INTERNETSKA PLATFORMA »MONASTAYS« Prepoznali potencijal vjernika i hodočasnika i najstariji oblik turizma doveli u 21. stoljeće

Nikolina Verbič, Zoran Mičuda, Dorian Jakov Štern-Vukotić, Matej Trupina
Tročlani inovatorski tim odgovorio je na potrebu vjernika koji žele odsjesti u samostanima i gostinjcima umjesto u hotelima ili hostelima, a teško im je bilo doći do informacija gdje i tko sve prima goste na hrvatskoj obali, ali i kontinentu.

U danima kad su većinom već isplanirani godišnji odmori u sljedeća dva ljetna mjeseca trojica hrvatskih inovatora pokrenula su novu platformu kojom žele ostvariti globalni uspjeh. Odgovorili su, naime, na potrebu vjernika koji žele odsjesti u samostanima i gostinjcima umjesto u hotelima ili hostelima, a teško im je bilo doći do informacija gdje i tko sve prima goste na obali, ali i kontinentu. U posljednjih godinu dana obišli su stotinu samostana po cijeloj Hrvatskoj, razgovarali s gvardijanima, kućnim poglavarima i poglavaricama te stvorili internetsku platformu »Monastays« koja od blagdana sv. Ivana Krstitelja 24. lipnja omogućava sustav rezervacije smještaja, jednostavniju komunikaciju i suradnju s onima koji žele primiti goste u svoj samostanski mir. Za početak počinju s deset samostana: u Vukovaru, Cerniku, Velom Lošinju, Dubrovniku, Splitu, Živogošću, Zagrebu, Šibeniku i Orebiću te na otoku Ugljanu.

Odmoriti tijelo i duh

»Odmori tijelo i osnaži duh«, »Upoznaj samostane Hrvatske«, »Doživi jedinstveno iskustvo« – poruke su kojima se reklamira platforma »Monastays« koju su – prepoznavši potencijal vjerskoga i hodočasničkoga turizma u Hrvatskoj – pokrenuli doktorand agronomije Zoran Mičuda (28) te programer Dorian Jakov Štern-Vukotić (23) i programer s diplomom Fakulteta elektrotehnike i računarstva, trenutačno u Kanadi u angažmanu za tvrtku »Microsoft«, Ivan Orehovec (24). U projekt su uključeni i Nikolina Verbič s Katoličkoga bogoslovnoga fakulteta i Matej Trupina s Fakulteta filozofije i religijskih znanosti.

Zoran Mičuda: »Fokusirani smo na hodočasnike i vjernike turiste koji putuju iz drugih zemalja u Hrvatsku, ali i unutar Hrvatske. Ovom smo idejom najstariji oblik turizma doveli u 21. stoljeće, pa više ne treba tražiti kontakte i preporuke, raspitivati se koji redovnici ili redovnice pružaju usluge smještaja, nego se sve može naći na našoj stranici.«

O omogućavanju rezervacije smještaja u samostanima preko interneta Zoran Mičuda kaže: »Fokusirani smo na hodočasnike i vjernike turiste koji putuju iz drugih zemalja u Hrvatsku, ali i unutar Hrvatske. Ovom smo idejom najstariji oblik turizma doveli u 21. stoljeće pa više nije potrebno tražiti kontakte i preporuke, raspitivati se koji redovnici ili redovnice pružaju usluge smještaja, nego se sve može naći na našoj stranici. Gvardijani, kućni poglavari i časne majke brzo su shvatili potencijal platforme ‘Monastays’. Hrvatskoj i svijetu treba takva platforma koja će jednostavno omogućiti bolji način poslovanja. Mi smo samostanima prozor u svijet, automatiziramo i digitaliziramo njihove procese. Ono za što bi klasičnom komunikacijom telefonom ili e-mailom trebalo više vremena, sada pojednostavnjujemo i ubrzavamo. Više ne gube vrijeme ni samostani ni gosti – ne čeka se odgovor, nego se odmah može vidjeti koje su dostupne lokacije za određene termine, uplatiti rezervacija ili cijeli smještan internetom.«

Platforma za sada funkcionira na tri jezika – hrvatskom, njemačkom i engleskom, a uz vjernike iz Hrvatske te one iz hrvatskih katoličkih misija u svijetu mladim inovatorima i poduzetnicima fokus su zemlje Austrija, Njemačka, Sjedinjene Američke Države i Kanada.

