KAKO SE ANĐELI POZDRAVLJAJU? Božji uskličnici, Rembrandtov miljenik i ugljena kuma

Ulje na platnu »Anđeo se ukazuje Gideonu« Gerbranda van den Eeckhouta (1621. - 1674.) čuva se u galeriji Pinacoteca di Brera

Triput se dnevno Crkva u molitvi spominje blagosti anđeoskoga pozdravljenja. No blagi pozdravi anđelâ toliko su rijetki da se u Pismu ne i pomaljaju više no triput. Znameniti usklik: »Ne boj se!« tek je, naime, najčešća u nizu naredaba kojima dusi započinju razgovore s ljudima: »Na noge! Vrati se! Primijeti! Ne prilazi! Ne spuštaj ruku! Skini obuću! Ustani i jedi! Uzmi dijete! Objavi! Napiši! Vidite! Sjetite se! Idite!« Zapovjednost nebeskih glasnika ipak ne će biti znakom osobite grješnosti slušatelja: ta i samomu je prvaku apostola anđeo u jedinom susretu izrekao čak pet zapovijedi. No trojcu koji osobito pozdravljaju anđeli umah i otkrivaju razlog za takav nastup. Čudnovati »Zdravo!« Djevici je Mariji upućen jer je »milosti puna«; proroka Daniela dopao je naslov »miljenika« zbog poniznosti njegove riječi; a blagoslov »Gospodin s tobom!« sudcu je Gideonu anđeo razjasnio riječima: »Hrabri junače!«

Blagi pozdravi anđelâ u Pismu su toliko malobrojni da se i ne pomaljaju više no triput. Znameniti usklik: »Ne boj se!« tek je, naime, najčešća u nizu naredaba kojima dusi započinju razgovore s ljudima

Samoga je Gideona, koji je anđelov glas začuo dok je »vrhao pšenicu na tijesku«, taj pozdrav morao ozlojediti ili barem zabezeknuti. Ta koji bi hrabri junak vrhao na tijesku – u jami skrivenoj oku namjesto na gumnu naočigled svima? No snagu koju je Bog vidio baš u smetenom Gideonu na posljednjoj je od triju slika posvećenih četvrtomu izraelskomu sucu dao vidjeti i Nizozemac Gerbrand van den Eeckhout. Ulje na platnu »Anđeo se ukazuje Gideonu« ne odaje, naime, samo koliko je – i u širini poteza i u toplini boja – omiljeni Rembrandtov učenik slijedio svojega učitelja. Flamanski chiaroscuro koji je van den Eeckhout oplemenio zelenkastim sjenama otkriva i koliko je Gideon malen: niska stasa, ali i ponizna stava da mu je rod »najmanji u plemenu«, a on »posljednji u kući«. Kukavištvo mu možda priječi prepoznati anđela; no zbog svoje malenosti u ognju žrtve prinesene iz kukavelji razaznaje lice Gospodnje.

»Ugljen smo spreman da se užga«, zapisala je Francuskinja što je poziv na obraćenje razaznala u ljepoti lica jednoga Gospina kipa. Svetu Margaretu Bourgeoys – rođenu tek godinu prije Rembrandtova miljenika, 1620. – doista je krasila gorljivost oprječna kukavičluku. Kao vanjska članica družbe posvećene podučavanju siromaha, sama se sa trideset i tri godine ponudila da iz rodnoga Troyesa ode u nepostojeću misiju u Montrealu. Ali ondje je podigla mnogo više od oniske kapele i škole u poniznoj staji. Toplinu njezina redovničkoga doma oćutjele su »kraljeve kćeri«, planski doseljene sirote čijim je ženidbama redovito svjedočila, a širina putničkoga poslanja koji je namijenila sestrama Družbe Naše Gospe znanjem je besplatno bogatila i koloniste i domorodce. Dugo je Margareta čekala na crkveno odobrenje takva načina života; no da se junački prinese kao žrtva za život umiruće sestre, nije čekala ni tri časa.