ŠTO JE U »ŽIVOTNOM INTERVJUU« ZA GLAS KONCILA SVOJEDOBNO PORUČIO GLASOVITI GLUMAC IVO GREGUREVIĆ (1952.-2019.) »Važno je da sam odglumio i neka me publika pamti po tome«

Snimio: T. Šovagović | Ivo Gregurević
U povodu objave da je u utorak 1. siječnja preminuo velikan hrvatskoga glumišta Ivo Gregurević donosimo intervju koji je dao za Glas Koncila u prosincu 2015. godine.

Karakteristično, zabrinuto lice, sijeda kosa, bez brkova, zamišljen pogled, jedan od onih koji mogu iznijeti zumiranje kadra, sami u njemu poput brodolomaca. Velikan hrvatskoga glumišta Ivo Gregurević (7. listopada 1952., Donja Mahala, kod Orašja, BiH) desetljećima je prepoznatljiv, zaštitni znak hrvatskoga filma, jamac autentičnosti. Ma čak i kad je riječ o glazbenom spotu, kakav je, primjerice, Sve ću prodat sutra »Najboljih hrvatskih tamburaša«, Gregurević uspijeva u nekoliko minuta odglumiti čitav svijet. Želeći spoznati njegov svijet, pomalo i blizak junaku iz spomenute pjesme, dogovorili smo intervju, na koji je pristao iz poštovanja prema Glasu Koncila. Na mnoštvo pitanja odgovarao je kratko, ne rasipajući riječi uzalud. I ne glumeći. 

Tko je uistinu Ivo Gregurević? Tragate li za pojedinim kadrovima potpuna odgovora?

GREGUREVIĆ: Ne znam tko je. Neka na to pitanje odgovore drugi. Znam za svoju osobnost, a drugi neka kažu o meni, dobro i loše, kako tko hoće. 

Je li vam neobično gledati hrvatski film u kojem ne glumite? Iz gledateljske perspektive, uglavnom se iščekuje vaše lice, makar u epizodnoj ulozi.

GREGUREVIĆ: Nije mi neobično. Svaki hrvatski film, kao i svoj, gledam posebno, incognito, s istim žarom. Odigrao sam više od 220 uloga, na televiziji, u dramama, serijama, filmovima. A teško je odabrati među 220 »djece« ono najbolje, to ni ne radim.

Kako u mnoštvu odigranih uloga održavati visoku kvalitetu umjetničke izvedbe?

GREGUREVIĆ: Kad radim ulogu, radim ju na svoj način. Svaki glumac ima nešto osobno sa svojom ulogom. Karakteran sam glumac i svakoj ulozi dajem nešto posebno. Uvijek gledam, zamišljam nekog čovjeka koji vjerojatno i postoji, ali ga nikad nisam vidio. Kod kuće, u tramvaju, automobilu, birtiji, razmišljam o ulozi i dolazim do pojedinačnih zaključaka. Kad se sve posloži, onda igram ulogu. 

Koja je posljednja knjiga koju ste pročitali, film koji ste pogledali?

GREGUREVIĆ: Čitam priče i poeziju Ivana Kozarca. Pročitao sam iznova i »Đuku Begovića«, bez obzira na to što sam igrao predstavu tisuću puta. Često nakon odigrane predstave u školama pričam đacima koliko je Ivan Kozarac ostavio životnoga djela u svega 25 godina na ovom svijetu. U dvadeset i trećoj je napisao »Đuku Begovića«. To je fantastičan detalj. Teško je i pokušati zamisliti današnje klince od 23 godine da napišu takav roman, tako značajno djelo. Uvijek ga preporučujem djeci. U drugom razredu srednje škole je u lektiri. Riječ je o knjižici, a čudo je od romana. Napisao je Kozarac još i dvije zbirke pripovjedaka i jednu zbirku pjesama. A posljednji film koji sam pogledao bio je »Titanic«.

Odabir glumaca stvar je redatelja
Koliko si iskusan glumac može priuštiti slobode u improvizaciji uloge? Koji su preduvjeti da osobnost glumca iziđe u silnoj ljepoti kreativnosti, nesputanosti?

GREGUREVIĆ: Ponegdje glumac ima mogućnost za improvizaciju, što sam, dakako, znao i sam činiti, a negdje nema te mogućnosti. Katkad je tekst profiliran tako da treba sve izgovoriti onako kako je napisano. Imam svoje vizije, varijante. S redateljem koji je korektan na snimanju, koji prepričava scenarij i traži od mene da napravim ono što sam i sam mislio, imam odličnu suradnju. U drugoj varijanti, kada vidim da redatelj nije baš idealan za taj film ili seriju, igram ulogu kao da je sve u redu, on po svom, ja po svom. 

