ŽIVOTNI PUT I DJELO GILBERTA KEITHA CHESTERTONA »Vatre će planuti kako bi se svjedočilo da su dva i dva četiri«

Gilbert Keith Chesterton
Životni put i djelo Gilberta Keitha Chestertona, jednoga od najvećih pisaca i apologeta 20. stoljeća, primjer je čudesne snage riječi čovjeka čiji se razum i vjera tijesno nadopunjuju
U prvom u nizu povijesnih feljtona predstavljamo životni put Gilberta Keitha Chestertona, jednoga od najvećih kršćanskih pisaca 20. stoljeća. Chestertona su silno cijenili i istomišljenici i neistomišljenici pa ga je marksist Ernst Bloch prozvao »najpametnijim čovjekom na svijetu«, a George Bernard Shaw »kolosalnim genijem«. Dale Ahlquist naziva ga »apostolom zdravoga razuma«, a Ante Alfirević »engleskim Solovjovom«. Posljednjih desetak godina buknuo je velik interes za njegova djela među mladim hrvatskim intelektualcima, a papa Franjo još je kao kardinal odobrio molitvu za njegov zagovor.
Djetinjstvo i mladost

»Recite im da sam proživio čudesan život!« bile su posljednje riječi austrijskoga filozofa Ludwiga Wittgensteina koji je obavljao posao arhitekta, kipara, učitelja, vrtlara, profesora filozofije i aeronauta. To bi se svakako moglo reći i za Giberta Keitha Chestertona; bio je prozni i dramski pisac, pjesnik, književni kritičar, esejist, novinar, debatant i apologet, predloženik za Nobelovu nagradu za književnost 1935. godine, autor 80 knjiga, 200 kratkih priča, 4000 eseja i nekoliko drama. Rođen je 1874. u Londonu. Na početku svoje autobiografije ironično kaže da žali što će možda razočarati publiku činjenicom da je imao lijepo djetinjstvo: »Žao mi je što nemam mračnog i divljačkog oca kojega bih mogao ponuditi kao pravi izvor mog tragičnog nasljedstva.« U obitelji Chesterton njegovala se živa navika raspravljanja, pa je prema nekim izvorima rekordna rasprava Gilberta i mlađega mu brata Cecila trajala 18 sati. Nakon srednje škole pošao je u višu umjetničku školu »St. Paul« za ilustratora te je pohađao predavanja iz književnosti na Londonskom sveučilišnom kolegiju, ali nikada nije upisao ni završio fakultet. Kao sedamnaestogodišnjak upao je u mladenačku krizu. Zahvatio ga je pesimizam, tada popularan u europskoj filozofiji. Tada je napisao »Baladu o samoubojstvu« koja govori o mladiću koji se odlučio objesiti, no uvijek se nanovo sjeti nečega što još treba učiniti i na čemu može biti zahvalan. Ta je pjesma slika izlaza iz pesimizma koji je Chesterton otkrio: došao je do zahvalnosti za vlastito postojanje. »Poklonjenomu se svemiru ne gleda u zube«, jedna je od njegovih poznatih izjava. Okrenuvši se od pesimizma, Chesterton se počeo okretati vjeri.

Proroštvo o suvremenom svevjerju
G. K. Chesterton predvidio je konture našega vremena koje snažno podcrtava međuovisnost vjere i razuma. U »postčinjenično doba«, u kojem se očite činjenice stavljaju u pitanje pred osobnim emocijama, kršćanska vjera brani temeljne istine, što je nenadmašno činio Chesterton. Pri kraju djela »Heretici« proročki je napisao: »Nemilosrdni pohod uništenja misli nastavit će se. Sve će se poricati. I sve će postati vjerovanje. Vatre će planuti kako bi se svjedočilo da su dva i dva četiri. Razumno je negirati kamenje na ulici; religijska će dogma tvrditi da ga ima.«
Jedinstven put k vjeri