Nude samostanske pogodnosti

Sličan tim ima iza sebe i osmišljenu društvenu mrežu za vjernike »Holy«, pa su kroz razvoj te aplikacije prepoznali potrebu povezivanja samostana i vjernika. »Kad se dublje uđe u neko područje, uvide se problemi koje netko drugi nije uvidio. Imali smo pristup i iskustvo i odlučili brzo testirati jesmo li u pravu s platformom ‘Monastays’. Ipak odlučili smo sve raditi od ‘nule’ jer nam postojeća rješenja nisu bila dovoljno dobra i imali smo specifične zahtjeve budući da je riječ o samostanskom smještaju, a ne klasičnoj turističkoj ponudi. Odlučili smo zato programirati i sustav i platformu. Iako slična platforma postoji u Italiji, oni uzimaju 20 posto provizije, a naš je cilj da se rezervacijom smještaja u samostanima, gostinjcima i povezanim smještajima pomaže zajednici i omogućuje im se održivost«, kaže Mičuda i ističe da su kod redovnika i redovnica naišli na lijepu suradnju, a za svoj projekt imaju preporuku i Hrvatske redovničke konferencije.

Sada u sezoni platforma će vjerojatno biti najzanimljivija zbog rezervacije smještaja u samostanima na hrvatskoj obali, ali velik potencijal – smatraju pokretači »Monastaysa« – postoji i na kontinentu. Mnogi samostani još uvijek svoje smještajne kapacitete nisu iskoristili ni stavili u turističku svrhu. U ponudi samostani preko platforme »Monastays« nude 200-tinjak kreveta, među kojima su jednokrevetne, dvokrevetne, višekrevetne te sobe s bračnim krevetom. Kod svakoga profila samostana na platformi »Monastays« stoji i kućni red te dodatne »samostanske pogodnosti«, poput rasporeda slavljenja misa, mogućnosti ispovijedi, duhovnoga razgovora i drugih pastoralnih aktivnosti i sadržaja. »Neki su samostani u procesu kategorizacije i ne će se moći odmah rezervirati, ali svakako do kraja godine i za sljedeću sezonu oni će biti u potpunosti spremni«, kaže Zoran Mičuda.

Ohrabrili ih na iznajmljivanje

Iako se vjerski turizam nalazi i u strategiji nadležnoga hrvatskoga ministarstva, on još uvijek nije u potpunosti zaživio. I dok su neki samostani već prije pružali uslugu smještaja u svojim sobama, ima primjera samostana koji su se nakon razgovora s timom iz »Monastaysa« ohrabrili i krenuli u iznajmljivanje svojih smještajnih kapaciteta.

»Postoji velik potencijal i prostor u samostanima koji se često svodi na trošak ako se ne stavi u neku funkciju. Jasno nam je da se samostani ne će oglašavati na stranicama poput ‘AirBNB’ ili ‘Booking’ jer ne znaju kakve goste i turiste mogu očekivati. No mi spajamo vjernike koji su željni odmora u samostanima pa s takvim gostima nema problema budući da znaju kamo idu i što mogu očekivati«, govori Mičuda i ističe da su razvili sveobuhvatno rješenje budući da svojom platformom osim rezervacija domaćinima omogućuju i prijavu gostiju u turističku zajednicu skeniranjem dokumenata te druge potrebe. Tako su zadarskim benediktinkama pomogli u posredovanju i traženju osobe koja bi čistila i dočekivala goste, a taj se posao može odraditi i preko servisa – govore iz »Monastaysa«, koji pomažu i u logističkoj organizaciji i stavljanju samostanskih soba u turističku namjenu.