»Nemamo mi toliko intelektualnih likova koliko ima onih drugih. Deset posto su intelektualci, a devedeset posto imamo ruralnih, radničkih obitelji, seljaka… Bliže mi je to nego igrati ulogu intelektualca. Kod nas su tekstovi za ulogu intelektualca napisani tako da takav lik stoji iznad zemlje i govori tekst samo zato da bi ga izgovorio. Nema u tom liku karakternih osobina.«
Mnoge gledatelje zanima kako glumac bira uloge, znajući da može odglumiti baš sve.

GREGUREVIĆ: Redatelj odabire glumca, nemam ništa s tim. On me pozove, kaže da se snima to i to, pruži mi scenarij, koji mi se dopadne ili ne dopadne. Devedeset posto poslova koje sam radio bilo je u redu. Ne biram, niti mogu birati uloge. To je stvar redatelja.

Vaših uloga likova iz naroda više je nego uloga akademski obrazovanih građana, intelektualaca. Koji su kriteriji odabira baš tog Mate, Marinka, Jose?

GREGUREVIĆ: Takvi su scenariji. Nemamo mi toliko intelektualnih likova koliko ima onih drugih. Deset posto su intelektualci, a devedeset posto imamo ruralnih, radničkih obitelji, seljaka… Bliže mi je to nego igrati ulogu intelektualca. Kod nas su tekstovi za ulogu intelektualca napisani tako da takav lik stoji iznad zemlje i govori tekst samo zato da bi ga izgovorio. Nema u tom liku karakternih osobina.

Dani hrvatskoga filma u Orašju jesu i vraćanje duga zavičaju i danima djetinjstva…

GREGUREVIĆ: Ideja je nastala još za vrijeme rata, kad sam odnio nekoliko filmova i išao ih prikazati zajedno s kolegama glumcima i redateljima. Htjeli smo ljudima ukazati na veselije stvari, da pogledaju filmove… Nagovarali su me na nastavak iz godine u godinu. Dvadeset je godina prošlo i festival je postao kulturna priča Posavine, kamo dolaze različiti ljudi, i kina nisu prazna.

Koliko je glumcu nužno tražiti povratak korijenima, prirodi, manualnosti, umjesto brzine asfalta?

GREGUREVIĆ: Ne razmišljam o tome. Takav sam čovjek. Svakoga čovjeka trebao bi vući kraj iz kojega potječe, selo ili grad u kojem je rođen. Ne volim ljude koji zaborave svoje mjesto. Imao sam krasno djetinjstvo, lijepo mi je bilo, tako da se u ulogama sjećam tih dana. Naravno, bez obzira na to što sam star čovjek, uvijek se osjećam kao dijete, čak i danas kada dođem.

Ulaznica za kino ili porcija malih ćevapa
Golem je utjecaj vesterna na vaš glumački izbor i svijet i oni donose prva sjećanja na kino?

GREGUREVIĆ: Vesterni su u doba moje mladosti bili aktualni. Bila je klapa nas sedmorice, osmorice dječaka koji smo često išli u kino. Pamtim zanimljiv detalj. Cijena ulaznice odgovarala je cijeni male porcije ćevapa. Dolazili smo pred kino, obavijeni dimom ćevabdžinice, pitajući se što odabrati. Naravno da je odluka pala na – ćevape. Pojeli bi ih na brzinu, razmišljajući: »A što sada?« Više se nije moglo ući u kino. Jedan prijatelj je rješavao takve situacije. Gužve su bile goleme. Mi smo znali ulaziti bez karata, zbijeni u masu koja se gurala, i tako smo prolazili pored biljetera. Bilo je važno ući, mjesta ionako nisu bila numerirana.

Postoje li uloge koje »niste glumili«, najbliže vašemu prirodnomu stanju?

GREGUREVIĆ: Nisam razmišljao o ulogama koje bih htio igrati. Jedino se uloga Hamleta činila sinonimom za glumca. Odigrao sam ju na Dubrovačkim ljetnim igrama, a o ostalim ulogama doista nisam razmišljao.

Je li moguće usporediti medije s početka vaše karijere i današnje? Nekada su glumci na naslovnici bili zbog uloga. Zašto su vas mediji, točnije novinari, razočarali? Je li zbog senzacionalizma?

