U NEKOLIKO KORAKA DO »DIGITALNE DIJETE« (1) Tehnologija ne može biti rješenje za dosadu

Foto: Shutterstock

Kao što u prehrani pojam »dijeta« označava uravnotežen unos kalorija i izbor zdravih namirnica, sličan se princip može primijeniti i na »konzumaciju« digitalnih sadržaja, podsjećaju iz »Obitelji i medija«. Suradnici europskoga projekta fokusirali su se na roditelje i djecu te ponudili nekoliko savjeta kako uspostaviti »digitalnu dijetu« u obiteljskoj svakidašnjici.

»Obvezati se na digitalnu dijetu znači održavati zdrav, utemeljen i održiv odnos s tehnologijom kojom se koristimo svaki dan – bez ekscesa i neuravnoteženosti – te ostati odlučan u suprotstavljanju opasnosti da naše ritmove i bioritmove okupira i izokrene digitalni svijet.

Kao što u prehrani pojam »dijeta« označava uravnotežen unos kalorija i izbor zdravih namirnica, sličan se princip može primijeniti i na »konzumaciju« digitalnih sadržaja, podsjećaju iz »Obitelji i medija«

Za to je potrebno jako puno samokontrole. To nije jednostavno ni za odrasle ni za djecu«, napominju iz »Obitelji i medija«.

Tehnologijom se ne popunjavaju praznine

Prvi korak koji iz »Obitelji i medija« preporučuju jest zajednička »konzumacija« digitalnih sadržaja. Kao što je uvijek bolje jesti u društvu, a ne sam, tako je i »digitalnu hranu« bolje »unositi« u zajedništvu. To znači da bi roditelji trebali sa svojim djecom zajednički gledati crtiće, televizijske serije, igrati videoigre. »Na taj način tehnologija više nije zaprjeka za odnose unutar obitelji, nego na neki način ona postaje ono što odnose osnažuje«, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija« i dodaju: »Ako su s djecom dok ona konzumiraju neki sadržaj odrasli će lakše učiti djecu kako misliti kritički o onome što vide, umjesto da sadržaje upijaju samo pasivno.«

Djeca trebaju također naučiti da se tehnologijom ne popunjavaju praznine u rasporednu dnevnih aktivnosti. Crtići, televizija i tableti nisu rješenje za dosadu, upozoravaju iz »Obitelji i medija« te napominju da se time pasivizira dječja sposobnost imaginacije, snalaženja i kreativnosti.

30 do 60 minuta u danu vrijeme je koje djeca mogu, prema preporukama Američke pedijatrijske akademije, provesti uz videoigre. Preporuka se odnosi na radni dio tjedna. Vikendima vrijeme uz videoigre ne bi smjelo prelaziti dva sata.