MLADI MLADIMA Magarac i maslina kao simboli blagoslova, mira i Božje brige za ljude

Foto: Shutterstock | Uz klicanje i veselje naroda koji je tlo prekrio svojim ogrtačima, Isus dolazi skromno, na životinji koja je ponizna, kao da nam poručuje kako bismo kao vjernici trebali ustrajati u poniznosti pred Bogom

Isus u Jeruzalem ulazi jašući poniznu i nenametljivu životinju, magarca, kako je bilo zapisano u starim proročanstvima. Uz klicanje i veselje naroda koji je tlo prekrio svojim ogrtačima, Isus dolazi skromno, na životinji koja je ponizna, kao da nam poručuje kako bismo kao vjernici trebali ustrajati u poniznosti pred Bogom. U kršćanskoj simbolici magarac je životinja koja je u službi Krista, spominje se kod bijega Josipa i Marije u Egipat, kod Kristova rođenja, pa sve do njegovih posljednjih dana.

Prorok Izaija (1, 3) piše: »Vol poznaje svog vlasnika, a magarac jasle gospodareve – Izrael ne poznaje, narod moj ne razumije.« Tim riječima upućuje na vjernost i privrženost životinje gospodaru i uspoređuje životinje s ljudima, što upućuje na pogrješke običnoga čovjeka. Simboli koje vežemo uz Cvjetnicu bitan su dio kršćanske ikonografije.

Isus u Jeruzalem ulazi jašući poniznu i nenametljivu  životinju, magarca, kako je bilo zapisano u starim proročanstvima. Uz klicanje i veselje naroda koji je tlo prekrio svojim ogrtačima, Isus dolazi skromno, na životinji koja je ponizna, kao da nam poručuje kako bi kao vjernici trebali ustrajati u poniznosti pred Bogom.

Magarac kao životinja često se spominje u Svetom pismu i ljudima toga vremena služio je kao pomoć u poljoprivrednim poslovima, kao sredstvo prijevoza, a te životinje bile su i vrijedan imetak koji se ujedno smatrao blagoslovom. Grančice masline nezaobilazan su dio misnoga slavlja Cvjetnice, simbol su snage, mira i Božje brige za ljude. Nakon potopa zbog kojega je Bog naredio Noi da izgradi veliku arku dolazi golubica u kljunu noseći grančicu masline kao znak Božjega pomirenja s ljudima. Maslinska gora bila je mjesto Isusove duboke patnje, kada je molio i znojio se krvavim znojem okružen stablima maslina.

Osim simbolike koju ima u Svetom pismu, maslina je također prisutna u našem svakodnevnom životu, a najčešće ju viđamo kao blagoslovljenu grančicu zataknutu na križ ili na neko drugo mjesto u našim domovima. Palma simbolizira pravednost, o čemu govori Psalam 92: »A pravednik se zeleni kao palma…« te Knjiga Otkrivenja u kojoj se govori o velikom mnoštvu koje nitko ne može izbrojiti, koje stoji pred Jaganjcem u bijelim haljinama i s palmama u rukama te viče: »Spasenje Bogu našemu koji sjedi na prijestolju i Jaganjcu!«

Cvjetnica, ljudska prijetvornost i novi početak

Korizmenim putom kojim smo i ove godine kročili nastojeći biti ponizni, više ljubiti siromašne i pogažene, pridržavati se posta te se na poseban način odricati svega što nije dobro stigli smo i do blagdana Cvjetnice. Ona nas podsjeća na Isusov svečani ulazak u Jeruzalem, pri čemu ga je narod u veselju srdačno dočekao mašući palminim i maslinovim grančicama te klikćući: »Hosana Sinu Davidovu! Blagoslovljen Onaj koji dolazi u ime Gospodnje! Hosana u visinama!« (Mt 21, 9). No nedugo zatim taj je isti narod pred Poncijom Pilatom gnjevno vikao: »Raspni ga!« (Mk 15, 13). Iz današnje nam je perspektive lako osuđivati taj narod pitajući se što je prouzročilo tako naglu promjenu u njihovu ponašanju da su u samo nekoliko dana od radosnoga čašćenja Isusa došli do toga da traže njegovu smrt.

Cvjetnica nas podsjeća na Isusov svečani ulazak u Jeruzalem, pri čemu ga je narod u veselju srdačno dočekao mašući palminim i maslinovim grančicama te klikćući: »Hosana Sinu Davidovu! Blagoslovljen Onaj koji dolazi u ime Gospodnje! Hosana u visinama!« (Mt 21, 9)

Ipak, teža nam je opcija zapitati se koliko često upravo mi razapinjemo Isusa svojim zlim mislima, riječima i djelima.

