Burno prolaze rasprave o plaćama, koeficijentima, vrijednostima pojedinih zanimanja, njihovoj važnosti za društvo… No upada u oči činjenica da glazbenike nitko nigdje nije ni spomenuo. Sindikate imaju više-manje sve struke tzv. javnoga sektora, međutim glazbenici ga kao struka nemaju. Još i šire, umjetnici u Hrvatskoj, bez obzira na to kojega usmjerenja, nemaju svoj sindikat kao jedinstveno tijelo koje bi branilo njihova prava, brinulo se o struci, sustavu i dostojanstvu ljudi iako većina njih radi u službama i institucijama od društvene važnosti.

Da nešto opasno ne štima sa stanjem na umjetničkom tržištu općenito, govori i činjenica da je čak i veliki hollywoodski stroj za proizvodnju umjetnosti i šunda otišao u štrajk

Zašto je tomu tako? Neugodna činjenica koju mnogi umjetnici, od glazbenika, kazalištaraca i plesača pa sve do likovnjaka u Hrvatskoj, kao da ne žele priznati jest ona da umjetnost odavno više nije stvar od javnoga interesa koja bi se sama po sebi razumijevala. Te apriorne pretpostavke odavna su nestale, a za nezadovoljavajući status nije toliko odgovorna agilnost administracije koja bi se prilagođavala vremenu i trendovima, nego naprotiv njezina lijenost. Da, ovaj sustav još uvijek postoji i funkcionira zahvaljujući činjenici da se hrvatske državne administracije njime zapravo ne žele ozbiljno baviti pa, iako još uvijek živ, malo-pomalo odumire bolnom i sporom smrću, postaje zombi, živi mrtvac.

Ili tržište ili državne jasle

Inozemna iskustva zemalja sličnoga kulturnoga kruga govore da su mnoge u procesima prilagodbe novim kulturnim i gospodarskim okolnostima odavna započele procese »deelitizacije« i »deetatizacije« umjetnosti u smislu da su je jednostavno stavile u koš s ostalim kulturnim industrijama. Pretvorile su je u još jednu gospodarsku djelatnost koja mora imati pozitivnu bilancu ili će, kao i sve ostale djelatnosti koje ju nemaju, jednostavno otpasti. Koliko god neugodno to zvučalo, ima i nešto iskreno u cijeloj toj priči, zacijelo puno iskrenije od hrvatske priče gdje se s jedne strane prodaje nekakva kvaziprosvjetiteljska priča o tome kako je umjetnost važna za društvo, razvoj pojedinca i očuvanje kulture, a s druge se strane ne radi ništa da taj sustav funkcionira na održivim temeljima. Drugim riječima, ili tržište ili državno dotirana i upravljana umjetnost i kultura, ovaj hrvatski poluproizvod odavno ne drži vodu, samo se produžuje agonija do neizbježnih promjena.

Može se donijeti zakonska i ina regulativa oko upotrebe umjetne inteligencije u proizvodnji glazbe, ali ona već sada preuzima ulogu skladatelja i izvođača, to je trend kojemu se jednostavno ne će moći umaći

Kako zapravo izgledaju borbe za prava umjetnika i umjetnosti u Hrvatskoj, a kako ponegdje u inozemstvu? Iako ima sličnosti, ima i velikih razlika u prvom redu zato što su se u inozemstvu ipak donekle uspjele uspostaviti strukture koje su sposobne govoriti u ime kolektiva i što se njihov glas ipak čuje. U Hrvatskoj se ne čuje ništa jer nitko ne govori. Kad je početkom ove koncertne sezone Simfonijskoga orkestra HRT-a prije koncerta pročitano priopćenje o katastrofalnom stanju u orkestru koji su počeli napuštati zaposlenici, o tome se oglasilo nekoliko novinara, novinarski sindikat i Hrvatska glazbena unija priopćenjem od jedne kartice teksta. Hrvatsko društvo orkestralnih i komornih umjetnika ni Hrvatsko društvo glazbenih umjetnika nisu se oglasili ni jednom riječju. Ali zato je u medijima snažno odjeknulo priopćenje predsjednika Svjetske federacije glazbenika (FIM) koje je ovaj mjesec odaslalo izvješće o stanju u orkestru i zahtjev upravi HRT-a da se pozabavi tim problemom. Čim priča dobije neku međunarodnu reakciju, uši se u Hrvatskoj bar malo podignu.

Što će biti s Orkestrom i Zborom HRT-a teško je predvidjeti, međutim činjenica da se glazbenici u Orkestru, ako se misle sindikalno postaviti, moraju obraćati javnosti, raznim nevladinim udrugama, strukovnim udruženjima ili nekim inozemnim udruženjima žalosna je sama po sebi. Žalosno je i to da je najveći glazbenički inkubator u zemlji, Muzička akademija u Zagrebu, ove godine usred zime bila prisiljena ugasiti grijanje u zgradi na tjedan dana da bi netko napokon reagirao na apele i uporna objašnjenja da, ako želimo kao država imati glazbeno obrazovanje i glazbenu umjetnost kao održivu struku, netko to sve skupa mora plaćati, voditi, osmišljavati, brinuti se za to. Ili treba svima jednostavno reći: »Ne, društvo vas ne treba, nađite drugi posao, pobrinite se sami za sebe, živite od tržišta i skinite nam se sa grbače.« Jer ono što glazbenici čuju u pozadini priče o tome kako su oni važni za društvo i vide iz načina na koji se prema njima odnosi (uvijek s onom slavnom: »Budite sretni što imate plaću«) – jest upravo to.

