KAKO BITI NA MREŽAMA, ALI NE »OD MREŽA« (2) Treba i u digitalnom svijetu »koračati« kao hodočasnik nade

Foto: Shutterstock

Osim samodiscipline i moralne čvrstine kao koraka na koje se treba odvažiti u suočavanju s kušnjama društvenih mreža kao glavnih suvremenih »foruma«, iz »Obitelji i medija« govore i o uvježbavanju razboritosti. »To znači biti spreman donijeti ispravnu procjenu prije nego što objavimo neki sadržaj. Kušani smo često da djelujemo ishitreno. ‘Na kraju krajeva to je samo jedna poveznica, samo jedna fotografija, komu bi to moglo naštetiti’, kažemo. Razboritost kaže da prije promislimo što je dobro, a što štetno. Da, čak i na društvenim mrežama«, potiču iz »Obitelji i medija«.

»Ključ je u tome da se umjesto usredotočenosti na sebe (privlačenja pozornosti na svoje vještine, ljepotu i sl.) usredotočimo na dijeljenje sadržaja u ime dobra onih koji prate naše profile. Što mogu reći da bih druge podigao i ohrabrio?«

Društvene mreže, unatoč svojim manjkavostima, još mogu biti iskorištene i kao alati za činjenje dobra. Samo treba znati prepoznati što se s kojom mrežom može. »WhatsApp omogućava nešto dublju komunikaciju (…) iako ništa ne može zamijeniti razgovor licem u lice koji sadrži mnoge slojeve: pogled u oči, ton glasa, govor tijela… Druge platforme, poput Instagrama ili TikToka, nisu toliko osobne – svaki je profil poput maloga ‘kanala za emitiranje’, koji prati određena ‘publika’ prijatelja i ostalih«, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija« i napominju: »Ključ je u tome da se umjesto usredotočenosti na sebe (privlačenja pozornosti na svoje vještine, ljepotu i sl.) usredotočimo na dijeljenje sadržaja u ime dobra onih koji prate naše profile. Što mogu reći da bih druge podigao i ohrabrio? Što mogu objaviti da bih uzdigao duh nekoga tko je imao loš dan? Kako mogu promicati svjesnost o nekoj važnoj temi? Kako mogu širiti nadu i samopouzdanje među drugima?« Na tragu jubilejske 2025. godine promišljanjima suradnika projekta »Obitelj i mediji« mogla bi se dodati i misao: treba i na mrežama biti hodočasnik nade!

»Kada shvatimo da se i na društvenim mrežama mogu činiti mnoga dobra, postat će nam prirodnije i da svoju kreativnost usmjerimo prema dobru. Samo treba krenuti. Pokušajmo sagledati sve te platforme u novom svjetlu. Zauzmimo se da digitalni svijet postane ugodnije ‘mjesto’, imajući na umu da na društvenim mrežama možemo biti a da ne postanemo ‘od društvenih mreža’«, potiču iz »Obitelji i medija«.

Oko 40 milijuna poruka preko WhatsAppa pošalje se u svijetu u samo jednoj »internetskoj minuti«. Iako su tijekom pandemije snažno rasle platforme za konferencijske pozive i videopozive, njima se u 2023. kao kanalom komunikacije služilo manje od 10 posto »digitalne populacije« u svijetu.