GREGUREVIĆ: Sami ste već odgovorili na pitanje. Bilo mi je ranije drago kao glumcu da mi iziđe slika na naslovnici i bude objavljen intervju. Bili su sasvim drugačiji novinari. Nisu postavljali pitanja kao danas. Dajem intervjue samo ljudima za koje znam da su korektni, drugima ne.

Sve je veća rijetkost, primjerice, uz kuhanje čobanca u kotliću razgovarati o umjetnosti. Često se razgovor svede na dnevnopolitička prepucavanja, trivijalnosti iz privatnih života…

GREGUREVIĆ: Osim što ne dajem intervjue, izbjegavam i društva u kojima se razgovara na takav način. Polako se izvučem i kažem: »Doviđenja, ne vidimo se više! Ili se vidimo, ali ne pričamo više o tome.«

Koja su vam imena izvan svijeta glume bila značajna u ove 63 životne godine?

GREGUREVIĆ: Volim glazbu, književnost, umjetnost. Ima mnogo imena, pjevača, koncerata ozbiljne glazbe, knjiga, svega. Ne mogu izdvojiti detalje, imena. Ali ako moram, onda je to »Kiklop« Ranka Marinkovića, knjiga koju sam pročitao prije akademije, i ostala mi je duboko u sjećanju. Potom djela Čehova, Gogolja….

Najljepši trenutci najbrže prođu 
Kako izgleda vaš idealan dan?

GREGUREVIĆ: U, pa to je teško odgovoriti. Nisam razmišljao na taj način. Ali idealno je kad odigram dobru predstavu, napravim dobru ulogu na filmu, kad se vozim čamcem po Savi i plovim drugim rijekama, kad se zaljubim, kad sam s prijateljima. Takvi trenutci najbrže prođu. 

Koliko vam je svojevremeno bio problem percipiranje glumca kroz jednu ulogu – onu Netjaka u »Velom mistu«, ili za nove naraštaje, Marka Kosmičkoga, glave obitelji u seriji »Odmori se, zaslužio si«.

GREGUREVIĆ: Odigrao sam toliko uloga da mi je dosadno spominjati one koje su me obilježile. Publika doista katkada pamti pojedinca po nekoj ulozi. Dakako da kreativnija publika pamti i ime glumca, a oni drugi zovu me Čaruga, Marko, Josip…

Iako ste riječni, kontinentalni tip, od savskih zora i šarana, ipak diše i Jadran u vama. Ima mnogo bogatstva u hrvatskom rodoljubu, iako pojedinci vole dijeliti Hrvate na »naše i vaše«.

GREGUREVIĆ: Volim i morsku i riječnu ribu. Thompsonova je pjesma Lijepa li si poput naše druge himne. Podjele rade neodgovorni, glupi ljudi, koje nije ni vrijedno spominjati. 

»O popularnosti nisam nikada razmišljao, niti hoću. Meni je dovoljno odigrati ulogu, neovisno o tome kako se zovem. Neka napišu ‘Bezimeni’. Važno je da sam odglumio i neka me publika pamti po tome, to mi je drago. Glede egzistencije, ne žalim se, jer sam skroman čovjek.«
Koliko traje uživljenost u odglumljeni lik nakon gašenja kamere?

GREGUREVIĆ: Kad se spusti zastor, kad se završi snimanje, ne osjećam to i zaboravim ulogu isti tren. Poslije dan, dva, deset dana, zaboravim i druge detalje. Ima glumaca koji pamte čitave uloge, ali ja zaboravljam sve. Nemam tu vrstu memorije.

Koliko nakon ili tijekom uloge ostane za življenje »svog« života? Je li moguće odmaknuti se od uloge?

GREGUREVIĆ: Normalno da je moguće, inače bih završio u Vrapču. Vrijeme se dijeli na ono što radim privatno, što nema veze s glumom, popularnošću. Kad glumim, druga je stvar. Pred publikom si izvan tih privatnih odnosa.

Jeste li ikada osjetili potrebu, uslijed cjeloživotnoga izgovaranja tuđih rečenica, napisati svoje tekstove? Ili je dovoljno udahnuti život književnom junaku, liku iz scenarija?

GREGUREVIĆ: Nisam osjetio tu potrebu za pisanjem. Drago mi je kad se tako razmišlja o glumcu, da oživljuje likove, iako kod publike ima različitih reakcija. Jedno su sjećanja, priče, razgovori, no pisanje je ipak nešto drugo. 