Teško nam je prihvatiti činjenicu da smo i svi mi skloni čestoj promjeni raspoloženja, ovisno o tome s kojim se životnim izazovom suočavamo te što nam u kojoj situaciji bolje odgovara. Tako nerijetko, kada naiđemo na nešto što nas nadilazi, znamo u potpunosti »promijeniti priču« u skladu s našim trenutačnim interesima. Nismo li u takvim situacijama i mi prijetvorni, dvolični i licemjerni? Na početku sedmoga poglavlja evanđelist Matej podsjeća nas na Isusove riječi: »Ne sudite da ne budete suđeni! Jer sudom kojim sudite bit ćete suđeni. I mjerom kojom mjerite mjerit će vam se. Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš? Ili kako možeš reći bratu svomu: ‘De da ti izvadim trun iz oka’, a eto brvna u oku tvom? Licemjere, izvadi najprije brvno iz oka svoga pa ćeš onda dobro vidjeti izvaditi trun iz oka bratova!« (Mt 7, 1-5). Znatno je lakše vidjeti tuđe pogrješke i suditi drugima negoli uvidjeti vlastite kojih bismo se trebali nastojati riješiti.

U današnjem svijetu koji je izrazito dinamičan i u kojem se trendovi neprestano izmjenjuju lako je upasti u zamku prijetvornosti kako bismo bili prihvaćeni u društvu, no važno je raditi na toj lošoj osobini zbog njezine nespojivosti s istinskom biti ljudske osobe na koju nas Isus poziva. Teško je u svim situacijama u kojima se nađemo biti potpuno iskreni, čestiti i dosljedni, ali taj smo put kao kršćani dužni slijediti.

»Palmana nedjelja« u Konavlima
Približavamo se Cvjetnici, točnije Velikomu tjednu koji njome započinje, a o malo drugačijem slavljenju Cvjetnice s nama je razgovarala Petra Kukuljica, donedavna studentica Tekstilno-tehnološkoga fakulteta koja se odlučila vratiti u rodno selo Komaji u Konavlima. Stanovnici svakoga kraja u Hrvatskoj imaju malo drugačije običaje i način slavljenja Cvjetnice, pa tako određena posebnost krasi i područje Konavala. Blagoslov palma i maslina te svečana procesija vežu se uz Veliki tjedan i njegov početak – Cvjetnicu. Konavljani na blagoslov nose velike grane palme i masline, od kojih po primitku blagoslova rade kitice koje ostavljaju u domovima za zaštitu od zla i za dobrobit obitelji. »Neki ljudi kupuju već opletene palme, a neki ih i ne pletu, nego ih nose neopletene, ali moja obitelj i ja uglavnom ih pletemo kod kuće te takve kitice nakon blagoslova nosimo u svoj vrt, maslinik i vinograd kako bismo zaštitili i blagoslovili buduće plodove«, objašnjava sugovornica Petra. O još jednoj nam zanimljivosti naša sugovornica govori: od grančica masline rade se mali križevi koji se postavljaju u automobile ili gdje god se želi kako bi prostor bio blagoslovljen. »U našemu kraju Cvjetnicu stariji često nazivaju i ‘Palmana nedjelja’ upravo zbog karakterističnoga običaja pletenja palma kojima naš kraj obiluje«, zaključuje Petra.
Uvod u Veliki tjedan

Nedjelja muke Gospodnje, posljednja nedjelja prije Uskrsa, dan je kad se Crkva spominje Isusova svečanoga ulaska u Jeruzalem, ali i njegove muke nakon toga. To je dan pun simbolike, priprema za Veliki tjedan i najznačajnije dane u godini za svakoga vjernika. Pučki nazivi Cvjetna nedjelja, Cvjetnica, Palmenica ili Uličnica dočaravaju događaj procesije s blagoslovljenim palminim i maslinovim grančicama ili nekim drugim grančicama, ali i druge običaje poput umivanja u vodi s cvijećem, na spomen Isusova ulaska u Jeruzalem u kojem ga je narod dočekao uz uzvike »Hosana«. Misa je posvećena Isusovoj muci te se čita ili pjeva cijeli izvještaj o muci iz evanđelja. Uvod je to u Veliki tjedan u kojem se kršćani prisjećaju Isusove muke, smrti, pokopa i uskrsnuća. Upravo kao podsjetnik na Isusov ulazak u Jeruzalem i muku koja je uslijedila vjernici posvećene grančice čuvaju tijekom cijele godine.

Priredili: A. Bukovac, E. Pinter, I. Moslavac, I. Tomić