Kad Hollywood štrajka…

Ali da nešto opasno ne štima sa stanjem na umjetničkom tržištu općenito, govori i činjenica da je čak i veliki svjetski stroj za proizvodnju umjetnosti i šunda otišao u štrajk. U Hollywoodu su prvo štrajkali pisci, scenaristi i glumci, pa obični radnici, a sada se upravo priprema i štrajk glazbenika. Žele regulirati svoja prava na tantijeme, naplatu streaming-kompanija, upotrebe umjetne inteligencije itd. Samo, njihovi zaposlenici su udruženi u razne sindikate pa su i njihovi zahtjevi primljeni ozbiljno. Nešto će se vjerojatno i dogovoriti. S ove je strane bare prije mjesec dana najavljen veliki štrajk u Engleskoj nacionalnoj operi koja je planirala velika otpuštanja u sklopu planiranih rezanja proračuna.

Sindikati su za sada ipak prisilili upravu na neku vrstu dogovora, međutim priča o tome da je sezonalizacija, tj. angažiranje glazbenika samo za jedan projekt, uz praktično ukidanje stalnih radnih mjesta, zapravo stvarnost cijeloga sektora lebdi u zraku već godinama i kad-tada će se do kraja realizirati. To se najbolje vidi na primjeru talijanske opere. Njihove su kuće prije desetak godina bile pogođene serijama štrajkova, s velikim rezovima u financiranju i otpuštanjima, sa samo tri operne kuće koje su bile održive i u financijskom plusu. Doveli su se do toga da je u cijeloj zemlji ostalo samo 14 kuća, da su po broju predstava na milijun stanovnika tih godina bili pali na dvadeseto mjesto na svijetu i da je čak i Hrvatska tada imala više produkcija na milijun stanovnika. Danas im operne kuće rade na sezonskim principima stvarajući sustav u kojem je tzv. prekarni rad postao pravilo, a ne iznimka. Sindikati su odavna zašutjeli jer više nemaju što ni napraviti, šteta je nepopravljiva, Italiji njezina opera više nije na popisu prioriteta.

Umjetna inteligencija ne štrajka

Danas Austrija s gotovo sedam puta manjim brojem stanovnika ima isti broj opernih produkcija kao i Italija, zemlja koja je praktički izumila operu. U Njemačkoj se štrajkalo i prosvjedovalo kad se kod ujedinjenja Njemačke ukidalo čak 35 velikih orkestara s više od 2200 radnih mjesta u njima. Ništa se nije moglo učiniti, nikada se ti orkestri nisu ponovno otvorili. Primjera je od zemlje do zemlje mnogo, nekada su sindikati kratkoročno nešto i uspjeli napraviti, ali opći trend je očit, radnih je mjesta sa svakom krizom sve manje, a glazbenicima je na tržištu sve teže. Tako će vjerojatno završiti i zahtjevi hollywoodskih autora.

Može se donijeti zakonska i ina regulativa oko upotrebe umjetne inteligencije u proizvodnji glazbe, ali ona već sada preuzima ulogu skladatelja i izvođača, to je trend kojemu se jednostavno ne će moći umaći. Nije da se zakonodavci ne »brinu« o tim pitanjima. Evo, EU je upravo usvojio »Okvir za društveni i profesionalni položaj umjetnika i radnika u kulturnim i kreativnim sektorima«. I opet je tu ta slavna rečenica o važnosti kulture i kreativnih sektora za društvenu koheziju, ekonomiju i razvoj pojedinca. Međutim sve je to na kraju hrpa birokratskih fraza koje nemaju nikakve veze sa stvarnim životom niti se na ijedan način suočavaju s činjenicom da ta famozna europska kultura i umjetnost ili umiru ili u najboljem slučaju odlaze na margine.

Duge dvije štrajkaške godine

Teško je oduprijeti se općim trendovima. Najbolji je primjer možda najpoznatiji i najduži glazbenički štrajk u povijesti: u SAD-u od 1942. do 1944. Glazbenici su se tada pobunili zbog obveza izdavača oko plaćanja tantijema. Svi su kolektivno prestali snimati i zabranili su upotrebu svojih snimaka na radiju i televiziji. No posljedica toga štrajka bila je neočekivana. To je pomoglo da era big bendova završi jer su se izdavači jednostavno okrenuli vokalistima i solistima koji nisu sudjelovali u štrajku, za razliku od orkestara od kojih je većina sudjelovala u štrajku. Ionako je trend u kojem prave zvijezde postaju pjevači solisti i mali bendovi bio već započeo sam po sebi. Na kraju je velik broj orkestraša ostao bez posla nešto prije nego što bi se to neizbježno dogodilo jer su ti orkestri jednostavno morali izumrijeti u toj formi.