OBITELJ I MEDIJI Tri jednostavna savjeta uz pomoć kojih tablet ne treba isključiti iz dječje svakidašnjice

Foto: Shutterstock

Prema zajedničkom istraživanju sveučilišta u Madridu i Barceloni koje je uključilo 70-ak obitelji iz 16 europskih zemalja, koje citira projekt »Obitelj i mediji«, tablet je jedan od najčešće upotrebljavanih digitalnih uređaja među djecom mlađom od pet godina. Djeca digitalnu tehnologiju promatraju kao nešto pozitivno, ponajprije stoga što ju povezuju sa zabavom i zato što je jednostavna za uporabu. Tabletom se djeca najčešće koriste da bi igrala videoigre ili za gledanje crtića.

Opasnosti, kao što su izloženost seksualnim sadržajima, nasilju i psovačkomu govoru, svakako postoje. Stoga djecu treba odgajati i u smjeru samokontrole. S druge strane i roditelji trebaju biti uključeni u proces otkrivanja digitalnih sadržaja

No iako su u studiji neki roditelji priznali da tablete djeci stavljaju u ruke upravo oni da bi ih time zaokupili dok oni rade neke druge poslove, istraživanje je pokazalo da djeca tablete uzimaju samostalno, kao što samostalno uzimaju i igračke. Sposobna su i samostalno učiti na tabletima, posebice iskoristiti savjete starije braće i sestara te drugih članova obitelji. Sposobnost upoznavanja tehnologije od rane dobi, ističu autori španjolske studije, razlog je zašto se prema tabletima ne bi trebalo unaprijed zauzeti negativno stajalište jer će se djeca s digitalnom tehnologijom susretati tijekom svoga odrastanja. Opasnosti, kao što su izloženost seksualnim sadržajima, nasilju i psovačkomu govoru, svakako postoje. Stoga djecu treba odgajati i u smjeru samokontrole. S druge strane i roditelji trebaju biti uključeni u proces otkrivanja digitalnih sadržaja.

Prvi korak koji preporučuju »Obitelj i mediji« jest ograničavanje vremena provedenoga pred tabletom i drugim pametnim uređajima. Dijete ne bi trebalo dnevno provoditi više od sat i pol vremena pred ekranom. Drugi se korak odnosi na odabir sadržaja. On mora biti prikladan djetetovim godinama, a kada je riječ o »surfanju« internetom, treba što diskretnije pratiti što se pretražuje te usmjeravati dalje od opasnih sadržaja. Treći i zapravo najvažniji savjet koji nude iz »Obitelji i medija« jest prisutnost. Dok je dijete pred tabletom, sadržaj treba pregledavati zajednički, raspitivati se o videoigrama, što je u njima zanimljivo i zašto igra baš tu igru. Moguće je uključiti i druge sadržaje, kao što su slikovnice i razni drugi edukativni materijali prikladni određenomu uzrastu, kojih također ima obilje na pametnim uređajima.

60 % djece mlađe od pet godina koristi se tabletom i drugim digitalnim tehnologijama barem sat vremena dnevno.