OBITELJ I MEDIJI Kreativno recikliranje – ideja kako utrošiti »višak vremena« u (pred)božićnim danima

Foto: Shutterstock

Pomalo iznenađujućim trendom među mladima pozabavio se europski projekt »Obitelj i mediji«. Naime, u vrijeme pandemije, kada je zbog ograničenoga kretanja bilo i »viška vremena« kod kuće, brojni su mladi povezali svoju kreativnost i održivost te od starih predmeta i odjeće, koji su bili »hit« možda u doba mladosti njihovih roditelja, učinili nešto novo i moderno. U engleskom govornom području ta se pojava označava pojmom »upcycling«, koji bi se mogao na hrvatski jezik prevesti kao kreativno recikliranje. Na taj je način moguće »obraditi« raznovrsne stvari – od staroga nakita, namještaja i vaza, posuda, tanjura i drugih kućnih elemenata sve do odjeće, obuće…

Potrebni resursi za kreativno recikliranje su minimalni, dovoljno je izdvojiti vrijeme i, ako ustreba, angažirati nekoga od ukućana da pripomogne u poslu. Ideja može biti korisna i za »višak vremena« u (pred)božićnim danima

Uz malo kreativnosti, napora i zabave s ukućanima stare boce mogu zasjati kao neobične lampe, stare daske mogu postati prebojene police za knjige, prašnjave kante i konzerve iz podruma mogu postati »moderne« posude za cvijeće. Iz »Obitelji i medija« navode da je oko 80 posto današnjih mladih na Zapadu sklonije kupnji održivijih proizvoda i modnih marki.

Na stranicama projekta »Obitelj i mediji« opažaju da je trend kreativnoga recikliranja zaživio i u modnoj industriji. Sve više svjetski poznatih proizvođača odjeće kao prednost svojih proizvoda navodi ekološku održivost. Nadalje, ekonomski rezultati jasno pokazuju da ekološki i održivi proizvodi mogu donijeti pristojne profite. »Nije riječ o nošenju odjeće ili nakita koji je već netko prije nas nosio. Kreativno recikliranje znači stvaranje novih proizvoda od onih starih i usklađivanje više tkanina i materijala. Dobar stolnjak može se izraditi i od stare vreće, a iznošene traperice mogu se pretvoriti i u kratke hlače. Čini se da je to i ‘modni izbor’ brojnih današnjih ‘zvijezda’, ‘influencera’ i drugih javnih osoba«, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija«. Potrebni resursi za kreativno recikliranje su minimalni, dovoljno je izdvojiti vrijeme i, ako ustreba, angažirati nekoga od ukućana da pripomogne u poslu. Ideja može biti korisna i za »višak vremena« u (pred)božićnim danima, a od starih se predmeta i materijala mogu izraditi i novi božićni ukrasi.

Oko 668 tisuća objava na Instagramu povezano je s kreativnim recikliranjem. Na »TikToku«, mreži koja je također popularna među mladima, s pojmom kreativnoga recikliranja u odijevanju (eng. upcycledfashion) susrelo se 427 milijuna korisnika.