uz zadržavanje osobne mirovine, čime će velik dio umirovljenika ostvariti povećani mirovinski prihod. Posebno je isticano da će za više od 136 000 korisnika obiteljske mirovine biti povećane za 10 posto te da će to povećanje prosječno iznositi oko 250 kuna. Naime, povećat će se mirovinski faktor za izračun obiteljske mirovine, odnosno povećat će se postotak u kojem se određuje visina obiteljske mirovine koji je za jednoga korisnika iznosio 0,7 (70 %) prema prijedlogu na 78 posto, za dva korisnika obiteljske mirovine sa 0,8 (80 %) na 88 posto, za tri korisnika sa 0,9 (90 %) na 99 posto, ali za četiri ili više korisnika ostaje 1,0 (100 %), dakle bez povećanja. Po dosadašnjem propisu samo u slučaju kada obiteljsku mirovinu uživa istodobno četiri ili više članova obitelji, tada pripada obiteljska mirovina u visini od 100 posto od mirovine pokojnika (faktor 1,0). Taj posljednji faktor 1,0 (100 %) za četiri ili više korisnika ostaje nepromijenjen, što znači da se najmanje štiti dostojanstvo obitelji s više djece, iako se predlagači tih zakonskih izmjena najviše pozivaju na zaštitu obitelji s više djece.

Prema tome prosječna povećanja mirovinskih prihoda korisnika obiteljskih mirovina s povećanjima mirovinskoga faktora ni u kojem slučaju ne mogu biti 10 posto jer u pretežnom broju slučajeva polazni mirovinski faktor za izračun visine obiteljske mirovine ne iznosi 1,0 (10 %) ni u jednom slučaju.

»Prijedlogom izmjena Zakona o mirovinskom osiguranju predlaže se povećanje mirovinskoga faktora za izračun obiteljske mirovine. Posebno je zanimljivo da se jednom odlukom najmanje štiti dostojanstvo obitelji s više djece, iako se predlagači tih zakonskih izmjena najviše pozivaju na zaštitu obitelji s više djece«

Zato ovakva paušalna obećanja povećanja nisu istinita. Uzimajući u obzir realno nizak prosjek svih osobnih mirovina, načelo socijalne osjetljivosti zahtijeva da se sve obiteljske mirovine neovisno o broju korisnika priznaju u visini posljednje mirovine pokojnika. Dakle bez ikakvih umanjenja glede postotaka. Nažalost u slučaju kada bi povećanja mirovinskoga faktora za sve slučajeve bila 10 posto, ništa se ne bi bitno mijenjalo u životnom standardu korisnika obiteljskih mirovina jer već sad sve poništava galopirajuća inflacija. Narod bi rekao: »Tresla se brda, rodio se miš.«

Pravo da se uz osobnu mirovinu uživa i dio obiteljske mirovine nepoštena je kopija nekih zapadnih rješenja. Posebno reklamirano i najavljeno davanje prava na uživanje dijela obiteljske mirovine uz zadržavanje osobne mirovine u slučaju smrti supružnika također nije ništa novo. To već godinama imaju Slovenija, Italija, Austrija i Njemačka – samo u povoljnijim odnosima, odnosno pola mirovine pokojnika i bez ograničenja najvišega dopuštenoga zbroja osobne i obiteljske mirovine, koje je u nas prema prijedlogu do visine 5850,50 kuna, s najavom da bi to moglo biti i 6000 kuna, pa i više.

Iako se o pravu na najmanje pola obiteljske mirovine uz postojeću osobnu mirovinu mnogo pisalo, pa tako i u našoj rubrici, do sada nije bilo odjeka. Sada Vlada najavljuje da bi se tom izmjenom obuhvatilo više od 155 tisuća korisnika obiteljskih mirovina pa bi ukupna prosječna zbrojena osobna i dio obiteljske mirovine trebala biti povećana u prosjeku za oko 510 kn mjesečno. U prošlom smo članku primjerom objasnili da je najavljeni prosjek povećanja jako maglovit i da mnogi ne će dobiti ništa ili će dobiti tek koju kunu više.

Zato naš hrvatski mirovinski sustav postaje sve kompliciraniji, nejasniji i nepravedniji. Svi misle da znaju pisati zakone, a kada se u praksi oni pokažu kao neprovedivi, optužuje se uprava i sudstvo (iako ni oni nisu bez mana). Stručna sindikalno-politička komisija koja je pripremala ove izmjene mirovinskih propisa sigurno nije imala u svojem sastavu ni jednoga »stručnjaka« koji je ikada radio u provedbi ostvarivanja prava iz mirovinskoga osiguranja.