O. IVICA VRBIĆ, KAPUCIN, MISIONAR U BOLIVIJI »Crkva je Kristova samo ako je misijska«

O. Ivica Vrbić s djecom u jednoj od tridesetak filijala župe u Mineri

»Osnovna je zadaća svakoga misionara diljem svijeta – poruku evanđelja naviještati i inkulturirati u određeni narod. To ne znači da se ta poruka, radosna vijest, treba jednostavno prilagoditi svim konkretnim običajima, tradiciji, terenu, mentalitetu, nego tamošnju sveukupnu stvarnost treba obogatiti i oplemeniti evanđeoskim vrijednostima. Glavni je cilj misijskoga djelovanja, razumije se, dobro čovjeka, pri čemu je potrebno propovijedati ne samo riječima, nego još više djelima. Posjesti u automobil bolesnike koji su se u svom siromaštvu pomirili s blizinom smrti, odvesti ih liječniku i kupiti im lijekove da ozdrave, popraviti kuću onomu koji to sam ne može učiniti, nahraniti gladnoga i obući gologa, pribaviti stipendiju studentu ili pomoći onomu koji nema uvjete za osnovno školovanje, biti otac i majka onima koje su roditelji ostavili, tumačiti otajstva vjere kako bi upoznali Boga i živjeli pravim vjerničkim sakramentalnim životom, sve je to za mene evangelizacija. Sve drugo i različito od toga nijekanje je Isusa. Stoga misionari na poseban način trebaju biti ljudi vjere i pouzdanja u Boga, jer, na kraju krajeva, mi smo u Isusovoj službi te od njega očekujemo pomoć i snagu«, kratko, jasno i teološki utemeljeno o misijama i, konkretno, o svom misijskom poslanju govori o. Ivica Vrbić, kapucin, koji je iz Bolivije doputovao u Hrvatsku zbog kapitula Hrvatske kapucinske provincije sv. Leopolda Bogdana Mandića, čiji je član. Iskoristio je tu prigodu i da obiđe više samostana i župa ne samo u Hrvatskoj, nego i Bosni i Hercegovini, kako bi približio taj daleki dio svijeta i Crkvu u njemu te pozvao sve ljude dobre volje na potrebnu solidarnost. Nastupio je i u nekoliko televizijskih i radijskih emisija te je rado pristao podijeliti svoja iskustva i razmišljanja i s čitateljima Glasa Koncila.

Kao odlazak u susjedni samostan
»Osim u župnoj crkvi mise slavimo i u tridesetak filijala, među kojima je najudaljenija obično oko osamdeset kilometara. Zašto ‘obično’? Zato što se taj put skraćuje za čak pedesetak kilometara, ali samo ako je nizak vodostaj rijeka da se one mogu pregaziti.«

Rođen je g. 1982. u župi Zavidovići u srednjoj Bosni kao jedinac u obitelji otca Karla i majke Kate r. Galić, koja je zbog ratnih okolnosti g. 1992. izbjegla u Zagreb. Potom je tri i pol godine živjela u Vinkovcima, gdje je Ivica ministrirao kod vinkovačkih franjevaca konventualaca. Osnovnu je školu završio u Zagvozdu, odakle je posjećivao strica u Rijeci, gdje susreće kapucine u župi i samostanu Gospe Lurdske. Tijekom druženja s njima odlučio je pristupiti njihovoj redovničkoj zajednici te odlazi u njihovo sjemenište u Varaždin, gdje završava srednju školu. Odlazi potom u novicijat u talijanski samostan u mjestu Sant’arcangelo di Romagna blizu Riminija. Nakon povratka u Hrvatsku upisuje filozofski i teološki studij na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, za đakona je zaređen g. 2008. u zagrebačkoj katedrali, a nakon što je stekao diplomu i za svećenika g. 2009. U zagrebačkoj je Dubravi u kapucinskoj župi sv. Leopolda Bogdana Mandića bio đakon šest mjeseci, zatim dvije godine kapelan i četiri godine župnik, te istodobno u vrijeme župnikovanja i prve tri godine samostanski poglavar, gvardijan.

O odluci da pođe u misije govori posve smireno, kao da nije riječ o prijelomnoj odluci u njegovu životu, nego npr. o odlasku u susjedni kapucinski samostan sv. Mihaela također u zagrebačkoj Dubravi. »Ne gledam na tu odluku kao na nešto veliko i spektakularno jer me želja za misijama oduvijek privlačila. One su ključni ‘igrač’ u cijeloj priči, a ne ja kao pojedinac jer su me misije pozivale, tinjale u meni kao duboki odzvanjajući glas koji sam svaki dan osluškivao. Jednostavno, nisam imao prevelikoga izbora stojeći pred tim evanđeoskim pozivom: ‘Pođite po svem svijetu, propovijedajte evanđelje svemu stvorenju.’ Samo sam rekao Gospodinu: ‘Ako Ti to tražiš od mene, onda nemam što oduzeti, ni nadodati, ni razmišljati, ni vagati, nego samo klimnuti glavom i reći: Evo me!’ Dakle, od nas misionara ne treba stvarati nekakve veličine, heroje, posebno zaslužne ili, ne daj Bože, više vrijedne kršćane od drugih, npr. majka u brojnim obiteljima, bolesnika, otčeva koji u svagdašnjem znoju lica hrane obitelj, klauzurnih redovnica koje u samostanskoj tišini mole i drugih. Svatko je jednako vrijedan i podjednako važan Gospodinu ako prepozna svoj poziv i nastoji ga u životu ispuniti.«

