Među brojnim franjevcima koji su tijekom prošloga stoljeća književno djelovali neizostavno je ime Bonaventure Jakova Ćuka.
Rođen je 14. srpnja 1907. u Varaždinu, gdje je završio osnovnu školu i prva četiri razreda gimnazije, a više razrede i maturu završio je 1927. na Nadbiskupijskoj gimnaziji u Zagrebu. Godine 1922. stupio je na Trsatu u Provinciju sv. Ćirila i Metoda. Diplomirao je na bogoslovnom fakultetu u Zagrebu 1932., a studij biologije i čiste filozofije pohađao je u Zagrebu do 1935. te potom filozofiju u Beču, gdje je doktorirao 1938. Biologiju je diplomirao u Zagrebu 1938. Za svećenika je zaređen 1932. Od 1936. bio je profesor na Franjevačkoj klasičnoj gimnaziji u Varaždinu, gdje je predavao prirodopis, zemljopis, geologiju, higijenu i vjeronauk. Neumjereno radeći, uz sklonost pušenju, razbolio se od tuberkuloze i nakon kraćega bolovanja umro u rodnom gradu 9. siječnja 1940.
Od njegova književnoga djela mnogo je toga ostalo u rukopisu, dovršeno ili tek u bilješkama. Iako su »to samo odlomci velikih zamisli« u kojima se jasno »vidi što je katoličko mišljenje i katoličko umjetničko stvaranje«, kako je napisao njegov biograf Petar Grgec, ta baština, uz beletrističke spise, sadrži relativno sređenu zbirka filozofskih zapisa pod naslovom »Autostudij«: »duboke religiozne konfesije i solilokvije, psihološke introspekcije i ergografske bilješke«, kako je zapisao fra Bonaventura Duda, koji je baš po njemu dobio redovničko ime. A sam Ćuk objašnjava ovako svoje osnove: »Moj životni ideal, moj Lebenswerk jest jedna radikalna reforma katoličke filozofije (i teologije), u kojoj skotizam dobiva svoje dolično mjesto. (…) Jedna od tih tema jest i posve zasebna kristologija, o kojoj se do danas nije čulo ni riječi. Po toj kristologiji dobiva čitava povijest svoju specijalnu i točno određenu teološku dubinu odnosno svrhunaravni smisao, a time je dana i jedna zasebna teologija povijesti. Paralelno s tim dolazi i kultura, koja također ima sasvim svoju zasebnu svrhunaravnu vrijednost. (…) Rađanje toga mističnog tijela Kristova kroz čitavu povijest… ova neprestana pretvorba ljudi u Krista, pretvorba u kojoj svaki čovjek imade svoju specijalnu funkciju, to je eto – prevedeno u literarni jezik – Missa triumphalis. Moja literatura se napaja na najdubljim teološkim zasadama, i vodi po svojim idejama u divovske svjetove duhovnih carstava, a ipak je zabavna i napeta. Dakle, dopustit ćete ovakove projekcije, koje ne smiju biti konfuzne, u jedan roman ili koje drugo literarno djelo, a da ipak roman ostaje strogo literaran, dok sam se konačno odlučio za naslov Missa triumphalis. U tom sam djelu kanio iznijeti čitavu problematiku čovječanstva u svoj svojoj širini i dubini. Naslov sam uzeo radi krasne komparacije povijesti čovječanstva sa sv. Misom.«
Bio je dakle nakanio napisati sintezu suvremene filozofske i religiozne misli nizom različitih djela: eseja, drama, romana… Završio je samo roman »Metafizički monasi«, koji je uvod u spomenutu sintezu »Missa triumphalis«. »Treba kazati da je Missa triumphalis umjetničko djelo, ali ima i svoju posebnu znanstvenu ideologiju. Ona je jedan kolosalan organizam spoznaje filozofskih, teoloških i svih onih koje imadu važnost za ideološko značenje čovjeka i njegovih metafizičko-dogmatskih relacija i metafizičko-makrokozmičkog njegova položaja. (…) Missa triumphalis nije samo plod komponiranja, nego je bilo neposredno, bilo posredno plod studija. (…) Studij o. Bonaventure se dijelio na: aprioran, konsekventan, simultani, stručni, inventivni i univerzalan« (M. Crvenka).
O njegovim književničkim sposobnostima svjedoči činjenica da je na natječaju Sveučilišta u Zagrebu kao student 1931. bio nagrađen za rad »Najznamenitiji estetičari Čehoslovačke i Jugoslavije prema mojoj definiciji umjetnosti«. Uređivao je 1932. – 1933. dječji časopis »Anđeo čuvar«, pisao je prikaze, studije i polemike u franjevačkoj »Coroni« te u »Glasniku sv. Franje« i »Hrvatskoj straži«. Znanstveno je surađivao s Geološko-paleontološkim zavodom Sveučilišta u Zagrebu. Radove je potpisivao pseudonimima Kohelet, Dr. Crnko Dugorep, Prigorac, Prigorec, Varaždinec. Njegovom inicijativom zagrebački franjevački bogoslovi oživjeli su zbor »Duns Scot« i pokrenuli spomenuti časopis »Corona«.
Pisao je poeziju na kajkavskom i standardnom književnom jeziku, a najpoznatija mu je »Hoću li i ja u raj«:
Želim, ali sve se bojim,
Jer tamo će biti slava i sjaj,
A ja na niskom stojim!
I to je mnogo za me,
Stisnut ću tamo se, suh ko prutić,
Usko je moje rame.
Bez buke bi to bilo;
Gospode, ne zaboravi mene,
Ako to ti je milo.
Takova odrpanca,
Pusti, da bar na vratima kuće
Čekam kojeg Tvojeg znanca.
A ako se ni to ne da,
Ja ću svejedno čekati doli,
Već i poradi reda!
I mjesta biti neće:
Nebo je malo, al ništa zato…
Srce je Tvoje veće!«