NEOBIČAN ODGOVOR SV. JERONIMA NA PRIMLJENE DAROVE Duhovno svetkovanje blagdana

Snimio: Z. Atletić

Jednom zgodom sveti je Jeronim, dok je bio u Rimu, od djevice Eustohije primio za blagdan sv. Petra pismo i nekoliko darova: narukvicu, golubove i košaricu trešanja. Zahvalan za darove, Jeronim je odgovorio kratkim pismom i duhovito i duhovno, govoreći da su u isto vrijeme i slatki i gorki, a sve s obrazloženjem: »Danas je svetkovina, i treba da veselije nego obično, provedemo dan rođenja blaženoga Petra (riječ je o danu mučeništva, 29. lipnja); ali na taj način da se šaljiv govor ne udalji od stožine Svetoga pisma, i da ne zakrenemo daleko od pravilâ našeg osobitog načina života.«

Potom Jeronim kratko komentira svaki od poslanih darova dozivljući u pamet gdje se spominju u Svetome pismu, iz čega izvlači prigodu za poučak Eustohiji: »Čuvaj se da ne napustiš nakita dobrih djela, koja su prave narukvice na rukama, i da ne raskineš poslanice svoga srca (usp. 2 Kor 3,3), kao što opaki kralj oštrim nožem isječe onu, koju Baruh bijaše predao (usp. Jer 36,23); da ti se preko Hošee ne bi reklo kao i Efrajimu: Postala si bezumna kao golubica (usp. Hoš 7,11).«

A budući da u Svetom pismu nema spomena trešanja, Jeronim se sjetio da se spominje kotarica smokava pa dodaje: »Budući da u Svetom pismu čitam o kotarici punoj smokava (usp. Jer 24,2), a ne nalazim u njemu spomena od trešanja, prigodom ovih koje mi bijahu donesene, hvalim one što mi donesene ne bijahu; i želim da budeš od one vrste voća koje se nalazi pred crkvom Božjom, a o kome Bog veli da je dobro, vrlo dobro (usp. Jer 24,3), jer se ništa srednje ne mili Spasitelju. Pa kao što ne mrzi studenoga, a veseli ga onaj koji je vruć, tako u Knjizi Otkrivenja govori da će mlake izbljuvati« (Otk 3, 15-16).

Uz to duhovno tumačenje primljenih darova kojim Jeronim »hrani« Eustohiju, daje joj još jednu važnu uputu glede svetkovanja Petrova: »Stoga se moramo brižljivo starati da proslavimo svetkovinu ne toliko obilnošću jelâ, koliko duhovnim veseljem: jer je veoma nerazložno htjeti prekomjernom sitošću poštovati mučenika, o kome se zna, da je postom Bogu ugodio. Ti trebaš uvijek tako jesti da možeš za vrijeme jela biti kadra moliti i čitati. Ako nekima ovo nije po ćudi, otvoreno im kaži Apostolove riječi: Kad bih ja još ljudima ugađala, ne bih bila Kristova službenica.«