Crkva u Hrvata slavi 7. rujna spomendan mučenika sv. Marka Križevčanina. Tko je slutio prigodom njegova rođenja da će taj dječak biti slava Katoličke Crkve u Hrvatskoj i slava slobodnog i kraljevskog grada Križevaca?
Godine 1619. boravio je u gradu Košice, gdje je bilo jako središte kalvinske sljedbe. Marko se našao u Košicama kao misionar da jača u vjeri i tješi katolike toga grada koji su bili izloženi raznim pritiscima. S njim su djelovala i dvojica isusovaca: Poljak Melhior Grodziecki i Madžar Stjepan Pongracz. Njihovo je djelovanje izazvalo fanatičnu mržnju kalvina. Kalvini su optužili katolike da su 13. srpnja 1619. podmetnuli požar u gradu.
Kad je zapovjednik kalvinske vojske Juraj Rakóczy sa svojim četama ušao u Košice, odmah je dao zatvoriti spomenutu trojicu misionara. Zapovjednik je ponudio našem Marku kao nagradu crkveno imanje ako se odrekne katoličke vjere i postane kalvin. Dobio je odgovor dostojan mučenika koji je pripravan posvjedočiti svoju vjernost Božjoj istini i Božjoj Crkvi cijenom vlastita života. Nakon što su zatvorene svećenike tri dana držali bez hrane i vode, konačno ih staviše pred izbor: otpad od katoličke vjere ili smrt!
Još su progonitelji pokušali slomiti Marka, ali je on, jakošću onog istog Duha Svetoga koji će tri stoljeća kasnije jačati Alojzija Stepinca, odbio svaku ponudu za otpad od katoličke vjere. Sva su trojica bili podvrgnuti teškim mučenjima i konačno ubijeni.
Mučenici su uzor, ures i čast Crkve.
Progonstvo Crkve u svim vremenima i raznim načinima je povijesna stvarnost. Mučeništvo je, kaže Drugi vatikanski sabor, najveći dokaz ljubavi i uzvrat najvećoj ljubavi Isusa Krista, Sina Božjega, koji je za spasenje ljudi darovao svoj život kao žrtvu ljubavi na križu. (LG 42)
Nisu svi pozvani na takvo svjedočanstvo, ali svi su vjernici pozvani da svjedoče svetošću svojega života i onda kada su zbog toga ismijavani i prezirani. Riječ je apostola Pavla: »A svi koji hoće živjeti pobožno u Isusu Kristu, bit će progonjeni!« (2 Tim 3, 12)
Iz knjige »Vjeruješ li ovo?«, Glas Koncila, 2005., str. 70.-73.





















