RODITELJSKE UŠI ŠIROM OTVORENE Kad mladi stanovnici digitalnoga svijeta progovore

Foto: Shutterstock

»Mama, molim te, nemoj više objavljivati na Facebooku fotografije na kojima sam ja«. Ili pak: »Tata, prestani telefonirati dok voziš auto, to je preopasno!« Riječ je o samo nekim upozorenjima koja mnogi mladi, s pravom, upućuju svojim roditeljima prepoznajući da se oni ne snalaze baš najbolje u odnosima s novim medijima i tehnologijom.

Roditelji, koji zasigurno imaju pred sobom odgojnu zadaću da svoju djecu upoznaju s koristima, ali i opasnostima novih tehnologija, trebaju početi »prakticirati ono što propovijedaju«, slikovito upozorava projekt »Obitelj i mediji« i posebno napominje: »Štetno je i protuučinkovito tražiti svoju djecu da ne provode previše vremena na internetu, da bi onda upravo roditelji postali ti koji u kućanstvu provode sate surfajući«.

Ni striktno zauzimanje autoritarne pozicije u odgoju, definirajući stroga pravila kada se što smije raditi, koliko se u danu smije biti na društvenim mrežama ili koje se sadržaje smije konzumirati, nema smisla ako komunikacija između djece i roditelja oko novih tehnologija nije dvosmjerna

Spomenuto objavljivanje fotografija na vlastitim profilima na društvenim mrežama, a da to ne znaju ili ne odobravaju njihova djeca, daleko je šire pitanje od mogućega »sramoćenja« pred vršnjacima. »To je i stvar poštovanja, ali i zaštite svoje djece. Roditelji su ti koji bi trebali nadzirati djecu, a da ih pritom ne ograničavaju… Djeca traže pozornost, žele da ih se čuje, ali s povjerenjem i poštovanjem«, napominju iz »Obitelji i medija«. Ni striktno zauzimanje autoritarne pozicije u odgoju, definirajući stroga pravila kada se što smije raditi, koliko se u danu smije biti na društvenim mrežama ili koje se sadržaje smije konzumirati, nema smisla ako komunikacija između djece i roditelja o novim tehnologijama nije dvosmjerna. »Možda je konvergencija dobro rješenje, odnosno pristup koji bi objedinio i razum i emocije, pristup koji ne bi bio toliko utemeljen na strogim pravilima, nego pristup koji bi se više vodio mogućnostima poboljšanja, tražeći više prilika za susret i razgovor«, potiču iz »Obitelji i medija«. Ne treba izostaviti ni očitu činjenicu da su mlađi naraštaji »urođenici« digitalnoga svijeta, odnosno oni koji s novim medijima i tehnologijama odrastaju i ostvaruju mnogo više interakcija, a naraštaj njihovih roditelja još uvijek je uglavnom naraštaj »doseljenika« u svijet pametnih zaslona, naprednih softvera i algoritama.

Istraživanje provedeno na mladima od 10 do 17 godina iz 249 američkih obitelji pokazalo je da su oni donosili zrelije odluke u virtualnom svijetu od svojih roditelja. Istraživanje je otkrilo da su djeca bila često osjetljivija na opasnosti kao što su moguće zloporabe fotografija na društvenim mrežama ili korištenje mobitelom za vrijeme vožnje.