OBITELJ I MEDIJI Mogu li roditelji biti »obiteljski influenceri« i u virtualni svijet neobzirno uvlačiti svoju djecu?

Foto: Shutterstock

Pojam »influencera« u kontekstu virtualne stvarnosti označava osobu koja na određenoj društvenoj mreži ima znatan broj pratitelja i koja u tom svijetu može ostvariti određeni »utjecaj« (eng. influence), počevši od kupnje određenoga proizvoda do glasovanja na izborima za određenu političku opciju. Postoje »influenceri« koji su specijalizirani za različite djelatnosti, primjerice modu, putovanja, kulinarstvo, što je prilično poznato mlađoj publici, no u Hrvatskoj se rijetko spominju »influencerske obitelji«. Youtube, Facebook, Instagram i Tik-Tok samo su neke od društvenih mreža na kojima »influencerske obitelji« pokušavaju predstaviti svoju svakidašnjicu na spontan način, premda je u većini slučajeva riječ o pomno pripremanim i planiranim videouradcima.

Youtube, Facebook, Instagram i Tik-Tok samo su neke od društvenih mreža na kojima »influencerske obitelji« pokušavaju predstaviti svoju svakidašnjicu na spontan način, premda je u većini slučajeva riječ o pomno pripremanim i planiranim videouradcima.

Dakako, obiteljska svakidašnjica uključuje i djecu, no problem je što njih zapravo nitko ne pita žele li u tome sudjelovati, što naravno može biti problem, a tomu je poseban tekst posvetio projekt »Obitelj i mediji«.

»Mišljenja su podijeljena. Neki smatraju da nema ništa loše u velikom izlaganju djece na internetu, a neki da je to eksploatacija djece«, navodi talijanski projekt na svojim stranicama i nastavlja: »Mame i tate ‘influenceri’ isprva nisu nailazili na mnogo odobravanja. Mnogi roditelji nisu se slagali s onima koji, u svojoj neobzirnosti, nisu razmišljali o privatnosti i sigurnosti svojih voljenih. Kako društvene mreže postaju sve važniji aspekt svakodnevnoga života, tako i javno mnijenje po tom pitanju postaje mekše.« No fenomen iskorištavanja djece s ciljem vlastite promocije i ostvarenja medijske slave prethodio je pojavi interneta jer su mnogi roditelji djecu uključivali u različite »talent-showove«, pa čak i natjecanja u ljepoti, te pritom nisu mnogo promišljali kojim sredstvima mogu doći do cilja – uspinjanju njihova djeteta na tron. »Dodatni ‘lajkovi’ na društvenim mrežama ne pridonose obrazovanju djeteta na bilo koji način. Zapravo postiže se suprotan efekt. Dijete može poželjeti biti uvijek savršeno u svemu, što je jednostavno nemoguće«, zaključuju u »Obitelji i medijima«.

Istraživanja pokazuju da nešto manje od 50 posto roditelja prije fotografiranja pita svoje dijete želi li se slikati i želi li da ta fotografija bude objavljena na internetu, gdje će ju vidjeti mnogi obiteljski prijatelji, a vjerojatno i mnogi neznanci.