GOVORI NAM SLUGA BOŽJI FRANJO KUHARIĆ Jedino se odgojem savjesti liječi društvo

Ispravna je savjest uvjet čovječne politike, pravednog gospodarstva, istinske kulture, ispravne primjene znanosti za dobro čovjeka. Odsutnost ispravne savjesti, a to znači odbacivanje objektivnih moralnih načela istine i dobra, plodno je tlo za sve nepravde, nasilja, za nemoral i zločine.

U stanovitom smislu postoji i kolektivna savjest. To je mentalitet i javno mnijenje, stav neke civilizacije u izboru i odnosu prema vrijednostima života, osobe, općeg dobra. Ako u nekoj civilizaciji prevladava moralni nihilizam kao posljedica neodgovornog odnosa prema objektivnim moral­nim načelima, onda se nalazimo pred slijepom kolektivnom savješću koja odbacuje objektivnu razliku između dobra i zla. Tada nastupa dra­matična moralna kriza društva i svijeta.

Najbolji čuvar i zaštitnik prava i dostojanstva ljudske osobe i općeg dobra jest ispravna savjest. Čovjek takve savjesti ne ugrožava nikoga i ne treba nad njim bdjeti policija da bi bio pravedan!

Ali gdje se začinje društvo bez savjesti?

To je opet ljudsko srce! To je stanje osobne savjesti. Zato se društvo može liječiti i mentalitet mijenjati jedino odgojem osobne savjesti kojom čovjek ostaje uspravan i slobodan pred svim zavodničkim utjecajima.

Kakvu savjest ima čovjek u obavljanju svoga zvanja? Osobna se odgovornost ne može prebaciti na drugoga. Ispravna osobna savjest drži čovjeka ispravnim u djelovanju, pravednim u prosudbama, poštenim u međuljudskim odno­sima. Najljepši uzori takve slobode i takve savjesti su kršćanski mučenici, svi pravednici i sveci koji nisu pokleknuli i mijenjali svoje stavove pod pritiskom mentaliteta, pred nasiljem zla.

U tome je njihova veličina i to je njihova pobjeda. Blaženi Alojzije Stepinac je suvremeni uzor za takvo svjedočenje.

Najbolji čuvar i zaštitnik prava i dostojanstva ljudske osobe i općeg dobra jest ispravna savjest. Čovjek takve savjesti ne ugrožava nikoga i ne treba nad njim bdjeti policija da bi bio pravedan!

Isus je proglasio jednostavno pravilo kao mjerilo savjesti: »Sve, dakle, što želite da ljudi vama čine, činite i vi njima!« (Mt 7, 12)

Iz knjige »Vjeruješ li ovo?«, Glas Koncila, 2005., str. 110.-113.