ODGOVOR NA DVOJBE MNOGIH RODITELJA Treba li se u odgoju djece potpuno otvarati tehnologiji?

Foto: Shutterstock

»Kada smo bili djeca, stalno smo bili vani… Činili smo i razne nepodopštine, no one nikad nisu ostale zauvijek upisane na nekom serveru ili u bazi podataka.« Spomenute izraze zabrinutosti, koji su sve češći i među hrvatskim roditeljima, aktualizirao je i projekt »Obitelj i mediji« dajući odgovor na pitanje trebaju li roditelji zauzeti kruto stajalište prema tehnologiji i zabranjivati što je moguće više pametnih »čuda« ili se posve otvoriti tehnologiji jer je to nešto što je neizbježno u 21. stoljeću. Pritom je važno spomenuti da ni jedna krajnost nije dobra. Naime, potpuno izoliranje djece od interneta, digitalnih uređaja i ostalih suvremenih tehnologija imalo bi i neke negativne posljedice na njihov društveni razvoj. Dovoljno je uzeti kao primjer današnje poslove.

Ako nema interakcije između roditelja i djece za vrijeme gledanja nekoga crtića ili edukativnoga videa, djeca ne uče mnogo novih stvari iz takvih sadržaja. Drugim riječima, zadaća je roditelja učiniti dijete aktivnim konzumentom sadržaja koji se prikazuje na pametnom zaslonu ili na televiziji

Naime, mnoge poslove nemoguće je obavljati a da nema makar djelomičnoga poznavanja rada u računalnoj tehnologiji. U budućnosti će, vjerojatno, ta pojava dodatno rasti.

»Obitelj i mediji« u tom kontekstu preporučuju i knjigu »Budite roditelji – Molim vas: Prestanite zabranjivati klackalice i počnite zabranjivati Snapchat«, koju je napisala američka književnica i bivša novinarka »New York Posta« i »Wall Street Journala« Naomi Schaefer Riley. Roditelji se ne trebaju bojati tehnologije kao »velikoga i nekontroliranoga eksperimenta«, ohrabruje Riley, i sama majka troje djece, te napominje da postoji niz nezanemarivo važnih edukativnih sadržaja koje moderna tehnologija donosi roditeljima i djeci. No, objašnjava Riley, ako nema interakcije između roditelja i djece za vrijeme gledanja nekoga crtića ili edukativnoga videa, djeca ne uče mnogo novih stvari iz takvih sadržaja. Drugim riječima, zadaća je roditelja učiniti dijete aktivnim konzumentom sadržaja koji se prikazuje na pametnom zaslonu ili na televiziji. Slična upornost potrebna je i sa starijom djecom i tinejdžerima. »Roditelji su danas i u poziciji da ratuju sa sveprisutnom tehnologijom jer poruke koje djeca upijaju na društvenim mrežama nerijetko zasjenjuju ono što im oni žele poručiti«, objašnjavaju iz »Obitelji i medija«, uz upozorenje: »Tehnologija nije puki alat. Ona može ometati samostalnost i razvoj djece«.

Za 92 posto djece u Hrvatskoj Youtube je najpopularnije odredište za konzumaciju crtanih filmova, animacija i dječjih sadržaja općenito. Rezultati su to istraživanja koje je provela Agencija za elektroničke medije među 800 roditelja iz Hrvatske. Istraživanje je otkrilo i da se 33 posto djece ispitanika koristi redovito i TikTokom. Instagramom se koristi petina djece ispitanih, a Facebookom 12 posto.