Koliko egzistencijalne brige pritišću glumca? Jesu li privatna tuga i tjeskoba dobre za profesionalca, ili ih je potrebno ignorirati? Ponekad se čini nepravednim da svijet zna američke glumce, a ne zna za hrvatske glumce, osobito staru gardu, poput pokojnih Borisa Dvornika, Zvonka Lepetića, Fabijana Šovagovića…

GREGUREVIĆ: O popularnosti nisam nikada razmišljao, niti hoću. Meni je dovoljno odigrati ulogu, neovisno o tome kako se zovem. Neka napišu »Bezimeni«. Važno je da sam odglumio i neka me publika pamti po tome, to mi je drago. Glede egzistencije, ne žalim se, jer sam skroman čovjek. Ne žalim se ni na honorare ni ostale stvari. Uvijek sam nalazio načina da se izvučem iz svih varijanti i uglavnom lijepo živim. 

Kultura u zapećku svakodnevice 
Nedostaje li hrvatskoj svakodnevici više razgovora o umjetnosti, boljega ophođenja prema kulturnim djelatnostima?

GREGUREVIĆ: Kultura je kod nas u zapećku. Osobito mladi ljudi za kulturu praktički i ne znaju. U kazalište idu jer je tako škola odredila, a malo je onih odraslih koji idu. 

Treba li ovoj državi kultura? Je li politički (ali i medijski) odnos prema njoj kao prema nužnomu zlu?

GREGUREVIĆ: Zacijelo su nekadašnji političari više držali do kulture nego današnji. No i oni znaju da bez kulture nema države, nema ničega. Kultura mora postojati. 

»Izumire« književna i filmska kritika. Autori mogu biti sretni ako se o njihovu djelu uopće govori. Odmaže li takvo stanje?

GREGUREVIĆ: Odmaže, dakako. Odmaže državi, svim ljudima, naročito umjetnicima. Ako se o kulturi ništa ne priča, ne sugerira, to nije dobro. 

Malo je snimljenih ratnih filmova 
Snimate film u kojem tri ratne strane pričaju svoju priču, Bošnjak, Hrvat i Srbin. Lako za »region« i različita (umjetnička) poimanja, ali zašto u Hrvatskoj nema konsenzusa o Domovinskom ratu? Zar je teško i umjetnošću pričati priču o velikosrpskoj agresiji?

GREGUREVIĆ: Redatelji i politika igraju veliku ulogu u tom slučaju. Naši redatelji bježe od toga, malo je snimljenih ratnih filmova. Primjerice, Ivan Salaj imao je odličan scenarij o Vukovaru. No političari ili ljudi koji odlučuju u filmu nisu ni pogledali njegov scenarij, ili jesu, pa su ga bacili. Volio bih da Salaj dobije mogućnost raditi taj film. 

Je li istina ovisna o političkoj korektnosti, kao i toliko drugih društvenih tema?

GREGUREVIĆ: Političari malo brinu o filmu. Oni brinu o svojim foteljama, plaći, pljački. Ne svi, naravno. Ali jedan dio njih tako razmišlja. I to je zlo za kulturu. 

Često se provlači zaključak da srpski redatelji snimaju duhovitije filmove od hrvatskih. Slažete li se s tom tezom?

GREGUREVIĆ: Nije to istina. Nisu srpski filmovi duhovitiji, smješniji. Doduše, pojedini jesu takvi, imaju Srbi filmove s komičnom varijantom, kao i Bosanci. Sve i ovdje ovisi o redateljima. U Beogradu ima odličnih scenarista, u Zagrebu, nažalost, nema, nego scenarije uglavnom pišu redatelji. Vjerojatno je to i zbog (dva) honorara i drugih razloga. 

»Drago mi je da sam vjernik« 
Glumeći, u kazališnim satima ili filmskim danima, čitav jedan život, profesiju, sudbinu, smrt, kako poimate smisao života? Prolaze li vam, u glumi i izvan nje razlozi ovozemaljskoga putovanja?
GREGUREVIĆ: Kad sam bio mlađi, nisam uopće o tome razmišljao, jer sam mislio da sam vječan, vjerujući da nema varijanti koje bi me smetale, od bolesti i bilo čega drugoga. Ali kako starim, sve više razmišljam čak i o smrti… Drago mi je da sam vjernik, lijepo je što mogu vjerovati u Boga. Smatram da je Bog ljudima dao na volju raditi ono što oni hoće. I da se na osnovu toga odluče hoće li biti vjernici, agnostici, nevjernici.

 

»Volio bih da svaki hrvatski film bude odličan« 
Što nedostaje hrvatskomu filmu?