General: »Trebamo te u Boliviji«!
»Bolivija je u pravom smislu riječi misionarska zemlja jer domaća Crkva tek treba stati na ‘vlastite noge’. Od ukupnoga broja svećenika samo je desetak posto domaćih, a svi ostali su misionari iz Perua, Španjolske, Italije, Koreje i drugih zemalja.«

»Stavio sam se, dakle, na raspolaganje generalnoj upravi našega reda, a želja mi je bila neka država u Africi ili Južnoj Americi. Međutim, nisam imao prigodu birati jednu od nekoliko ponuđenih jer mi je kapucinski generalni ministar o. Mauro Jöhri listopada 2015., kada sam došao u Rim, kratko i izravno rekao: ‘Trebamo te u Boliviji.’ Najsiromašnija je to država Južne Amerike s nešto više od 10 milijuna stanovnika. Glavni grad je Sucre. Iako je glavna industrijska grana područja u kojem djelujem prerada šećerne trske te nešto manje stočarstvo, i tamo većina ljudi živi više nego skromno ili, bolje rečeno, siromašno. Djelovanje kapucina u Boliviji nije dugo, tek početkom 2007. godine započelo je ‘ukorjenjivanje reda’, kako doslovce glase smjernice prihvaćene na generalnom kapitulu, svojevrsni strateški planovi s ciljem što bolje evangelizacije i pastorizacije diljem svijeta. Tako smo u Boliviji otvorili najprije male redovničke zajednice nazvane kuće prisutnosti, koje su već 2016., dakle nakon nepunih deset godina, prerasle u delegaturu. Danas kapucinska Delegatura Bolivija ima tri zajednice s ukupno 12 kapucina, od kojih je 11 Peruanaca i jedan Hrvat, tj. moja malenkost.

U Boliviju sam stigao početkom g. 2016., u Santa Cruz de la Sierri pohađao sam tečaj španjolskoga jezika, a nakon toga početkom svibnja započeo sam djelovanje kao župni vikar u samostanskom bratstvu, koje čine još tri brata, dva svećenika i jedan časni brat, u gradiću Mineru u nadbiskupiji Santa Cruz de la Sierra, koju vodi nadbiskup, talijanski misionar, s pomoćnim biskupima Španjolcem, Poljakom i Bolivijcem. Iz toga je lako zaključiti da je Bolivija u pravom smislu riječi misionarska zemlja jer domaća Crkva tek treba stati na ‘vlastite noge’. Od ukupnoga broja svećenika samo je desetak posto domaćih, a svi ostali su misionari iz Perua, Španjolske, Italije, Koreje i drugih zemalja. Svakako ne smijem ne spomenuti i hrvatskoga dominikanca o. Karla Ćavara, koji je u Boliviji već 46 godina. Zaključno, Južnoj Americi još uvijek su itekako potrebni misionari.«

Što znači »obično« 80-ak kilometara?
»Župa u Mineri povjerena je nama kapucinima na upravljanje prije pet godina, ali još uvijek nam je teško utvrditi točan broj katolika među više od 50 000 stanovnika, koliko živi na njezinu području. Naime, kako bih opisao sve brojne pastoralne potrebe, zahtjeve i poteškoće, samo ću reći da osim u župnoj crkvi mise slavimo i u tridesetak filijala, među kojima je najudaljenija obično oko osamdeset kilometara. Zašto ‘obično’? Zato što se taj put skraćuje za čak pedesetak kilometara, ali samo ako je nizak vodostaj rijeka da se mogu pregaziti. Inače su te makadamske ili zemljane ceste često neprohodne ili jako teško prohodne, posebice, dakako, u kišnim vremenima. Nekoliko filijala ima zidanu kapelicu pokrivenu salonitom, no u nekima kao liturgijsko-molitveni prostor služe nadstrešnice pokrivene palminim granama, a neke filijale ni to nemaju, pa se koriste školske prostorije. Velik nam je pastoralni izazov nepostojanje obitelji u klasičnom, posebice kršćanskom smislu, jer gotovo 85 % muško-ženskih parova živi u nekoj vrsti zajednice na probu. U njima se onda rađaju djeca, koju roditelji napuštaju ako im zajednički život dalje ‘ne ide’ te je stoga velik broj ostavljene djece. Također, mladi rano stupaju u spolne odnose i iz tih se veza rađaju djeca koju odgajaju samohrani roditelji ili su prepuštena bakama, djedovima ili kumovima ili, u najgorem slučaju, sami sebi. To je također jedan od razloga zašto nema domaćih svećenika.

Možda mnogi u Hrvatskoj i ne znaju da u Santa Cruzu postoji zajednica Hrvata i njihovih potomaka, s kojima sam također uspostavio kontakt te skupa s našim vjernicima i u ime njih pozdravljam hrvatsku javnost u Hrvatskoj, BiH i diljem svijeta. Nemojte nas zaboraviti, nego molite za nas!«