OBITELJ I MEDIJI Oruđa za borbu protiv lažnih vijesti – strpljivost, znanje, kritičnost i empatija

Foto: Shutterstock

Mogu li lažne vijesti nadglasati istinite, mogu li osobna stajališta i pogledi postati važniji od činjenica i kako digitalni mediji pridonose dezinformiranju javnosti, neka su od pitanja koja se ne nameću samo danas, nego od pojave različitih digitalnih medija. Ipak, s obzirom na okolnosti pandemije, kada je svaka pravodobna i pravovaljana informacija nasušno potrebna javnosti, na tragu nekoliko istraživanja projekta »Obitelj i mediji«, donosimo nekoliko savjeta kako izbjeći zamke lažnih vijesti, posebno na društvenim mrežama.

»Prema istraživanju koje je provelo američko sveučilište MIT (Massachusetts Institute of Technology) rasprave u koje je »najplodnije« plasirati lažne vijesti tiču se politike, prirodnih nepogoda, financija i znanosti«

Prema istraživanju koje je provelo američko sveučilište MIT (Massachusetts Institute of Technology), koje citira i projekt »Obitelj i mediji«, rasprave u koje je »najplodnije« plasirati lažne vijesti tiču se politike, prirodnih nepogoda, financija i znanosti. »Lažne su vijesti ‘uspješne’ jer stvaraju novu poruku koja ima jak emocionalni utjecaj na primatelje, nakon čega i sami primatelji postaju oni koji ‘preuzimaju’ odgovornost za širenje lažnih i obmanjujućih informacija.«

Iako je teško boriti se s različitim algoritmima koji mogu pospješiti širenje lažnih vijesti do što većega broja primatelja, ipak ne treba zaboraviti na pojedinca i osobnu odgovornost, upozoravaju iz »Obitelji i medija«. Primjer tako može biti da neki sadržaj na koji čovjek naiđe na društvenim mrežama, koji se na prvi pogled čini ostrašćen, možda nije primjeren za dijeljenje s drugima. No prije svega, nastavlja članak »Obitelji i medija«, važno je biti iskren i kritičan prema samomu sebi, a tek nakon toga moguće je govoriti o »pronalasku istine kao kolektivnom naporu«. Za tu »bitku« potrebna su oruđa strpljivosti, empatije, marljivosti, želje za učenjem, dubljega promišljanja o sadržaju u medijima… Ukratko sve suprotno od onoga što se želi nametnuti kao »trend« suvremenih medija – puno sadržaja u malo vremena, površno obrađene informacije, dramatični »clickbait« naslovi članka. »Sve se naposljetku svodi na pretpostavku osobne odgovornosti i želje da se opće dobro stavi u središte suvremene komunikacijske mreže. Samo na taj način možemo govoriti o odgovornosti u izgradnji društva u kakvu želimo živjeti – društva u kojem će istina biti štit od proizvoljnosti i nepravda, u kojem će se ljudi uistinu poštovati zbog njihova dostojanstva«, zaključuje projekt »Obitelj i mediji«.

Istraživanje američke tvrtke »Statista« pokazalo je da 20 posto ispitanika ne vjeruje nekim najuglednijim američkim medijima kao što su The New York Times, The Washington Journal, The Washington Post ili Huffington Post. Istraživanje je provedeno 2021. godine, dakle nakon pojave koronavirusa, kada su i mnogi ugledni mediji nasjedali na poluinformacije te ih širili kao provjerene. Čini se da su ispitanici te pojave »kaznili« u ispitivanju tako što je većina (oko 70 %) rekla da spomenutim medijima vjeruje tek donekle ili uopće ne vjeruje.