GREGUREVIĆ: Nedostaje da se napravi dobar, lijep film. Trebalo bi snimati i deset filmova godišnje. Volio bih da svaki bude odličan. To je to što nedostaje. Naravno da film uključuje i gledatelja. Nema teorije da se film snimi, a nitko ga ne gleda. Što je više gledatelja, to je uglavnom bolji film. Hrvatska publika danas rijetko ide u kino. Gledaju samo trećerazredne američke filmove, koji nemaju veze s ičim.

Je li problem u pretencioznosti, apstraktnosti, nestvarnosti, jeziku hrvatskih djela? Ranije su serije s dijalektalnim govorom bolje prolazile, od »Prosjaka i sinova«, »Gruntovčana«…

GREGUREVIĆ: Ranije se jedna epizoda serije snimala mjesec dana. I to s filmskom kamerom, a tekst se veoma dobro prilagodio sa scenaristima. Danas se u jednom danu snimi epizoda. »’Alo, Luka, kako je, jesi bio s malom?’ ‘Nisam, ona je otišla s drugim!’ ‘Neka, pa šta onda?’« – takvi su otprilike ti nabacani tekstovi, a od toga nema ništa.

Ima li Hrvatska previše glumaca, točnije mjesta za njih?

GREGUREVIĆ: Ima previše i akademija i glumaca. No to nije toliko bitno. Bitno je izlaze li oni kao osobnosti ili ne. Jer i u inozemstvu ih ima previše. Nema toliko kazališta i filmova gdje bi svi glumci mogli igrati. Neki odlični glumci propadaju jedino iz razloga što nemaju sreće, što nemaju kontinuitet. K tomu danas ljudi ne idu mnogo u kazalište, kazališta se međusobno ne nadmeću…

Kuća je u Donjoj Mahali
Je li svakodnevica u hrvatskoj samostalnosti teža nego ona u komunizmu, ili je to neusporedivo?

GREGUREVIĆ: Teško je to uspoređivati. Ono je doba imalo svoje probleme, ovaj sustav ima svoje. Naravno da je meni mnogo ljepše sada nego u bivšoj Jugoslaviji, zbog svih argumenata, svega što hoću napraviti, čak i u ulogama. Mogu, uvjetno rečeno, raditi što hoću, zato što sam među petnaest glumaca koji mogu raditi bilo koju predstavu ili film.

Kada kažete »idem kući« – gdje je to mjesto, gdje je taj kraj?

GREGUREVIĆ: Donja Mahala, kod Orašja. Jedan prijatelj stalno zeza: »Di ćeš?« Ogovorim mu: »Idem doma.« »Pa doma si u Zagrebu«, nastavlja. »Nisam u Zagrebu, doma sam u Mahali, ovdje sam na privremenom radu, dolje je moja kuća, u Ulici bana Jelačića 15.« 

Nagrada s imenom najvećeg uzora 
Protekloga ljeta primili ste na Pulskom filmskom festivalu Nagradu »Fabijan Šovagović« za doprinos hrvatskomu filmu. Što ste najviše upijali od svojega uzora, barda hrvatskoga glumišta iz Ladimirevaca?
GREGUREVIĆ: Uživao sam najviše u Fabijanu kao glumcu. Jasno, i kao čovjeka sam ga volio. Ali kao glumac je radio neke čudne stvari, koje meni često nisu bile jasne, kako ih radi, zbog čega ih radi. On je znao, primjerice, u predstavi zaboraviti tekst, pitati šaptača: »Gdje sam ono stao?« i publici se obratiti: »E, znam gdje sam stao!« Na taj je način radio predstavu i uvijek dobio pljesak. Smijao se i on i publika. Nisam gledao nijednu njegovu lošu predstavu ili film. Riječ je o genijalnom glumcu, koji se može mjeriti sa svim svjetskim glumcima. 
Imali ste i filmski debi 1977., upravo sa Šovagovićem, u »Ne naginji se van«, filmu redatelja Bogdana Žižića, gastarbajterskoj priči o licu i naličju života radnika s ovih prostora u Njemačkoj.
GREGUREVIĆ: Bio sam tada student glume. Kad sam dobio ulogu, nije mi bilo ništa jasno. Dobio sam scenarij, vidio da igra Fabijan Šovagović, činilo mi se kao varka, san. Nisam vjerovao da je istina. Snimili smo film, dobro se slagali, sve je završeno u roku i u Njemačkoj i ovdje. Daljnja filmska suradnja je išla svojim tijekom.