Godine 1896. Chesterton je započeo intenzivnu novinarsku karijeru. Zanimljivo je da su ga upravo kritičari kršćanstva doveli k vjeri. Otkrio je da svi napadi na kršćanstvo sadržavaju neko proturječje. Jedni su govorili da je kršćanstvo religija slabih, drugi da je agresivno; jedni da je religija za žene, drugi da je neprijateljski nastrojena prema ženama. »Dok sam odlagao posljednja ateistička predavanja pukovnika Ingersola (slavnoga agnostičkoga govornika, op. a.), umom mi je prošla grozna misao: ‘gotovo me uvjerio da postanem kršćaninom’. Bio sam očajan«, zapisao je Chesterton. Supruga Frances, kršćanka, također mu je pomogla u približavanju vjeri. Na anglikansko kršćanstvo obratio se 1901., a 1922., u dobi od 48 godina, postao je katolikom. Njegov odnos prema vjeri najbolje bi se mogao opisati mišlju da ako je Bog na prvom mjestu, sve je na svom mjestu, odnosno vjera omogućuje razumu vidjeti istinu svijeta. »Religija nije crkva koju čovjek posjećuje, nego kozmos u kojem živi«, napisao je. Iako ne piše često eksplicitno o Bogu, sva njegova djela zapravo govore o njemu. Koristeći se svojim omiljenim paradoksom, Chesterton je tako usporedio Boga s djetetom koje se nikada ne umori od čuđenja i divljenja svijetu: »Bog, naš otac, mlađi je od nas jer mi smo griješili i ostarjeli.« Njegov je odnos prema Crkvi bio temeljen na pozornu proučavanju društva i uloge Crkve u njemu. Predvidio je »klizavu kosinu« kojom će se Zapad otklizati u 20. i 21. stoljeću; ljudi, koji započinju borbu protiv Crkve u ime slobode i humanosti, završe odbacujući slobodu i humanost. »Svijet se nikada nije zasitio kršćanstva. Kršćanski ideal nije isproban i proglašen neprikladnim. Utvrđeno je da je težak i ostavljen je neisproban«, poručuje Chesterton.

Pisac krimića, »branitelj vjere« i radostan čovjek

Chesterton je inovator kriminalističkoga žanra u književnosti, što je shvatljivo uzme li se u obzir tvrdnja Pavla Pavličića da je krimić žanr u kojem se jasno luči dobro od zla, laž od istine, i u kojem pravda pobjeđuje. Sva Chestertonova djela više su ili manje eksplicitan obračun sa zastranjujućim filozofijama i idejama njegova vremena: ničeanstvom, darvinizmom i eugenikom koja se tada popularizirala kao znanstvena metoda, a Chesterton ju je odlučno raskrinkao u studiji »Eugenika i druga zla« objavljenoj 1922. Promatrajući uzlet znanosti, zaključio je: »Učimo činiti mnoge pametne stvari… Idući će korak biti naučiti kako da ih ne činimo.«

Uočio je da je »svijet pun poludjelih kršćanskih ideja«; otrgnute od svojega kršćanskoga korijena i sadržaja, one postaju prazne i promašuju smisao. Tako je za psihoanalizu duhovito ustvrdio da je ona »ispovijed bez odrješenja«. Smatrao je da Katolička Crkva jedina »spašava čovjeka od ponižavajućega ropstva postajanja djetetom svoga vremena«. U romanu »Kugla i križ« kuglu je učinio simbolom znanosti – savršenim, ali zatvorenim likom koji se ne može razvijati, a križ je simbol protuslovlja koje se može vječno produljivati a da ne promijeni oblik. U simboličnoj sceni čovjek hoće uništiti sve križeve pa počinje uništavati sve što sadrži oblik križa, naposljetku svoj krevet te na kraju zapali kuću. U romanu »Manalive« Chesterton izlaže temu o »svetoj ludi«; radost i prostodušnost neobičnoga i nevinoga Innocenta Smitha budi radost i životnost u ljudima koji ga susreću. Chesterton je kršćanstvo doživljavao kao radosnu vjeru, a testom svekolike sreće smatrao je zahvalnost. Papa Pio XI. primio ga je u osobnu audijenciju te nakon smrti proglasio braniteljem vjere, a Jose Mario Bergoglio još je kao nadbiskup Buenos Airesa postao pokroviteljem argentinskoga chestertonijanskoga društva i odobrio molitvu za Chestertonov zagovor.

Uzor brojnim piscima
Prijateljstvo sa svećenikom Johnom O’Connorom, koji je imao izvrstan uvid u stanje ljudske duše, kojega su dvojica studenata procijenila naivnim, poslužilo je kao poticaj za stvaranje lika legendarnoga vlč. Browna. Nakon pustolova Sherlocka Holmesa Chesterton je stvorio novi tip svećenika detektiva, koji prepoznaje zločince uvidom u ljudsku psihu, u strukturu ljudskoga grijeha. Prvi je napisao zatvorenu detektivsku priču u kojoj je jedan od likova počinitelj zločina, i to iz neke svoje slabosti. Likom vlč. Browna potaknuo je Agathu Christie na stvaranje sličnih istražitelja – Poirota i gđice Marple. Općenito je snažno utjecao na druge pisce: C. S. Lewisa, J. R. Tolkiena, Fultona Sheena, Etiennea Gilsona, A. Solženjicina i E. Hemingwaya. Borges ga je smatrao jednim od najboljih pisaca, a Orwell je započeo novinarsku karijeru u njegovu tjedniku »G.K.’s Weekly«.

Nastavlja se