MOŽE SE PUNO VIŠE Kakva je odlučnost pučkih pravobranitelja?

Institucija pučkoga pravobranitelja u Hrvatskoj uvedena je Ustavom donesenim 1990. g. s osnovnom svrhom promicanja i zaštite ljudskih prava građana koja su utvrđena Ustavom i zakonima Republike Hrvatske, ali i međunarodnim aktima. Naknadno su se proširila ovlaštenja i broj posebnih pravobranitelja za djecu, za ravnopravnost spolova i za osobe s invaliditetom.

Pučki pravobranitelji ponajprije primaju pritužbe građana na rad javnih tijela, na osnovi čega donose svoje preporuke, ali i kritike, te predlažu ili daju inicijative za unaprjeđenje rada državnih i javnih tijela, uključujući i izmjene zakona. Zato se brojni građani mogu pučkim braniteljima obraćati svojim pritužbama, pitanjima i prijedlozima. Međutim pravobranitelj nema ovlaštenja konkretni predmet riješiti, kao kod podnošenja žalbi ili tužbi. U svojem radu pučki su pravobranitelji samostalni i neovisni od drugih tijela vlasti, čime se ne koriste dovoljno.

Osim toga, uloga je pravobranitelja posebno važna jer omogućuje građanima da mimo žalbi ili tužbi upozoravaju na određene nepravilnosti u radu mjerodavnih tijela, kao što su sporost postupka, nedosljednost u tumačenjima propisa, razne vrste diskriminacija i slično.

Nažalost u politici i medijskoj javnosti premalo se daje značenja njihovu radu. Tako se primjerice njihova godišnja izvješća zapostavljaju na način da se ne stavljaju u raspravu Sabora po nekoliko godina, pa tako postaju neaktualna jer su se u međuvremenu promijenile brojne okolnosti. To potvrđuje i posljednji slučaj s izvješćima o radu pučke pravobraniteljice Tene Šimonović-Einwalter.

Očito je da aktualna vlast želi samo pohvale, a ne kritike, ma kako bile blage. Zbog dosadašnjih blagih kritika u obliku tzv. »preporuka« ni oporba nije previše zainteresirana za ta izvješća te se to prenosi i na medije. Anemičnost izvješća pučkih pravobranitelja, osim iz njihovih sadržaja, vidi se i iz činjenice da ni jedno izvješće koje se objavljuje javnosti ne nosi ime i prezime pučkoga pravobranitelja ili pravobraniteljice. Ignorira se osoba podnositelja izvješća, iako je ime i prezime bitno kako za građane, dakle javnost, tako i za pučkoga pravobranitelja. Dakle zanemaruje se važnost javne osobe i njezine odgovornosti u javnoj djelatnosti, što znači da se u takvim slučajevima pogrješno pretpostavlja da je potrebna samozatajnost.

Koji su razlozi takvoga stanja, jer nisu svi pučki pravobranitelji bili blagi u svojim nastupima i izvješćima?

Tako je npr. pučki pravobranitelj Jurica Malčić 2010. g. javno osudio izjave ondašnje predsjednice Ustavnoga suda o referendumu kao štetne i neprimjerene. Ne ćemo ulaziti u detaljna objašnjenja jer je dovoljna činjenica da je pučki pravobranitelj uputio javnu kritiku ponašanju predsjednice Ustavnoga suda.

Zanemaruje se važnost javne osobe i njezine odgovornosti u javnoj djelatnosti, što znači da se u takvim slučajevima pogrješno pretpostavlja da je potrebna samozatajnost

Prije toga 2007. g. isti je pučki pravobranitelj uputio pismo ondašnjemu ministru znanosti, obrazovanja i športa u kojem upozorava ministra na mogući sukob interesa tadašnjega dopredsjednika NK »Dinama« Zdravka Mamića dopuštanjem prelaska igrača u inozemne klubove, koji je protivan propisima Zakona o športu. Javnosti je poznato kako je sve kasnije eskaliralo i završilo sudskim postupcima.

Dakle, može se biti odlučniji, a ne samo ostajati na formalnim blagim preporukama bez odlučnih prijedloga i upozorenja državnim i drugim tijelima. Dosadašnja praksa većine pučkih pravobranitelja ostavlja dojam da su previše pod autoritetom vlasti, a u nekim slučajevima i ideološki obojeni.

Problemi građana u mirovinskom sustavu premalo se analiziraju s gledišta pritužba građana, posebice nedostaju mišljenja i prijedlozi koji bi mijenjali stanje nabolje.

Tako se u izvješću za 2016. g. ispravno uočava problem isplata mirovina preko banaka u seoskim područjima i na otocima. Ondašnja pučka pravobraniteljica propuštala je biti odlučnija u predlaganju prenošenja isplata preko lokalnih pošta. Pobijedio je interes banaka (nisu u vlasništvu Republike Hrvatske) na štetu Hrvatskih pošta i Hrvatske poštanske banke.

U istom izvješću za 2016. g. pučka pravobraniteljica konstatira nepravde nad korisnicima inozemnih mirovina koji su se vratili u Hrvatsku, gdje ih je dočekala neugodna porezna obveza na inozemnu mirovinu. Konstatacija nepravde i puko lamentiranje nije riješilo problem povratnika. Slično je stanje i glede dugotrajnosti mirovinskih postupaka koje je većinom uzrokovano odlascima u mirovine u tzv. »valovima« koji nastaju krajem svake godine zbog činjenice da se posljednja godina odlaska u mirovinu ne uzima u obračun ako se nije radilo do 31. prosinca kao zadnjega dana. Predlagali smo i predlažemo da se u tom smislu mijenja zakonski propis koji bi omogućavao da se zadnja godina uzima u obzir za izračun prosjeka ako se radilo najmanje šest mjeseci. Usvajanjem takve promjene izbjeglo bi se gomilanje zahtjeva za odlazak u mirovinu 1. siječnja iduće godine. Nažalost nitko to ne razumije iako se svi proglašavaju stručnjacima za mirovinsko, posebice u Povjerenstvu za mirovinsku reformu.