POLA TONE PLASTIKE SVAKODNEVNO – U SMEĆU Ekologija plastičnih slamčica

Foto: Shutterstock

Keith Schnip, mali dioničar kompanije »McDonald’s«, uputio je prijedlog upravi te tvrtke da se razmotri zabrana uporabe plastičnih slamčica u restoranima brze hrane. Smatra da bi kompanija trebala predvoditi prikladnu okolišnu politiku, kojom bi osigurala kompetitivne prednosti, imidž društveno odgovorne institucije, te izbjegla poslovne rizike povezane sa sve lošijim statusom plastičnih slamčica za pijenje.

Serviranje slamčica

»McDonald’s« je vlasnik 36 tisuća restorana u više od stotinu zemalja širom svijeta. U restoranima brze hrane svaki se dan servira oko 96 milijuna plastičnih slamčica, koje nakon »ceremonije« pijenja završe u smeću. U nekim su manjim gradovima Kalifornije uvedene zabrane plastičnih slamčica, a u srpnju ove godine bit će zabranjene i u Seattleu u saveznoj državi Washington. U više od 1800 restorana i drugih institucija širom svijeta zabranjena je uporaba plastičnih slamčica. Upravo je stoga mali dioničar Schnip tražio od uprave »McDonald’sa« da se priključi rastućem trendu eliminacije plastičnih slamčica.

»McDonald’s« brani slamčice
Plastična slamčica jedan je od simbola nasilne plastifikacije prostora u kojem ljudi žive. To je sasvim nepotreban artikl kojim se često »ukrašava« stol za jelo i piće.

Na nedavno održanom godišnjem sastanku svih dioničara »McDonald’sa« uprava je razmotrila prijedlog Keitha Schnipa te ga je stavila na glasovanje, uz jasno istaknutu preporuku (»voting recommendation«) ostalim dioničarima da glasuju protiv. U obrazloženju članovi uprave podsjećaju članstvo da kompanija sasvim dovoljno ulaže u razvoj ekološki prihvatljive ambalaže, te prijedlog maloga dioničara smatraju nepotrebnim i pretjeranim zahtjevom te rasipanjem sredstava od kojega kompanije ne će imati koristi. Ne manje važnim, naglasili su u svojoj preporuci da je Keith Schnip mali dioničar u vlasništvu 125 dionica kompanije (vrijednosti 20-ak tisuća dolara), što je neznatan udio u ukupnom broju od 786 milijuna dionica.

Glasovanje je održano tijekom godišnjega sastanka dioničara, a samo je 7,7 posto dioničara glasovalo za prijedlog Keith Schnipa. Tako će »McDonald’s« ostati vodeća institucija u svijetu za emisiju plastičnih slamčica u okoliš te će slamčica i dalje izvirivati iz plastičnih čaša na marketinškim materijalima kompanije.

Ekološko i estetsko ruglo

Plastična slamčica jedan je od simbola nasilne plastifikacije prostora u kojem ljudi žive. To je sasvim nepotreban artikl kojim se često »ukrašava« stol za jelo i piće. Plastična je slamčica cjevasti komad plastike koji mnogi ljudi ubacuju u piće kako bi oralnim manevrom uvukli tekućinu u usta. Uporaba slamčice sprječava dodir pića s usnama, čime se korisnik odriče bogatijega iskustva okusa, a to je oblik prehrambene nekulture. Plastična slamčica pripada arsenalu ambalaže za jednokratnu uporabu. Osim što je estetsko ruglo, uporaba slamčice svjetski je ekološki problem jer gotovo pola tone te obojene plastike svaki dan završava u smeću. Posebice u restoranima u kojima se ljudi hrane brzom hranom i – komocijom.