UZ 50. OBLJETNICU MJUZIKLA KOJI JE DONIO BOŽIĆNU PRIČU DVIJU OBITELJI »Slavi Boga djelom, žićem svim, budi s Kristom danas rođenim«

mjuzikl
O Božiću 1973. godine zagrebački arhitekt i pisac dramaturških tekstova Krešimir Tičić te pjesnik i skladatelj Mario Nardelli upustili su se u jedinstven podvig - stvaranje mjuzikla »Mali suci«

»Maglovito je predvečerje mjeseca prosinca 1973. godine Gospodnje. Bila je redukcija struje između 17 i 20 sati. U daljini, prema Sveticama, začuo se zvižduk parne lokomotive. Žurni koraci hitaju prema crkvi Majke Božje Lurdske. Dvorana za predstave u podrumu samostana puna je užurbane djece i odraslih. Svjetla u dvorani nije bilo, pa se koristilo pedesetak svijeća, čekajući struju koja mora doći oko 8 sati navečer… Konačno, eto i struje. Moglo se započeti s predstavom.«

Tako su u dnevniku rada protagonisti prvoga hrvatskoga mjuzikla kršćanskoga nadahnuća »Mali suci« opisali ozračje njegove premijere u zagrebačkom samostanu Majke Božje Lurdske. Polustoljetna obljetnica nemaloga događaja u povijesti hrvatske kulture kršćanskoga nadahnuća dala je dovoljno povoda da se u božićnom broju Glasa Koncila u pojedinosti »Malih sudaca« zađe s jednim od njegovih idejnih začetnika – zagrebačkim arhitektom i dramskim piscem Krešimirom Tičićem.

»Ako scenski prikaz ne prijeđe rampu, nismo učinili – ništa!«

U podvig osmišljavanja i izvođenja prvoga mjuzikla kršćanskoga nadahnuća Tičić se upustio s velikanom hrvatskoga glazbeno-scenskoga stvaralaštva – Marijem Nardellijem. »U župi Majke Božje Lurdske u Zagrebu već je šezdesetih bila formirana i vrlo djelatna dramska grupa radeći aktivno na dramskom repertoaru za razne prigode. Bile su to godine velikoga zanosa Drugim vatikanskim koncilom i onim što se ondje govorilo: Kako posadašnjiti, aktualizirati istine naše katoličke vjere? Kako ih učiniti jasnijima preko pozornice ili kako bismo rekli kazališnim izrazom: ako scenski prikaz ne prijeđe rampu, nismo učinili – ništa!« prisjetio se Tičić ozračja nade i »novoga rođenja« koje je od sredine šezdesetih zavladalo u cjelokupnoj Crkvi. No bilo je to i razdoblje velikih strepnja – u ondašnjoj je komunističkoj Jugoslaviji svaki javni spomen vjere bio etiketiran i proskribiran, osobito u godinama nakon sloma hrvatskoga proljeća, kada se dogodio i mjuzikl »Mali suci«. Stoga je znakovito bilo i mjesto njegove prve izvedbe – ispod zemlje, u podrumu franjevačkoga samostana u kojem su se vjerom hranile generacije zagrebačkih vjernika.

Bila je potrebna i umjetnička hrabrost

No osim hrabrosti da se »zanemare« političke zaprjeke koje su bile postavljene pred Katoličku Crkvu u to doba, bilo je potrebno i umjetničke hrabrosti i kreativnosti da bi se u javnost »lansirao« mjuzikl kršćanskoga nadahnuća. O tome sugovornik Tičić govori: »Sedamdesetih se kod nas tek rađao mjuzikl u tzv. službenom kazalištu. I to jedino u kazalištu ‘Komedija’ u Zagrebu.

»Kada su 23. prosinca 1973. izvedeni ‘Mali suci’, uspjeh je bio veličanstven. Bilo je, doduše, i puno nesnalaženja i lutanja te napose mnogo naivnosti. Morale su se prekoračiti mnogobrojne zaprjeke, ali slijedom daljnjega zajedničkoga rada puno toga se popravilo i usavršilo«

Tadašnji vjeroučitelj fra Kruno Bekavac, koji je i inicirao rad dramske grupe u crkvi Majke Božje Lurdske, uputio nas je u to vrijeme na jedan atraktivan film-mjuzikl – ‘Moje pjesme, moji snovi’. Nakon odgledanoga filma počela se u nekim glavama rojiti misao da bismo na takav način pjesmom preko pozornice još bolje mogli pripomoći u osvjetljavanju naših vjerskih istina. Je li moguće izvesti nešto što će glazbeno-scenskim izrazom dodirnuti srce vjernika?«

»Dragi čovjek i svećenik fra Mile Čirko zajedno sa mnom dao se u eksperiment: 1972. godine za Božić izvedena je glazbeno-scenska igra ‘Mir’ u scenskoj kombinaciji igre djece i odraslih. Koristili smo se postojećom glazbom s novopotpisanim tekstovima. Dakle, ne previše originalno, ali uspjelo je. Tom sam se prigodom i upoznao s Marijem Nardellijem«, prisjetio se Tičić koraka koji su prethodili mjuziklu »Mali suci«. Bilo je i mnogo sumnja, svjedoči Tičić, hoće li neki potpuno novi mjuzikl uspjeti, no unutar dramske skupine kod zagrebačke Majke Božje Lurdske ipak se formirala »kritična masa« odraslih i djece uz čiju se pomoć i talente moglo prionuti na pripremu i izvedbu ambicioznijih »Malih sudaca«.

Mjuzikl proputovao svijet

»Zamislili smo ‘Male suce’ kao mjuzikl s djecom i odraslima. Dramaturški naglasak bio je čas na djeci, čas na odraslima. Želja je bila upozoriti na konformizam nekih kršćana suvremenom božićnom pričom dviju obitelji, jedne snobovske i druge sirotinjske. Obje dolaze u istu crkvu i slave Božić, a svaka živi svoj život bez međusobne susjedske komunikacije. Na kraju ih djeca približe svojom neposrednošću i iskrenošću, motivirana rođenjem Krista Spasitelja«, prisjetio se Tičić i dodao: »Kada su 23. prosinca 1973. izvedeni ‘Mali suci’, uspjeh je bio veličanstven. Bilo je, doduše, i puno nesnalaženja i lutanja te napose mnogo naivnosti. Morale su se prekoračiti mnogobrojne zaprjeke, ali slijedom daljnjega zajedničkoga rada puno toga se popravilo i usavršilo, od teksta, glazbe i aranžmana do scenografije.«

»Mali suci« počeli su s izvedbama po zagrebačkim župama, svjedoči Tičić, a onda i po župama u ostatku Hrvatske. Ubrzo su se »Mali suci« počeli izvoditi i po hrvatskim katoličkim misijama u raznim dijelovima Europe, a došli su čak i do Hrvata katolika u dalekoj Australiji. Godine 1976. kod zagrebačkih su dominikanaca »Mali suci«, zahvaljujući inovativnosti o. Mije Horvata, dobili i rock-sastavnicu. »Mali suci« bili su ukoričeni i u knjigu koja je doživjela dva izdanja.

Iz »Malih sudaca«
Zar su hrana suhe mrvice,
ti ostaci stola našega?
Zar je hrana osmijeh sitoga,
što nad gladnim prazni tanjur svoj?
Budi čovjek vjere Kristove
i odbaci takve zablude.
Slavi Boga djelom, žićem svim,
Budi s Kristom danas rođenim.
Aleluja!…